اسلام‌هراسی در سوئد با هدف کاهش ورود جمعیت مسلمانان به این کشور است + فیلم
کد خبر: 4164552
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
غلامرضا کریمی:

اسلام‌هراسی در سوئد با هدف کاهش ورود جمعیت مسلمانان به این کشور است + فیلم

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی با اشاره به ریشه‌های تاریخی اسلام‌هراسی در غرب گفت: به نظر می‌رسد با توجه به رشد جریان‌های راست افراطی در اروپا، ارائه چهره خشن از اسلام در محیط غرب تشویق می‌شود و موج اسلام‌هراسی افزایش می‌یابد و میزان ورود مسلمانان از کشورهای اسلامی به اروپا کاهش می‌یابد.

غلامرضا کریمی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی

به گزارش ایکنا، غلامرضا کریمی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، در وبینار «ریشه‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی اسلام‌هراسی در سوئد» که بعدازظهر چهارشنبه، یکم شهریورماه، در خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برگزار شد، درباره فراتر رفتن اقدامات اسلام‌هراسانه از حوزه فردی به حوزه سیاسی و امنیتی گفت: قرآن‌سوزی‌های اخیر نه فقط فضای جهان اسلام بلکه فضای جهانی را تحت تأثیر قرار داده است و یک حرکت نفرت‌انگیز تلقی می‌شود.

وی افزود: عده‌ای معتقدند این موضوع را می‌توان به تاریخ تسری داد و برخی معتقدند این یک موضوع تاریخی نیست زیرا در سوئد و دانمارک این موضوعات تاریخی (تقابل اسلام و مسیحیت) چندان قابل تطبیق نیست اما تاریخ را نمی‌توان از تحولات جاری روابط بین‌الملل جدا کرد. 

ریشه تاریخی اسلام‌هراسی

کریمی درباره آغاز تقابل مسیحیت با اسلام از لحظه ظهور اسلام گفت: 50 سال بعد از ظهور اسلام، بخش‌هایی از روم شرقی توسط مسلمانان فتح شد و در عرض 100 تا 150 سال بعد، اسلام تا اسپانیا و ایتالیای امروزی گسترش پیدا کرد.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بخشی از این تقابل ناشی از فهم نادرست مسیحیان از اسلام بود، گفت: در اسپانیا قرن‌ها مسلمانان و مسیحیان در کنار هم زندگی می‌کردند؛ هر چند برخی خشونت‌ها هم بین آن دو در جریان بوده است. مجموعه این تحولات یک نگرش منفی را از اسلام بین مسیحیان ایجاد کرد البته اینطور نیست که این یک بستر کاملاً خشن و همراه با تعارضات متعدد باشد.

وی اظهار کرد: با این اوصاف اسلام‌ستیزی در کشورهای اروپایی همچنان وجود دارد و لطمات زیادی به روابط جهان اسلام و غرب وارد کرده است و حال این نگرش‌های تاریخی از قرون گذشته در غرب به نسل جدید منتقل شده و لذا باید گفت اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در غرب دارای ریشه‌های تاریخی است.

غلامرضا کریمی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی

کریمی با بیان اینکه اقدامات اسلام‌هراسانه در سوئد و دانمارک به طور خاص ریشه در تحولات جدید دارد، گفت: در قوانین کشور سوئد در دهه 70 میلادی، آزادی بیان به طور مطلق وجود داشت و توهین به مذاهب جرم تلقی نمی‌شد. این اتفاقات اخیر در سوئد و دانمارک ریشه در دخالت دولت با دادن مجوز برای این اقدامات دارد و این چالش اصلی در این قضایاست زیرا دولت سوئد رسماً در مقابل جهان اسلام ایستاده و این اقدام را در راستای آزادی بیان تلقی می‌کنند و علیرغم عذرخواهی اقدام عملی برای توقف آن انجام نگرفته است و این یک چالش بزرگ حتی برای سایر کشورهای اروپایی است.

آثار رشد جریان‌های راست افراطی در اروپا

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: در واقع لایه‌هایی از اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در غرب نسبت به مسلمانان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود میزان این اقدامات افراطی در اروپا افزایش پیدا کند.   

وی در ادامه با بیان اینکه مجموعه پیچیده‌ای از عوامل در وقوع قرآن‌سوزی دخالت دارد، گفت: بخشی از این دلایل به عوامل فردی بازمی‌گردد اما این موضوع فراتر از سطح فردی باید تبیین شود.

کریمی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک تقابل جدی در غرب نسبت به دین سیاسی شکل گرفت چون تصور آنها از دین، یک امر فردی بود. به همین دلیل رژیم صهیونیستی یک تقابل 40 ساله با ایران در موضوعات مختلف دارد و لذا بخشی از تحولات امروز در غرب و مستقیما مرتبط با جهان اسلام مورد حمایت و وابسته به برخی گروه‌ها و جریان‌های مخالف جمهوری اسلامی و جهان اسلام است.

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به رشد جریان‌های راست افراطی در اروپا، ارائه چهره خشن از اسلام در محیط غرب تشویق می‌شود و موج اسلام‌هراسی افزایش می‌یابد و میزان ورود مسلمانان از کشورهای اسلامی به اروپا کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: این موضوع در سوئد و دانمارک در حال تبدیل به یک نقطه عطف در خصوص اقلیت‌های مسلمان در جوامع غربی است و جهان اسلام باید یک موضع و برنامه مشخص در برابر این وضعیت داشته باشد. کشورها و سازمان‌های اسلامی باید برنامه‌ریزی منظمی برای حمایت از مسلمانان در کشورهای غربی داشته باشند و گرنه در سال‌های آینده با چالش‌های بیشتری روبرو خواهیم بود. 

نگرانی از افزایش جمعیت مسلمانان

کریمی درباره تأثیر افزایش جمعیت مسلمانان در برخی شهرهای سوئد بر واکنش منفی دولتمردان و احزاب راست افراطی این کشور گفت: از اواخر دهه 60 میلادی این بحث مطرح بود که وقتی یک اقلیت قابل توجهی با پیشینه قوی وارد یک کشور می‌شوند باید عقاید و مناسک خود را حفظ کنند یا در جامعه میزبان ادغام شوند اما وقتی این جمعیت تعداد قابل توجهی می‌شود، انتظار دارند مناسک و آیین‌های خود را انجام دهند و این جوامع هم براساس ادعای پذیرش چند فرهنگی با این مسئله کنار آمده‌اند و لذا نمی‌توان یک حکم کلی صادر کلی که 25 میلیون مسلمان در اروپا مناسک و عقاید خود را کنار بگذارند.

غلامرضا کریمی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: از طرفی نوع واکنش‌ها و رفتارها در جهان اسلام بر این جمعیت مسلمان در غرب اثر می‌گذارد و اگر جریان‌های افراطی همچون داعش در جهان اسلام تقویت شوند اثر آن قدرت‌گیری جریان‌های راست افراطی در اروپا و تحت فشار قرار گرفتن مسلمانان در غرب است.

ضعف اجماع جهان اسلام در اقدامات عملی

وی با تأکید بر ضرورت واکنش کشورهای اسلامی گفت: این کشورها صرفاً در مواضع اعلامی اتفاق نظر دارند اما وقتی به سطح واکنش عملی اقتصادی و تحریم کالایی می‌رسند، به دلیل منافع متضاد، هیچ اجماعی با هم ندارند. البته این حرکات در آینده امنیت ملی سوئد و دانمارک را تضعیف می‌کند و این دولت‌ها باید قوانین خود را در این راستا اصلاح کنند.

کریمی با اشاره به فضای بازی که جامعه میزبان در درون خود نهادینه کرده است، گفت: بخشی از قرآن‌سوزی اخیر برخاسته از انتقال و تداوم تقابل میان سنت و مدرنیته میان مهاجران مسلمان است که از این تقابل برخی جریان‌ها و گروه‌ها در سوئد و دانمارک نیز سوءاستفاده می‌کنند و لذا با یک وضعیت مشخص، متوازن و شفافی روبرو نیستیم که به راحتی اعلام کنیم این اتفاقات سازمان‌یافته است اما نقطه مغفول فقدان یک سری مطالعات دقیق در جهان اسلام نسبت به این موضوع و آینده 25 میلیون مسلمان در اروپاست.

کریمی در پایان اظهار کرد: باید اتاق فکرها و برنامه‌ریزی‌های دقیقی در نهادهای جهان اسلام برای این اقلیت بزرگ در اروپا شکل بگیرد و ساز و کارهای حقوقی متناسب با این قضایا نیز پیش‌بینی شود و امیدواریم این حوادث به نقطه شروعی در جهان اسلام برای توجه به اقلیت مسلمان در غرب تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha