نقش حزب دموکرات سوئد در اسلام‌هراسی + فیلم
کد خبر: 4164554
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
رحمتی بیان کرد:

نقش حزب دموکرات سوئد در اسلام‌هراسی + فیلم

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با اشاره نگاه حزب دست راستی دموکرات سوئد نسبت به مهاجران مسلمان و غیریت‌سازی از آنها برای کسب رأی گفت: رهبر حزب دمکرات سوئد اعلام می‌کند اسلام بزرگترین تهدید برای سوئد بعد از جنگ جهانی دوم است. براین مبنا چنین دولتی نمی‌تواند به تلطیف این موضوع بپردازد.

رضا رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان

به گزارش ایکنا، رضا رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان و کارشناس مسائل اسکاندیناوی، در وبینار «ریشه‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی اسلام‌هراسی در سوئد» بعد از ظهر امروز، چهارشنبه، اول شهریورماه، در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) برگزار شد، با بیان اینکه ورود به این بحث از منظر جامعه‌شناسی تاریخی کمک‌کننده است، گفت: مسلمانان مهاجر ر سوئد از دهه 50 و 60 و همزمان با انقلاب سوم صنعتی و نیاز سوئد به نیروی کار وارد این کشور شدند و لذا با خیل عظیمی از مهاجران مواجه هستیم که برای شغل به سوئد آمدند و به همین دلیل اصطکاک فرهنگی بین مهاجران مسلمان و جامعه هدف وجود ندارد.

وی افزود: با عبور از دهه 70 میلادی و وقوع انقلاب اسلامی ایران، جنگ ایران و عراق، جنگ اول و دوم خلیج فارس، واقعه 11 سپتامبر و حضور داعش نگاه خاصی به مسلمانان در غرب شکل می‌گیرد.

رحمتی اظهار کرد: در سوئد نیز از سال 1988 به بعد که حزب دست راستی دموکرات در این کشور به تدریح و کم کم قدرت را به دست می‌گیرد، مسئله مهاجران به دگر این حزب تبدیل می‌شود و این حزب تلاش می‌کند با غیریت‌سازی مهاجران از مردم کسب رأی کند.

این کارشناس مسائل اسکاندیناوی درباره استراتژی دولت سوئد برای دنبال کردن اقداماتی همچون قرآن‌سوزی برای جلوگیری از ورود مهاجران مسلمان به این کشور گفت: در سوئد به طور خاص شاهد یک فضای مناظره اجتماعی درباره اسلام بودیم و این موضوع سبب شد که فضای عمومی سوئد نسبت به مسلمانان و اسلام و حجاب پررنگ و حساس شود و در این دوره زمانی (1990 تا 2022) حزب سوسیال دموکرات که چندفرهنگ‌گرا و طرفدار مهاجران است، قدرت را در دست دارد.

رضا رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان

وی با اشاره به تخمین‌ها نسبت به رشد جمعیت مسلمان سوئد طی سال‌های 2025 تا 2027 گفت: این موضوع برای گروه‌های راست افراطی ناراحت‌کننده است و به نسبت افزایش میران مهاجران مسلمان، سبد رأی این گروه‌ها نیز افزایش یافته است به نحوی که اینها الان به حزب دوم سوئد تبدیل شده‌اند که بی‌سابقه است و اکنون حدود 20.5 درصد رأی دارند.

رحمتی درباره پشیمانی کشورهای اروپایی از پذیرش مهاجران مسلمان به ویژه پس از 11 سپتامبر گفت: در خصوص سوئد جمعیت مسلمان در سوئد برخلاف جامعه سوئد به هیچ وجه همگن نیست. اساساً مهاجرت مسلمانان به سوئد براساس نیاز جامعه سوئد بوده  و این باعث تکثر و تنوع جامعه مسلمانان در سوئد شده است ولذا برخورد با جامعه ناهمگن مسلمان سوئد برای دولت سوئد هم دشوار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان گفت: رهبر حزب دمکرات سوئد اعلام می‌کند اسلام بزرگترین تهدید برای سوئد بعد از جنگ جهانی دوم است. براین مبنا چنین دولتی نمی‌تواند به تلطیف این موضوع بپردازد لذا ابتدا باید نگاه جامع‌تری به شرایط سوئد داشته باشیم. در حقیقت یکی از دلایل ناتوانی جامعه مسلمانان و دولت سوئد، همین ناهمگن بودن جامعه مسلمانان است.

وی تصریح کرد: مجموعه همه اینها سبب شده که یک جهش سیاسی ـ انتخاباتی بر روی مهاجران مسلمان ایجاد شود. 

رحمتی ادامه داد: سوئد در حالی که نیاز به تأییدیه ترکیه مسلمان برای عضویت در ناتو است و می‌داند بدون این تأییدیه وارد ناتو نخواهد شد، اما باز دولت و دادگاه استیناف سوئد نمی‌خواهند مانع قرآن‌‌ سوزی در مقابل سفارت ترکیه ‌شوند.

رضا رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان

رحمتی درباره آینده این اهانت‌ها نسبت به قرآن در سوئد گفت: از مطالعات خود سوئدی‌ها برمی‌آید که رشد جمعیت مسلمانان در سوئد محتوم است و تا سال 2050، 35 درصد جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: احتمالا سوسیال دموکرات‌ها باید دوباره وارد بازی قدرت شوند و سیاست سوئدی را اجرا کنند زیرا برند سوئد، برند دولت رفاه است اما اگر سوئد بخواهد براساس مواضع حزب دموکرات پیش برود، روندپژوهی‌ها به ما می‌گوید سوئد تا 10، 20 سال آینده روند ادغام اجتماعی محکمی نخواهد داشت مگر اینکه سایر احزاب از جمله سوسیال دموکرات در قدرت حضور بیشتری داشته باشند.

کارشناس مسائل اسکاندیناوی در پایان اظهار کرد: قطعا مناسبات و روابط بین‌المللی برخی تحولات اجتماعی را رقم بزنند و سیاست سوئدی را تحت تأثیر قرار دهند.                        

انتهای پیام
captcha