نفوذ موردی و جریانی؛ ابزارهای دشمن برای ناامن‌سازی جمهوری اسلامی
کد خبر: 4173521
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
حجت‌الاسلام مصلحی در نشست حکمرانی قرآنی بیان کرد:

نفوذ موردی و جریانی؛ ابزارهای دشمن برای ناامن‌سازی جمهوری اسلامی

وزیر اسبق اطلاعات چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی گفت: دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران دو نوع نفوذ موردی و جریانی را در دستور کار قرار داده که باید مسئولان نسبت به این دو توجه داشته باشند.

نشست حکمرانی قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی با عنوان «نسبت حکمرانی قرآنی و نظام مسائل امنیتی و اطلاعاتی کشور» صبح امروز، 15 مهر، در معاونت قرآن و عترت با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی؛ وزیر سابق اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس و علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علیرضا معاف در ابتدای این نشست با بیان اینکه در قرآن مباحث و سرفصل‌های جدی در مورد امنیت و اطلاعات به‌ویژه امنیت اقتصادی وجود دارد، تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی در جلد 10 المیزان معتقد است میان سلام و سلامت و ارتباط اینها با امنیت ارتباط نزدیکی وجود دارد.



وی با بیان تأکید بر اینکه یکی از مباحثی که در حکمرانی باید به آن توجه کرد بررسی مقوله امنیت از دو منظر تهدیدبنیان و فرصت‌بنیان است، اظهار کرد: در حکمرانی قرآن نسبت امنیت با تمدن مورد توجه قرار دارد و از سوی دیگر امنیت، سکنی و آرامش مفاهیم ایجابی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

مزیت جمهوری اسلامی، امنیت آن است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مزیت جمهوری اسلامی ایران را امنیت دانست و در این رابطه افزود: برای اینکه جمهوری اسلامی را بزنند می‌گویند به غیر از امنیت چه دارید و امنیت ما را به سخره می‌گیرند درصورتی‌که تأمین امنیت مهمترین وظیفه حکومت است و در قرآن هم نسبت به آن تأکید شده و افلاطون هم آن را مهمترین وظیفه حکومت می‌داند.

معاف با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) مالک اشتر را نسبت به مهم دانستن امنیت نظامی، امنیت دفاعی و امنیت اقتصادی خطاب قرار داده‌ااند، گفت: امروز ابعاد جنگ متفاوت شده و در نظام حکمرانی و امنیتی باید حد اطلاعات و امنیت معلوم شود. همچنین بحث مهم دیگر بحث نفوذ است و امروز رهبر معظم انقلاب نفوذ را به‌عنوان وادادگی تعریف می‌کنند و با وادادگی و اشرافی‌گری به دشمن می‌توان کد داد و همین مسئله نفوذ رارقم می‌زند. از سوی دیگر عنصر اطلاعاتی و کنشگر میدان امنیت باید پنهان‌کار باشد و در برابر نفوذ که حالت موریانه‌وار دارد و خیلی خطرناک است پنهانی برخورد کرد. همچنین فتنه را داریم که باید ضمن رعایت مرزهای اخلاق با فتنه مقابله شود.

علیرضا معاف

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی در حوزه امنیت و اطلاعات موفق است و دلیلش هم به تفسیرها و تفکیک‌هایی که در حوزه امنیت انجام داده، ارتباط دارد. در بحث امنیت و اطلاعات باید به مدلی که قرآن کریم تجویز کرده دست یافت و حتی می‌توان در این رابطه سند عملیاتی را طراحی و پیگیری کرد به عنوان مثال در این سند عملیاتی باید تمامی خوانش‌ها مدنظر قرار گیرند مثلاً در این راستا می‌توان فتنه ۸۸ را خوانش سیاسی کرد ولی خوانش اصلی آن امنیتی است و یا اغتشاشات ۱۴۰۱ را هم می‌توان خوانش اجتماعی کرد ولی پشت پرده آن خوانش امنیتی است که بهتر است به همه ابعاد پرداخته شود.

اقدامات ضدامنیتی دشمن با هدف نابودی انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی، وزیر اسبق اطلاعات دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه تمدن اسلامی قابل فسیل و از بین‌رفتنی نیست، یادآور شد: امام راحل در جلد ۱۲ صحیفه نور می‌فرمایند از هیاهوی قدرتمندان نهراسید و این قرن به خواست خداوند قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است و با اطمینان می‌گویم اسلام، ابرقدرت‌ها را به خاک می‌نشاند و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد و انقلاب اسلامی این مسیر را پیش می‌برد.

وی افزود: استکبار تمام هستی خود را در خطر می‌بیند و این هستی را دارد از دست می‌دهد و این نکته بسیار قابل توجه و تأمل است و دشمن برای مقابله با این مقوله، برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده مثلاً به دنبال از بین بردن امنیت جمهوری اسلامی ایران است. ما باید حواسمان باشد چون جنس اختلاف ما با استکبار، راهبردی است و اختلاف شکلی یا قائل به فرد نیست. دشمن می‌خواهد انقلاب اسلامی را که هستی او را هدف قرار داده از بین ببرد.

وزیر اسبق اطلاعات اضافه کرد: استکبار برای از بین بردن انقلاب اسلامی به دنبال این است که ذهن‌ها را مقابل آن قرار دهد یا اندیشه‌ها را علیه آن کند و به همین دلیل خیلی جدی و سنگین در حال انجام سرمایه‌گذاری است.

مصلحی با بیان اینکه قرآن کریم راه‌های خروج از بن‌بست‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و غیره را ارائه داده است، گفت: مثل روز برای من روشن است که آینده اروپا ازآن اسلام است، چون اندیشمندانش به شدت به اسلام روی آورده‌اند و برروی آن تحقیق می‌کنند. در این شرایط تمرکز ما باید فقط برروی وحدت باشد و از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: دشمن برای مقابله با این انقلاب دست به اقدامات امنینی زده که نفوذ مهمترین آن است و نفوذ در همه مقولات وجود دارد و دشمن اتاق‌ فکرهای سنگینی تأسیس کرده و جدی بر مباحث مقابله با انقلاب اسلامی کار می‌کند و عمده حرکت آنها مبتنی بر نفوذ‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی و غیره است.

وزیر اسبق اطلاعات به انواع نفوذ اشاره و تأکید کرد: دو نوع نفوذ موردی و جریانی داریم؛ نفوذ موردی یعنی اینکه دشمن یک نفر را عامل خود می‌کند. نفوذ موردی چند زیرکد دارد که یکی از آنها این است عده‌ای را مأمور می‌کند تا دست به ترور دانشمندان ما بزنند، زیرکد دوم مربوط به ترور شخصیتی است و اینکه مسئولان را به عامل دشمن تبدیل کنند، زیرکد سوم این است که مورد نفوذی را به قدرت می‌رسانند.

حیدر مصلحی

به گفته مصلحی، در مقوله نفوذ نکته قابل توجه شناخت شیطان و ابعاد مختلف آن است.

وی درباره نفوذ جریانی گفت: در نفوذ جریانی دشمن برای موضوعات مختلف برنامه‌ریزی می‌کند تا جریان راه بیندازد. مثلاً فتنه ۸۸ یک جریان بود و دشمن هم دست‌بردار نیست و اکنون هم جریان‌سازی می‌کند و حتی در قضایای اقتصادی از عناصر خودی برای جریان‌سازی استفاده می‌کند. به همین دلیل مشاهده می‌کنیم افرادی که آدم انقلاب بودند نظریاتی را ارائه می‌دهند که خداوند آن را نهی کرده است.

مصلحی با بیان اینکه دشمن به طور ویژه و جدی برای به اشتباه انداختن دستگاه اطلاعاتی تلاش می‌کند، اظهار کرد: دشمن می‌خواهد دستگاه اطلاعاتی را دچار اشتباهات محاسباتی کند و آن را بهم بریزد و در این راستا ابتدا ایجاد ترس و تهدید ‌کند؛ یعنی مردم را با جنگ می‌ترسانند، دوم وعده دروغ می‌دهد و فقط کافی است به فتنه‌های مختلف نگاه کنید که چقدر وعده دروغ داده است. سوم ما را مشغول به خیال‌پردازی می‌کند، چهارم حرکات اشتباه را زیبا جلوه می‌دهد، پنجم دست به شایعه‌سازی و دروغ‌پراکنی می‌زند، ششم القای یأس و روحیه ما نمی‌توانیم که در رده‌های مختلف مسئولان بجد وجود دارد، هفتم ما را از امدادهای غیبی خداوند غافل می‌کند در صورتی که خیلی از این موفقیت‌ها نتیجه امدادهای غیبی است. هشتم دشمن برای اینکه اشتباهات محاسباتی به وجود آورد قبح‌زدایی می‌کند و خطوط قرمز را می‌شکند، نهم اینکه خودشان را خیرخواه نشان می‌دهند و دهم هم دست به تحریف سخن حق می‌زنند. دشمن این 10 اقدام را انجام می‌دهد تا مسئولان، نخبگان و مردم را دچار اشتباه محاسباتی کند تا بتواند به اهدافش برسد و اقدامات مختص خودش را انجام می‌دهد.

دشمن درصدد تقویت حس ناامنی در جامعه

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس به عنوان سخنران پایانی این نشست گفت: یکی از مباحث مهم در حوزه امنیت، مردمی‌سازی مقوله امنیت است و قرآن هم قائل به حضور مردم در مسائل امنیتی است.

وی با بیان اینکه ترس از ناامنی مضر است، اظهار کرد: دشمن به دنبال این است که حس ترس از ناامنی را در جامعه تقویت کند و اگر هم ناامنی نباشد ولی ترس از ناامنی می‌تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال افرادی هستند که فقیر نیستند ولی احساس فقر می‌کنند طوری که بیشتر سقط جنین‌ها در جامعه به خاطر ترس از فقر است درصورتی‌که فرد فقیر نیست و در این رابطه خداوند می‌فرمایند باید با این حس مقابله کرد.

غلامرضا قاسمیان

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مجلس بیان کرد: باید در حوزه امنیت مبنایی رفتار کرد و اگر چنین شود خداوند امنیت را اعطا خواهد کرد؛ به عنوان مثال یک نگاهی به اربعین بیندازید به نظر من تهدید امنیتی کردن اربعین کاری ندارد ولی اینکه همه با پای پیاده به کربلا می‌روند و مورد ضدامنیتی اتفاق نمی‌افتد به خاطر حس امنیتی است که وجود دارد، لذا هرچقدر برروی سنت‌های الهی کار کنیم هم به امنیت می‌رسیم و هم احساس امنیت می‌کنیم.

قاسمیان در پایان تأکید کرد: احساس امنیت را خدا در دل مؤمنان رقم می‌زند و همچنین آرامش عنوانی است که اگر وجود نداشته باشد حتی شخص نمی‌تواند ایمانش را زیاد کند و این بستر آرام و سکینه را خدا به ما هدیه کرده است.

انتهای پیام
captcha