ضرورت تجدیدنظر در قوانین کشورها برای صیانت از قرآن کریم
کد خبر: 4165746
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی خوستار شد

ضرورت تجدیدنظر در قوانین کشورها برای صیانت از قرآن کریم

در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی «چارچوب سازی آزادی‌ها بر اساسی ارزش‌های اسلامی و اصول حقوق بین‌الملل» که به همت اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی برگزار شده بود، بر لزوم تجدیدنظر در قوانین کشورهای اروپایی به منظور ممنوعیت قرآن‌سوزی و صیانت از این کتاب آسمانی در این کشورها تأکید شد.

به گزارش ایکنا به نقل از عکاظ، اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی در واکنش به حوادث اخیر هتک حرمت قرآن در شماری از کشورهای اروپایی با دعوت از نمایندگان هیئت‌ها و مجالس فتوای اسلامی، دانشگاه‌های بزرگ، کارشناسان حقوق بین‌الملل و همچنین شماری از دانشگاهیان و اندیشمندان کنفرانس بین‌المللی «چارچوب‌سازی آزادی‌ها بر اساسی ارزش‌های اسلامی و اصول حقوق بین‌الملل» را برگزار کرد.

این همایش در واکنش به هتک حرمت مقدسات اسلامی به بهانه «آزادی عقیده و بیان» برگزار شد و شامل نشست‌های علمی مختلف بود که به موضوع آزادی عقیده و بیان، نقش اسلام در دفاع از این آزادی و همچنین لزوم افزایش آگاهی به منظور ترسیم آینده‌ای همراه با همبستگی، تفاهم و احترام میان ادیان و تمدن‌های مختلف اختصاص داشت.

شوقی علام مفتی مصر، محمد العیسی، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی و سالم مالک، دبیر کل آیسیسکو از مهم‌ترین سخنرانان این کنفرانس بودند. سخنرانان در این مراسم تأکید کردند روح قوانین جدید پرهیز از نفرت‌پراکنی و ایجاد خشونت است و از این‌رو نفرت‌پراکنی با دستاویز قرار دادن آزادی بیان، با روح این قوانین در تناقض است.

شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی خود تأکید کردند: تکریم و احترام مردم جهان منوط به ارتباط مناسب میان ادیان و فرهنگ‌های مختلف است و نقش ادیان در آماده‌سازی انسان از نظر معنوی برای ساخت جامعه‌ای متمدن و سعادتمند، بر کسی پوشیده نیست. شرکت‌کنندگان در این بیانیه تأکید کردند، آزادی یک ارزش عالی انسانی است که حق مسلم هر فرد است اما همانند سایر ارزش‌ها و اصول با این امر مترادف با هرج‌ومرج و پوچی نیست و نباید به رابطه بین ملت‌ها و مردم در جوامع مختلف آسیب وارد کند.

در این بیانیه همچنین از رسانه‌ها خواسته شده است تا محتوای رسانه‌ای را در جهت تقویت پیوندهای برادری انسانی و ملی و احترام متقابل بهبود بخشیده و با نفرت‌پراکنی و دعوت به خشونت مقابله کنند.

در بیانیه همچنین پدیده اسلام‌هراسی به عنوان گفتمان نژادپرستانه محکوم و تصریح شده است که این پدیده به نفرت دامن زده و خشونت ایجاد می‌کند.

شرکت‌کنندگان در نشست همچنین از کشورهایی که اخیراً شاهد هتک حرمت قرآن بوده‌اند، خواستند که در قوانین خود بازنگری کرده و آمیختن آزادی با آزار و هرج‌ومرج خودداری کنند.

انتهای پیام
captcha