راهپیمایی اربعین پیش‌زمینه شکل‌گیری قطب قدرت جهان اسلام در نظم جدید جهانی است + صوت
کد خبر: 4166676
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
عماد آبشناس:

راهپیمایی اربعین پیش‌زمینه شکل‌گیری قطب قدرت جهان اسلام در نظم جدید جهانی است + صوت

تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین نمایش اقتدار و وحدت مسلمانان در مقابل نظام سلطه است، گفت: این راهپیمایی در حقیقت نویدبخش شکل‌گیری قطب قدرت جهان اسلام در دوره گذار به نظم جدید جهانی است که می‌تواند پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی و برهم‌زننده هژمونی تمدن غربی در جهان آینده باشد.

عماد آبشناس، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه

عماد آبشناس، کارشناس مسائل منطقه و مدیرعامل خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش راهپیمایی اربعین به منزله یک مؤلفه قدرت نرم برای جهان اسلام در دوران گذار به نظم جدید جهانی گفت: در نظم جدید جهانی، کشورهای منطقه درصدد هستند ضمن روابط با قدرت‌های جهانی از زیر چتر قدرت‌های شرق و غرب بیرون آمده و مستقل باشند. در واقع کشورهای منطقه و به ویژه جهان اسلام به این درک رسیده‌اند که اگر با هم همسو نشوند در نظم جدید جهانی تحت فشار قدرت‌های شرق و غرب قرار می‌گیرند و آنگاه ناچار به حرکت به سمت یک قطب قدرت می‌شوند.
 
وی افزود: این در حالی است که با توجه به تحولات اخیر در نظام بین‌الملل، منافع کشورهای اسلامی اقتضا نمی‌کند به طرف یکی از قدرت‌های موجود جهانی بروند زیرا درگیری و جنگ‌های میان این قدرت‌ها مربوط به خود آنها است و هیچ منفعتی برای جهان اسلام ندارد و در صورت وابستگی به یک سمت، تنها ضررهای این درگیری‌ها نصیب جهان اسلام می‌شود. 
  

بیشتر بخوانید:


 
آبشناس اظهار کرد: به همین دلیل امروزه کشورهای اسلامی براساس این عقلانیت راهبردی در پی آن هستند جریان و سازمانی شبیه جنبش عدم تعهد را راه‌اندازی کنند که براساس آن، بتوانند ضمن تقویت انسجام و همگرایی منطقه‌ای، با یک رویکرد مستقل با همه طرف‌های قدرت جهانی روابط خود را حفظ کرده و در عین حال ذیل هیچ یک از قطب‌های قدرت نیز تعریف نشوند و این نشان ‌می‌دهد کشورهای اسلامی متوجه اهمیت چندجانبه‌گرایی در نظم آینده جهان شده‌اند.   

راهپیمایی اربعین؛ نمایش اقتدار و وحدت جهان اسلام

این تحلیلگر مسائل منطقه بیان کرد: در این وضعیت یکی از راهکارهای کشورهای اسلامی برای رسیدن به این نقطه، نمایش وحدت و اقتدار آنها است و راهپیمایی اربعین از این زاویه یک نوع نمایش قدرت مسلمانان و امت اسلامی در سطح جهانی است.
 
وی با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین فقط به شیعیان اختصاص ندارد، گفت: بسیاری از اهل تسنن و حتی مسیحیان و غیر مسلمانان به دلیل ارادت به حضرت امام حسین(ع) و جذابیت مکتب حسینی و محوریت مؤلفه آزادگی و ظلم‌ستیزی در این نهضت، در راهپیمایی و مراسم اربعین مشارکت فعال دارند. 
 
آبشناس یادآور شد: به عبارتی مسئله کلیدی در قیام امام حسین(ع) مبارزه با ظلم، ذلت‌ناپذیری و عزت‌طلبی است و این محورها و مؤلفه‌ها نه فقط برای شیعیان بلکه برای همه انسان‌های آزاده و مستضعف در سطح جهان که تحت ظلم و ستم نظام سلطه قرار دارند، جذابیت دارد. لذا به نظر می‌رسد هر چه راهپیمایی اربعین باشکوه‌تر و با سازماندهی بهتر برگزار شود بهتر می‌تواند این اقتدار و وحدت اسلامی را در سطح جهانی به نمایش بگذارد و نوید شکل‌گیری قطب قدرت جهان اسلام را در دوره گذار به نظم جدید جهانی می‌دهد که می‌تواند پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی و برهم‌زننده هژمونی تمدن غربی در جهان آینده باشد.  

اربعین فرصتی برای معرفی حقیقت اسلام و قرآن 

آبشناس درباره ظرفیت راهپیمایی اربعین در ارائه تصویر صحیح از اسلام و سبک زندگی دینی و خنثی کردن تلاش‌های سازماندهی شده در غرب برای اسلام‌هراسی و قرآن‌سوزی گفت: بحث اسلام‌هراسی که صهیونیست‌ها از کانال کشورهای به اصطلاح مسیحی راه انداخته‌اند با این هدف است که میزان وابستگی و حساسیت مسلمانان را به اعتقادات و باورهای اسلامی بسنجند. 
 
وی افزود: الان سال‌های طولانی است که صهیونیست‌ها پروژه اسلام‌هراسی را طراحی و دنبال می‌کنند و عاملان این اسلام‌هراسی‌ها از گروه‌های تکفیری و افراطی مانند داعش و القاعده تا افراد نفوذی یا مشکل‌دار مانند فرد اخیر در سوئد را شامل می‌شود. به دلیل فشارها علیه مسلمانان در برخی کشورهای اروپایی که می‌توان از آن تحت عنوان «آپارتاید اجتماعی» یاد کرد، برخی از مسلمانان برای نمونه در فرانسه، سوئد و ... در یک نوع وضعیت محصورشده قرار دارند و با برخوردهای بدی از سوی دولت با این هدف که اقدامات تندی از خود نشان داده و بهانه لازم را به دست جریان‌های راست افراطی اسلام‌ستیز رشدیافته در اروپا برای تشدید برخورد با مسلمانان بدهند، مواجه می‌شوند.

ضربه بزرگ راهپیمایی اربعین به جریان‌های اسلام‌ستیز در غرب

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: این در حالی است که این مسلمانان کمتر چنین رویکرد و سلوکی دارند و سعی می‌کنند با رفتارهای ایجابی و تبلیغی مثبت و پرهیز از رفتارهای تند مقابله‌ای واقعیت اسلام را معرفی کنند.
 
کد
 
آبشناس در پایان بیان کرد: براین اساس راهپیمایی اربعین یک ضربه و تودهنی بزرگ به این جریان‌های اسلام‌ستیز در غرب و به ویژه طراحان صهیونیستی قرآن‌سوزی‌ها و هتک حرمت‌ها به مقدسات اسلامی است که نشان می‌دهد مسلمانان ضمن اینکه همچنان پایبند به ارزش‌ها و مقدسات دینی خود هستند اما عاقل‌تر از آن هستند که در دام این جریانات ضد اسلام افتاده و با واکنش‌های تند زمینه تبلیغات سوء آنها را علیه اسلام فراهم کنند و برعکس از مسیر راهپیمایی باشکوه اربعین و حرکات تبلیغی از این نوع، سعی می‌کنند، حقیقت چهره نورانی اسلام و قرآن را به جهانیان عرضه کنند و به جای رفتار واکنشی و دفاعی، اقدام فرهنگی و تبلیغی کنشی و تهاجمی از خود نشان دهند.             
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری               

 

انتهای پیام
captcha