واکنش شورای اسلامی آمریکا به ممنوعیت هتک حرمت قرآن در دانمارک
کد خبر: 4165054
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴

واکنش شورای اسلامی آمریکا به ممنوعیت هتک حرمت قرآن در دانمارک

رئیس شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی تصمیم دانمارک برای ممنوع کردن هتک حرمت قرآن کریم را ستود و گفت که سایر کشورهای اروپایی نیز برای جلوگیری از متلاشی شدن جوامعشان با چنین اعمال نفرت‌انگیزی مقابله کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از خلیج آنلاین، نهاد عوض، مدیر شورای روابط اسلامی ـ‌ آمریکایی با استقبال از لایحه دولت دانمارک برای ممنوعیت هتک حرمت قرآن کریم گفت که امید بود این تصمیم خیلی زودتر اتخاذ شده بود.

عوض با دعوت از سایر کشورهای اروپایی برای انجام اقدام مشابه دانمارک گفت: تصویب چنین قوانینی به معنای مبارزه و مقابله با اعمال نفرت‌انگیزی است که جامعه را متلاشی و امنیت داخلی و بین المللی آن را تهدید می‌کند.

وی افزود: اقلیت‌های مسلمان در کشورهای اروپایی باید عملکرد سیاسی و اجتماعی خود را به شیوه‌ای قوی‌تر برای ایجاد روابط و تأثیر مثبت در جوامع خود توسعه دهند.

از سوی دیگر حسام شاکر، پژوهشگر و کارشناس مسائل اروپا و مقیم در اروپا نیز لایحه دولت دانمارک در خصوص ممنوعیت هتک حرمت قرآن کریم در این کشور را واکنش منطقی به کسانی خواند که به دنبال مشکل‌تراشی بین دانمارک و جهان اسلام هستند.

عوض گفت: این لایحه از سوی دولت دانمارک با هدف توقف اقدامات تحریک‌آمیز  علیه مقدسات مسلمانان و به نحوی تجدید نظر دولت در موضع قبلی آن است، بخصوص که در پس این اقدامات افراط‌گرایانه یک برنامه با اهداف افراطی وجود دارد که می‌خواهد کشورها و بخصوص دانمارک را در بحران‌های پی در پی با کشورهای جهان اسلام و بخصوص ترکیه فرو برد.

شاکر طرح این لایحه را با توجه به سوء استفاده‌های فاحش علیه مقدسات اسلامی در دانمارک مهم ارزیابی کرد و گفت: البته این کار خیلی دیر انجام شد اما بیانگر آگاهی از چالش پیش روی دانمارک است.

این کارشناس، اقدام دانمارک را گامی تشویق کننده برای برخی کشورهای همسایه برای انجام اقدامات مشابه آن توصیف کرد.

دولت دانمارک روز جمعه در نهایت پس از گذشت سال‌ها به اعتراض‌ گسترده کشورهای مسلمان علیه هتک حرمت قرآن کریم در این کشور واکنش نشان داد و پیش‌نویس قانونی را برای ممنوعیت سوزاندن این کتاب مقدس ارایه کرد. 

 پیتر هوملگارد، وزیر دادگستری دانمارک روز جمعه به خبرنگاران گفت: دولت لایحه‌ای را ارائه خواهد کرد که بر اساس آن رفتار نامناسب با نمادهای مذهبی مهم متعلق به یک جامعه مذهبی ممنوع شود.

وی افزود: هدف این قانون ممانعت از سوزاندن و هتک حرمت (کتب مقدس) در اماکن عمومی است.

قانون جدید قرار است در فصل ۱۲ قانون جزا که به امنیت ملی دانمارک می‌پردازد، گنجانده شود و متخلفان به جزای نقدی و ۲ سال حبس محکوم می شوند.

در ماه‌های اخیر هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر و آزادی بیان همچون سوئد و دانمارک، خشم مسمانان جهان را برانگیخت. لازم به یادآوری است که دانمارک قانون 150 ساله این کشور مبنی بر ممنوعیت توهین به ادیان را در اواسط خرداد ۱۳۹۶ لغو کرده بود؛ قانونی که به موجب آن هرگونه اهانت به مقدسات یک دین در ملاء عام، از جمله آتش زدن کتاب‌های آسمانی، پیگرد قانونی به همراه داشت.

انتهای پیام
captcha