زائران اربعین از «محرم‌شهر» راهی کربلا شدند
کد خبر: 4164908
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

زائران اربعین از «محرم‌شهر» راهی کربلا شدند

اولین سوگواره آئینی شهر تهران با عنوان «محرم‌شهر» امروز، سوم شهریورماه با بدرقه زائران حسینی در میدان آزادی به پایان رسید.

زائران اربعین از «محرم‌شهر» راهی کربلا شدندبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین بدرقه زائران اربعین، امروز جمعه، سوم شهریورماه با حضور خانواده‌های تهرانی به ویژه نوجوانان زائر از میدان آزادی تهران در قالب برنامه «محرم شهر» برگزار شد.

در این مراسم معنوی که با اجرای صابر خراسانی، شاعر آئینی کشور همراه بود، برنامه‌های مختلفی همچون اجرای زنده گروه قرآنی و سرودهای مختلف اجرا شد. همچنین، پس از اجرای برنامه روایتگری از سوی حسین یکتا، از سرداران دوران دفاع مقدس، حیدر خمسه، محمد فصولی، عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر، امین قدیم و محمدرضا نوشه‌ور، مداحان اهل بیت(ع) نیز در این مراسم به مداحی و نوحه‌سرایی پرداختند.

حسین یکتا، از سرداران دفاع مقدس طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: کجاست محمدحسین فهمیده، آن نوجوان 13 ساله پای کار جنگ و انقلاب که ببیند امروز در میدان آزادی دهه نودی‌های 13 ساله جمع شده‌اند؟ کجاست آن نوجوانی که در جنگ و جبهه پای کار انقلاب ایستاده بود و برای حضور در جبهه‌ها شناسنامه خود را کوچک می‌کرد؟ 

وی افزود: جای شهیدان امروز خالی است که باز شدن راه کربلا را مشاهده کنند. زمانی نوجوانان و جوانان مدارس و دانشگاه‌ها را رها کردند و به دانشگاه جبهه و جنگ رفتند. این روزها که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است، نوجوانان و جوانان ما برای رفتن به مراسم اربعین سر از پا نمی‌شناسند و این خود نوعی دانشگاه است.

یکتا ادامه داد: زمانی جوانان ما در جنگ و در برابر دشمن ایستادگی کرده و به شهادت رسیدند و امروز نور آن‌ها در عالم می‌درخشد. این اعزام بزرگی که امروز برای رفتن به اربعین محقق می‌شود، آمادگی برای ظهور است. دل‌ها همه سمت کربلاست. این دلبری که امام حسین(ع) می‌کند، نشان می‌دهد که خبری در راه است. 

زائران اربعین از «محرم‌شهر» راهی کربلا شدند

وی تصریح کرد: زمانی در شب‌های عملیات به خود می‌گفتیم که آیا راه کربلا باز می‌‎شود؟ عده‌ای جان خود را در جبهه و جنگ نثار اسلام و انقلاب کردند تا امروز راه کربلا باز شده است. شب‌های عملیات کربلای پنج شب‌های قدر انقلاب اسلامی شد و باعث شد تا امروز راه کربلا باز شود. 

یکتا تصریح کرد: لشکری که امروز این‌گونه آماده شده است، نشان می‌دهد که نوجوانان و جوانان ما همان جوانان کربلای پنج هستند. امروز گودی قتلگاه امام حسین(ع) به قله تبدیل شده است و خواهیم دید که پرچمی از این ملت بالا رفته که دنیا را مبهوت خود کرده است.

وی اظهار کرد: نوجوانان و جوانان ما با شلوغ کردن این راه نورانی اربعین، به ظهور کمک می‌کنند. امروز هر تیپ و ظاهر و سلیقه‌ای همه با هم راهی راه مستقیم اربعین شده‌اند. امام حسین(ع) کشتی نجات بوده و آمده است تا دست همگان را بگیرد. امروز ملت‌های ایران و عراق در کنار هم هستند و دشمن از این امر عصبانی است. 

یکتا با بیان اینکه امروز فتح و نصرت اسلام نزدیک است، تصریح کرد: اینکه دشمنان تبلیغ می‌کنند که اربعین، حکومتی و دولتی شده است، از روی عصبانیت است و همگان می‌دانند که حرکت اربعین، حرکتی کاملا مردمی است. امروز خداوند متعال سر پرگار خود را روی گنبد امام حسین(ع) گذاشته و این پرگار در حال باز شدن در عالم است. اربعین نشان می‌دهد که اجماع جهانی در حال شکل گرفتن است و این محبت جمعی عالم را برای ظهور آماده می‌کند.    

زائران اربعین از «محرم‌شهر» راهی کربلا شدند    

وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان امروز ایران باید خود را برای اتفاقی مهم آماده کنند، گفت: امروز به نظر بنده حضرت رقیه(س) قرآن به دست گرفته و نوجوانان و جوانان ما برای حضور در مراسم اربعین از زیر آن عبور می‌کنند. 

یادآور می‌شود، رویداد آیینی محرم شهر با هدف ایجاد شور و شعور حسینی در شهر تهران و ارتباط معنایی شهروندان با سیره حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و عاشورای حسینی از ۲۰ محرم آغاز شده و تا هشتم صفر (۱۶ مرداد تا سوم شهریورماه) با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در میدان آزادی ادامه داشت.

سوگواره «محرم‌شهر» از بخش‌های مختلفی همچون برپایی حسینیه کودک، برنامه‌های عزاداری امام حسین (ع) ویژه کودکان و نوجوانان، نمایشگاه فروش ملزومات اربعینی، اجرای برنامه‌های آیینی نظیر شعرخوانی،‌ مداحی، نقالی و تعزیه، موکب‌های پذیرایی و... برپا شده بود.

همچنین، کشتی «سفینه النجاة» حسینی که برگرفته از حدیث مشهور«اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» است در محل برگزاری این رویداد در میدان آزادی شهر تهران، جانمایی شده بود تا نمادی برای برپایی مجلس عزای امام حسین(ع) با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی باشد.

در نخستین سوگواره آئینی محرم‌شهر، خدمات مرتبط با سفر اربعین نیز به عموم مردم ارائه ‌شد که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه فروش ملزومات اربعین، افتتاحیه رادیو اربعین، درخواست، ثبت و تمدید گذرنامه اربعین و ... اشاره کرد. 

حضور تهرانی‌ها در رویداد «محرم شهر»، هر شب به بیش از چند 10 هزار نفر رسید.  پیش از این زمان پایان «محرم شهر» 31 مردادماه اعلام شده بود اما با توجه به تمدید صورت گرفته نخستین سوگواره آیینی شهر تهران تا سوم شهریورماه هر روز از ساعت 18 تا 23 پذیرای عموم شهروندان بود.

انتهای پیام
captcha