فرصت‌هایی برای عفو و گذشت به «شکرانه زیارت اربعین»
کد خبر: 4166818
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
ایکنا گزارش می‌دهد

فرصت‌هایی برای عفو و گذشت به «شکرانه زیارت اربعین»

زائران اربعین به شکرانه این سفر معنوی و در ادامه سنت‌ سخاوتمندانه موکب‌ها، می‌توانند سنت‌های زیبای دیگری را بیافرینند و گشایش خوبی در زندگی گروه‌های نیازمند جامعه به وجود آورند.

«اربعین»

«پایتخت موکب‌‎ها» عنوان زیبایی است که این روزها، نام خوزستان را به خود مزین کرده است. به گفته مسئولان استان، حدود یک میلیون و یک‌ هزار زائر در 16 روز ابتدایی ماه صفر از مرزهای خوزستان رهسپار زیارت اربعین شدند. زائران اربعین به شکرانه این سفر معنوی، می‌توانند در ادامه سنت‌ سخاوتمندانه موکب‌ها، سنت‌های زیبای دیگری را بیافرینند و گشایش خوبی در زندگی گروه‌های نیازمند جامعه به وجود آورند.

می‌توان با الهام از سیره معصومین(ع)، جلوه‌های این خدمت را به تناسب نیازها و گره‌های موجود در جامعه توسط خود زائران توسعه داد. ایکنای خوزستان، برای ترویج فرهنگ «مصادیق شکرانه اربعین» برای مخاطب، گفت‌وگوهایی را با اعضای مجموعه‌هایی که مسئولیت‌های اجتماعی داشته و با گروه‌های نیازمند جامعه در تعامل هستند، انجام داده است که خواندن آن می‌تواند ذهن ما را آماده پذیرفتن ایده‌های مختلف در این زمینه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سعدی، مدیرکل آموزش قوه قضائیه درباره جرایم قابل گذشت و بهره‌گیری از فرصت اربعین برای حل برخی پرونده‌های قضایی گفت: پرونده‌ها به دو شکل هستند؛ یا حقوقی هستند یا جزایی. پرونده‌های حقوقی، پرونده‌هایی هستند که با گذشت صاحب دعوی یا شاکی مختومه می‌شوند. پرونده‌های جزایی نیز دو دسته هستند؛ برخی فقط جنبه خصوصی دارند، یعنی مثلاً فردی مدعی شود که مورد سب و شتم قرار گرفته و در جای عمومی نبوده است، با گذشت شاکی خصوصی این‌گونه پرونده‌ها بسته می‎‌شوند. اما برخی جنبه عمومی هم دارند، یعنی حق خدا و جامعه در آنها دخالت دارد و حتی اگر شاکی خصوصی گذشت کند، جامعه از حق خود نمی‌گذرد و مدعی‌العموم به نمایندگی از جامعه آن را دنبال می‌کند. قانون به ما اجازه می‌دهد در جایی که شاکی خصوصی از حق خود می‌گذرد، در جنبه عمومی هم تخفیف‌هایی برای فرد قائل شویم.

ما می‌توانیم به عنوان امور فرهنگی قوه قضائیه، بخشنامه کنیم به اینکه اگر شاکی از جنبه خصوصی خود گذشت محاکم نهایت مساعدت را به متهم کنند که مابقی محکومیت خود را از یک تخفیف ویژه بهره‌مند شود.

افرادی که گذشت می‌کنند و به شکرانه سفر اربعین از شکایت خود می‌گذرند می‌توانند زحمت بیشتر بکشند و این را در سامانه امور فرهنگی قوه قضائیه ثبت کنند که به خاطر ترویج فرهنگ اربعین گذشت کرده‌اند. در این صورت می‌توان آماری به دست آورد. این امکان را در سامانه امور فرهنگی قوه قضائیه تعبیه می‌کنیم که افرادی که به این دلیل گذشت می‌کنند، کار آنها ثبت شود.

انگیزه‌های مذهبی در بخشش‌ها ثبت و ضبط نمی‌شود

این فرهنگ بسیار خوبی است و شوراهای حل اختلاف ما به جد به دنبال این کار هستند. انگیزه‌های مذهبی در جاهای مختلفی خود را نشان داده است؛ افراد به خاطر امام رضا(ع)، سالار شهیدان یا به خاطر حضرت علی‌اصغر(ع) یا ماه رمضان و لیلة‌القدر گذشت می‌کنند. این انگیزه‌ها در جلسات گفته می‌شود، اما جایی ثبت و ضبط نمی‌شود.

حجت‌الاسلام قدرت‌الله هاشم نیا، مدیرعامل ستاد دیه در خوزستان، درباره بهره‌مندی از فرصت اربعین برای گره‌گشایی از مسائل افراد در بند به دلیل جرایم غیرعمد، گفت: یکی از طرح‌های ما در ستاد دیه استان، طرحی موسوم به «سفینه النجاه» است که از ابتدای محرم تا اربعین به منظور آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد به تعداد 72 نفر (به تعداد یاران حضرت سیدالشهدا) اجرا می‌‌شود. پیرو اجرای این طرح تاکنون 60 زندانی جرایم غیرعمد در این ایام آزاد شدند.

240 زندانی جرایم غیرعمد؛ چشم‌انتظار سخاوت زائران

مقدمات آزادسازی 30 زندانی دیگر نیز فراهم شده و تلاش می‌کنیم به مناسبت اربعین به کانون خانواده بازگردند. ما خدمت‌گزار زندانیان غیرعمد هستیم. زندانیان چشم‌انتظار سخاوت زائران اربعین هستند تا بتوانیم تعداد افراد آزاد شده خود را به بیش از این برسانیم.

در حال حاضر حدود 240 زندانی جرایم غیرعمد در استان در حبس به سرمی‌برند. یکی از خواسته‌های حضرت امام حسین(ع) خدمت به خلق است و زائرانی که در این مسیر قدم بر می‌دارند، می‌توانند ولو اندک به این افراد کمک کنند و آنها را یک قدم به آزادی نزدیک کنند. اینها افرادی هستند که ناخواسته و از باب نداری گرفتار شدند یعنی اگر بدهی آنها پرداخت شود، یک روز هم در زندان نمی‌مانند.

می‌توان با استفاده از این ایام که در آستانه اربعین حسینی هستیم، شاهد رهایی این افراد گرفتار در بند باشیم. زائران اربعین به هر میزان که می‌توانند ولو اندک، در آزادسازی زندانیان سهیم شوند و ذخیره‌ای برای خود در این مسیر باقی بگذارند. جمعیت زائران، قابل توجه است و این کمک‌های اندک می‌تواند کارساز باشد، به گفته شاعر: «به ذره گر نظر لطف، بوتراب کند/ به آسمان رود و کار آفتاب بکند.»

وی در پاسخ به سؤالی در باب تدوین طرحی برای گذشت شُکات از زندانیان به مناسبت اربعین حسینی گفت: لازم است از شُکات عزیز به صورت ویژه تشکر کنیم، زیرا که اولین خیرین ما خود شکات هستند. بیش از 3 هزار و 400 زندانی در پنج شش سال گذشته آزاد شدند که همه از برکت شکات و خیرین است؛ شُکاتی که حق آنها است اما گاهی برای رعایت حال افراد، از 30 درصد حق خود یا 50 درصد آن گذشت می‌کنند. اگر تنها بر کمک‌های مردمی برای آزادسازی تکیه می‌کردیم تعداد محدودی را می‌توانستیم آزاد کنیم. این همت و بزرگواری از سوی شکات است که گاهی به جای حق خود که مثلاً دویست میلیون تومان است، به 50 میلیون تومان رضایت می‌دهند و زمینه آزادی افراد زندانی فراهم می‌شود.

هاشم‌نیا درباره زندانیان زن جرایم غیرعمد نیز گفت: اولویت اول ستاد دیه این است که هیچ مادری در زندان نباشد، به این منظور طرح‌های مختلفی را در طول سال اجرا می‌کنیم. تعداد زنان زندانی جرایم مالی غیرعمد در استان شاید به تعداد انگشتان یک دست نرسد و بیشتر زندانیان واجدین شرایط آزاد شدند. اگر هم‌اکنون زندانی زن داشته باشیم، مبالغشان بالا است که آزادسازی آنها نیازمند نشست با شکات است و در تلاش هستیم. آخرین زندانی زن آزاد شده، 200 میلیون تومان بدهکار بود که با پرداخت بدهی زمینه آزادسازی او فراهم شد.

زندانیان ما غالباً بدهکاران مالی هستند. فرض کنید شخصی کشاورز است که در یک سال زیان کرده و به ضرورتی، مبلغی قرض کرده و نتوانسته آن را در موعد خود پرداخت کند. شکات چون در جریان اوضاع و احوال زندانیان هستند، می‌دانند که طرف مقابل آنها قصد کلاه‌برداری نداشته و خود نیز ضرر کرده است، لذا با نگاه انسان دوستانه خود از حقشان می‌گذرند.

گزارش از کامله بوعذار

انتهای پیام
captcha