دین‌زدایی، دین‌ستیزی و دین‌پرهیزی موضوعات اصلی سکولاریسم
کد خبر: 4165104
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
علیرضا معاف مطرح کرد:

دین‌زدایی، دین‌ستیزی و دین‌پرهیزی موضوعات اصلی سکولاریسم

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قرآن حرف‌های زیادی در مقابل تفکر سکولار دارد، گفت: دین‌زدایی، دین‌ستیزی و دین پرهیزی سه موضوع اصلی سکولاریسم است.

علیرضا معافبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا معاف؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی تحت عنوان «حکمرانی قرآنی در مقابل حکمرانی سکولار» که پیش از ظهر امروز شنبه 4 شهریور در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، سخن پرداخت.

وی پرداختن به این بحث حکمرانی قرآنی در مقابل حکمرانی سکولار را دارای شأن فلسفی خواند و گفت: باید پیرامون مسئله سکولار، گفت‌و‌گوهای نظری تشکیل شود و شاهد بروز اتفاقاتی باشیم که خروجی و برایند آن نفی سکولاریسم در مقابل نظریه پیاده شدن احکام اسلامی زیرسایه حکومت دینی باشد که به نظر من اتفاقی که هفته آینده شاهد آن خواهیم بود یعنی پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی تا اندازه زیادی آشکار‌کننده این مسئله است.

معاف ادامه داد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و اتفاق بزرگی همچون پیاده‌روی اربعین نشان‌دهنده این نکته است که با بروز انقلاب اسلامی و حاکمیت حکومت دینی، جامعه و مردم دینی، به سمت دیندارتر شدن پیش می‌روند تا جایی که جریان سکولار یکی از مهمترین مباحثی که در حال طرح آن است، مظاهر این گرایش است که در جریان این اجتماع عظیم مطرح می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بحث مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا قرآن در برابر مقوله‌ای تحت عنوان سکولاریسم صامت است یا ناطق که باید در جواب گفت که ساکت نیست بلکه حرف‌های زیادی هم دارد.



وی به مباحث مطرح شده از سوی آیت‌الله جوادی آملی که دنیای بی‌آخرت که از جمله ایده‌پردازی‌های سکولاریسم است را حرکتی بی‌هدف می‌خواند، گفت: در جای جای سوره مبارکه «نساء» و سوره مبارکه «یوسف» شاهد مصادیقی از این امر هستیم که خداوند با اشاره به نوع زمامداری حکومت دینی بر جوامع مختلف بر قوام حکومت دینی در سر و سامان بخشیدن به امور جامعه تأکید دارد و مثلاً در آیه 84 سوره مبارکه «کهف» مشخصاً به این امر اشاره دارد که ما به «ذوالقرنین» توانایی و قدرت بخشیدیم.

معاف در ادامه افزود: در تبیین مباحث مربوط به سکولاریسم و کمرنگ شدن و رنگ باختن انگاره‌های دینی در امور مختلف جامعه از سیاسی و اقتصادی گرفته تا اجتماعی و فرهنگی، همواره سه موضوع دین‌زدایی، دین‌ستیزی و دین‌پرهیزی مطرح است و همه آیاتی که حرف از تمکن حاکمیت خدا بر امور جامعه می‌زنند، تأکید بر نسخه الهی آن دارد که نمونه بارز آن را می‌توان در  آیه 36 سوره مبارکه «نحل» جستجو کرد که اسلام سیاسی خروجی است که از فحوای این آیه می‌توان برداشت کرد.

وی ادامه داد: همه آیاتی که به قتال با دشمنان می‌پردازند و حتی آیاتی که نفاق را به عنوان یک پدیده در جامعه اسلامی مطرح می‌کنند، اشارات قرآنی هستند در نقد و رد مقوله سکولار چرا که باید قائل به این مسئله بود که هرجا نفاق مشاهد شود به معنی آن است که حکومت دینی قصد دارد دیدگاه دینی را در جامعه مطرح کند.

دین‌زدایی، دین‌ستیزی و دین‌پرهیزی موضوعات اصلی سکولاریسم

معاف با اشاره به اینکه آیه 27 سوره «انفال» و آیه 59 سوره «نساء» حرف از دخالت حکومت دینی در امور جامعه و مردم دارد و در نفی سکولاریسم است، گفت: این آیه سوره «نساء» به روشنی برای جامعه اسلامی فرمانده انتخاب می‌کند و اتفاقاً اینجا باید گفت که این سکولارها هستند که باید به خوانش عملکرد خود در نسبت میان حکومت و دین بپردازند چرا که قرآن با اشارات متنوع و متعدد خود، تکلیف جامعه را با استقرار حکومت دینی مشخص کرده است.

وی که میزبانی این نشست یعنی «حکمرانی قرآنی در مقابل حکمرانی سکولار» را نیز به عهده داشت، در پایان سخنان خود، گفت: سکولاریسم را می‌توان به عنوان یک ابرپارادایم یا ابروادی و ابرانگاره در برابر حکومت و ساختار حکمرانی دینی مطرح کرد و در ایران و پس از انقلاب اسلامی این مقوله را می‌توان به دو دوره سکولار پیشاامام خمینی(ره) و پساامام خمینی (ره) تقسیم‌بندی کرد و ماهیت آن را در قالب کرسی‌ها و نشست‌های زیادی مورد بررسی و تحلیل قرار داد.   

انتهای پیام
captcha