معاندان در پی به‌حاشیه راندن مراسم اربعین هستند
کد خبر: 4163726
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
محمد آقاسی:

معاندان در پی به‌حاشیه راندن مراسم اربعین هستند

محقق و پژوهشگر حوزه اجتماعی با بیان اینکه معاندان به دنبال به حاشیه راندن مراسم اربعین هستند، گفت: یکی از مسائلی که رسانه‌های معاند به دنبال آن هستند، بحث اختلافات عربی و عجمی است که باید در برابر آن ایستاد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد آقاسی، محقق و پژوهشگر در اولین رویداد تعلیمی زائر - خبرنگار که ویژه خبرنگاران و فعالان رسانه شرکت‌کننده در زیارت اربعین ۱۴۰۲ به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار شد، گفت: یک بخش از جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی عمومی است و هر خبرنگار به نوعی نگاه جامعه‌شناسانه دارد که می‌تواند در کارش از آن استفاده کند. 

نویسنده کتاب «دل به عشقت مبتلا شد» با تأکید بر اصل دقت و مطالعه پیش از انتشار به خبرنگاران گفت: باید خطاها را در پژوهش، خبررسانی و حتی زندگی روزمره خود کاهش دهیم، بی‌خطایی تقریبا ممکن‌ نیست اما کاهش خطا ممکن است. همین که بدانیم در حوزه حرفه‌ای خود خطا وجود دارد، باعث می‌شود تا درک بهتری از کار خود در امر اطلاع‌رسانی و پیام‌رسانی داشته باشیم. با این تعریف ضروری است پیش از توصیه متن به مخاطب در قالب استوری، فتوتیتر و... از محتوای پیام خود اطلاع کامل داشته باشیم.

آقاسی با اشاره به ادراک‌سازی رسانه‌ها بیان کرد: امروز مسئله مهمی که ادراک ما را دست‌کاری می‌کند، رسانه‌ها هستند. تا ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته رسانه‌های جمعی ادراک ما را تحت تاثیر قرار می‌دادند، البته این مسئله هنوز نیز وجود دارد و از بین نرفته است اما در کنار این حوزه، شبکه‌های اجتماعی نیز وارد شده و تاثیرگذاری فراوانی بر ادراک ما دارند. 

وی افزود: ادراک از این رسانه‌ها یعنی رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا رفتار انسان جلوه‌گر شود. پژوهش‌ها ثابت کرده که امروز هر فرد می‌تواند ۱۲ دقیقه از فضای مجازی و تلفن‌های همراه دور باشد. این مسئله نشان می‌دهد که ادراک انسان تحت تاثیر این فضا قرار دارد. 

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: در جهان اینطور نیست که همگان اینترنت داشته باشد اما سالانه سه و نیم درصد به افراد آنلاین اضافه می‌شود. قاره آفریقا کمترین میزان آنلاینی در جهان را دارد اما رفته رفته به این میزان افزوده می‌شود. کار شبکه‌های اجتماعی این است که در زندگی روزمره افراد سکته ایجاد می‌کند البته این زمانی است که ما تحت اختیار این فضاها باشیم. 

آقاسی افزود: امروز در دنیا در هر دقیقه بیش از ۲۳۰ میلیون ایمیل در جهان جابجا می‌شود‌. همچنین، در هر دقيقه بیش از ۹۰ هزار تکست در جهان ارسال می‌شود. امروز ممکن است هر فردی تحلیلی متفاوت از رویدادهای مختلف داشته باشد اما به دستیابی به تحلیل صحیح نکته بسیار مهمی است. لذا باید ابتدا بدانیم که ممکن است تحلیل صحیحی از رویدادها نداشته باشیم و سپس، به تصحیح آن اقدام کنیم. 

وی تصریح کرد: رسانه‌ها کاری می‌کنند که انسان به گونه‌ای دیگر به اطراف و رویدادها نگاه کنند. امروز مردم از کاربر به یوزر تبدیل شده و خود می‌توانند جریان‌سازی کنند. حتی رسانه‌ها نیز در این مسیر به دنبال مردم می‌روند‌. هر استوری ما از مراسمی مانند اربعین می‌تواند تاثیر فراوانی در‌میام مردن و حتی رسانه‌ها داشته‌ باشد. 

این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: ممکن است افراد موضوعات مختلف را احساس کنند اما ادراک مختلفی از آن‌ها داشته باشند. امروز این موضوع که توجه به کدام سمت و سو است، اهمیت پیدا کرده است. لذا جریان‌های مختلف می‌توانند توجه جوامع و مردم را به سمت و سوی مختلف سوق دهند. امروز در مسئله پیاده‌روی اربعین نیز به همین صورت است و رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه‌های معاند به دنبال این‌ هستند که این‌گونه القا کنند که این مراسم با چنین عظمتی در حاشیه قرار دارد. 

وی گفت: لذا خط خبری ۱۰ سال گذشته رسانه‌های معاند این است که پیاده‌روی اربعین کاری در حاشیه است. این بدان معنا است ‌که‌ این رسانه‌ها به دنبال این هستند که توجه مردم را به سمت و سوی دیگر جلب کنند. لذا چنانچه زوار و خبرنگاران بتوانند رویدادهای اربعین و نقاط پنهان این برنامه عظیم را به خوبی منعکس کنند، می‌توان در برابر این مسئله ایستادگی کرد. 

آقاسی تصریح کرد: جریان رسانه‌های گروهی و بنگاه‌های خبری از انواع خبرهای جعلی استفاده می‌کنند تا به اهداف خود دست پیدا کنند. این مسئله در پیاده‌روی اربعین نیز دیده می‌شود که باید به این مسئله آگاهی کامل داشت و در جریان این اخبار قرار نگرفت. بلد کردن جریان‌های جعلی و استفاده از این اخبار در مراسم اربعین یکی از فعالیت‌های رسانه‌های معاند است. 

وی بیان کرد: یکی از مسائلی که رسانه‌های معاند به دنبال آن هستند، بحث اختلافات عربی و عجمی است. برخی ته‌نشست‌‌های ضد عربی و ضد عجمی در اذهان ایرانیان و اعراب وجود داشته که امروز برخی به دنبال بزرگنمایی آن در رسانه‌ها هستند. کوچک‌نمایی مراسم اربعین نیز از دیگر برنامه‌های رسانه‌های معاند است. امروز برخی محققان این‌گونه بیان می‌کنند که با فضای پساحقیقت مواجه هستیم و برای دستیابی به حقیقت باید به تقویت خویش یعنی تقویت خود حرفه‌ای یا خود شهروندی بپردازیم. 

وی تصریح‌ کرد: هرچقدر بتوانیم‌ به انتشار خوبی‌ها بپردازیم، به حقایق بیشتری در حوزه‌های مختلف دست پیدا می‌کنیم. لذا باید برای ارائه حقایق نیاز به نوعی زیست جدید داریم تا بتوانیم با تحلیل وقایع به حقایق موجود پی ببریم. هرچقدر بتوانیم زبان شبکه‌های اجتماعی را به خوبی درک کرده و نسبت به آن‌ها اطلاع داشته باشیم، در این زمینه موفق‌تر خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha