راه‌اندازی پویش «قرآن بسوزانید؛ مسجد می‌سازیم» در سوئد
کد خبر: 4162721
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶

راه‌اندازی پویش «قرآن بسوزانید؛ مسجد می‌سازیم» در سوئد

فعالان مسلمان در سوئد در پاسخ به تکرار اهانت به قرآن کریم در این کشور پویشی را برای ساخت مساجد بیشتر در این کشور راه‌اندازی کردند که با حمایت و استقبال گسترده‌ای در داخل سوئد و کشورهای اسکاندیناوی روبه‌رو شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از استپ نیوز، پس از آنکه یک پناهجوی عراقی در سوئد در اولین روز عید قربان امسال یک جلد قرآن را در بیرون مسجدی در استکهلم، پایتخت این کشور سوزاند و دو هفته بعد با تأیید و حمایت پلیس این کشور هتاکی به ساحت مقدس کتاب خدا در این کشور تکرار شد، خشم مسلمانان در سراسر جهان از جمله در سوئد که حدود 10 درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند، بالا گرفت.

در پاسخ به اهانت به قرآن، گروهی از تجار و جوانان مسلمان در سوئد به رهبری جوانی به نام جمال، پویشی  به راه انداختند که در زبان عربی «حال ما خوب است»، معنا می‌دهد و یک وب سایت رسمی به نمایندگی از این پویش ایجاد شده است.

خالد المصطفی، یکی از اعضای هیئت مدیره کمپین مذکور، به خبرگزاری STEP گفت: چند جوان در برنامه  (Jamal.se) تیک تاک شروع به فراخوانی برای ایستادن در برابر افراط‌گرایانی کردند که خواستار سوزاندن قرآن هستند و شعار فراخوان این است که هر قرآنی که سوزانده شود، در سوئد به جای آن مسجدی ساخته خواهد شد.

وی افزود: کارزار آنها با حمایت شیوخ و علمای مسلمان و در رأس آن عبدالله السویدی از مبلغان مسلمان مواجه شده که اصالتاً سوئدی و از نوادگان پادشاه قدیم این کشور است و بیست سال پیش به اسلام گروید.

المصطفی گفت: بازرگانان تازه مسلمان در سوئد نیز در کنار آنها ایستادند و با آنها دیدار کردند و صفوف آنها را در حمایت از دین خدا و ساختن مساجد متحد کردند.

وی ادامه داد: این کمپین راه‌اندازی شده و در حال جمع آوری کمک‌ها برای ساخت یازدهمین مسجد در این کشور است.

در مورد ساز و کار این پویش، المصطفی می‌گوید که مدیران پویش مذکور، سوئد را به 10 بخش تقسیم کردند و به هر منطقه کاری اختصاص دادند تا بتوانند یکدیگر را راحت‌تر بشناسند و یکصدا باشند و در گروه‌های متحد با یکدیگر ملاقات کنند و شب و روز برای موفقیت کمپین خود هماهنگ باشند.

وی ادامه داد: آنها همچنین کمیته‌های حقوقی برای دفاع از پویش خود در سوئد تشکیل دادند و کمیته‌های مهندسی نیز وضعیت مساجدی را که در حال ساخت هستند، بررسی می‌کنند و کمیته‌های رسانه‌ای و تجاری نیز تشکیل دادند که طی چند ماه، به نهادهایی تبدیل شدند که سیستمی برای متحدکردن مسلمانان ایجاد می‌کنند.

ارتقای پویش در کشورهای اسکاندیناوی

المصطفی با توجه به تمایل کمپین برای گسترش به تمام کشورهای اسکاندیناوی می‌گوید که تجربه سوئد برای جامعه مسلمانان اسکاندیناوی جذاب بوده است و افرادی از نروژ، دانمارک و فنلاند به آن ملحق شده‌اند.

وی افزود: مسلمانان در کشورهای اسکاندیناوی شروع به برقراری ارتباط با کمپین و هماهنگی با آن کردند تا کارزار را در کشورهای خود راه‌اندازی کنند و صفوف مسلمانان را در آنجا متحد کنند تا یک صدا برای ساخت مساجد خدا به پا خیزند.

المصطفی درباره واکنش دولت سوئد به این کمپین می‌گوید: ما شهروندان سوئدی هستیم که در سوئد زندگی می‌کنیم، مالیات می‌پردازیم، از قوانین آن تبعیت و زیر سقف قوانین سوئد کار می‌کنیم. ما هیچ چیز خلاف قانون در این کشور انجام نمی‌دهیم.

این فعال سوئدی تصریح کرد: قانون به ما این حق را می‌دهد که انجمن‌های اسلامی خود را تأسیس کنیم و برای ساخت مساجد از طریق شبکه‌های اجتماعی پول جمع‌آوری کنیم و مناسک دینی خود را به کامل‌ترین شکل و با احترام به این کشور انجام دهیم.

وی افزود: همانطور که نژادپرستان در این کشور وجود دارند، سوئدی‌هایی هم هستند که با ما متحد می‌شوند. سوئد با همه طیف‌هایش متعلق به همه است.

المصطفی همچنین تصریح کرد: این پویش تنها به ساختن مساجد محدود نمی‌شود، بلکه به هرگونه کار بشردوستانه در هر کجا را شامل خواهد شد و ما  قصد داریم در همین راستا از پروژه‌های بشردوستانه در خاورمیانه حمایت کنیم که به زودی آن را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha