از تأکید حشد الشعبی بر امنیت مرز مهران تا انتقال دریایی زائران اربعین از خرمشهر
کد خبر: 4161850
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
تازه‌ترین اخبار پیاده‌روی اربعین/

از تأکید حشد الشعبی بر امنیت مرز مهران تا انتقال دریایی زائران اربعین از خرمشهر

تأکید حشد الشعبی بر تأمین امنیت استان هم مرز با مهران برای اربعین، دستور وزیر برق عراق برای تامین برق ایام اربعین و ساز و کار انتقال دریایی زائران ایرانی از خرمشهر تا بصره از جمله تازه‌ترین اخبار مربوط به آمادگی‌های عراقی‌ها برای اربعین است.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات نیوز، در ایام باقیمانده تا اربعین حسینی مسئولان عراقی برای استقبال از زائران سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع)  در این مراسم میلیونی و جهانی با بسیج دستگاه‌های ذی‌ربط در همه استان‌های عراقی به طور فشرده تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

محمد التمیمی، از فرماندهان سازمان الحشد الشعبی  شامگاه جمعه اعلام کرد که مرحله نخست از طرح امنیتی ویژه اربعین در شش منطقه از استان دیالی آغاز شده است.

التمیمی گفت که این عملیات شامل گشت‌زنی در روستاهای همجوار مسیرهای پیاده‌روی زائران از مرز المنذریه(مرز خسروی) و دیگر مناطق استان دیالی است.

وی افزود: مرحله اول شامل شش هدف مهم است که بارزترین آنها ایمن‌سازی حریم جاده‌ها، گشت‌زنی در روستاها و حاشیه رودخانه‌ها و  استقرار نیروها تا شعاع ده کیلومتری مسیرهای پیاده‌روی اربعین و جلوگیری از  هرگونه شکاف بین بخش‌های مشمول طرح زیارت اربعین است.

التمیم تأکید کرد که طی 73 ساعت اخیر سه عملیات جست‌وجو و گشت زنی توسط 4 یگان از نیروهای حشد الشعبی در خانقین و پیرامون آن انجام شده که از مهم‌ترین مراحل طرح ویژه اربعین شمرده می‌شود.

صادق الحسینی از فرماندهان دیگر حشد الشعبی هم تأکید کرد با توجه به اینکه انتظار می‌رود صدها هزار نفر از زائران ایرانی و غیر ایرانی از استان دیالی به سمت عتبات عالیات مشرف شوند، نیروهای حشد الشعبی همه توان خود را برای اقدامات پیشگیرانه در ممانعت از هر گونه خلل امنیتی در مسیرهای پیاده روی اربعین در این استان به کار گرفته‌اند.

پیش از این نیز مسئولین استان واسط عراق، همجوار با استان ایلام و مرز مهران از تشکیل اتاق امنیتی و عملیاتی ویژه مراسم اربعین خبر داده بودند.

دستور وزیر برق عراق بر آمادگی برای اربعین

زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق هم روز جمعه نشستی زودهنگام برای ایجاد اطمینان خاطر از تامین برق استان کربلا در ایام اربعین برگزار کرد.

در این نشست ساز و کار و آمادگی‌های لازم برای تامین برق مسیرهای پیاده‌روی از استان‌های جنوبی عراق تا استان کربلا و بین الحرمین و همچنین برق مورد نیاز موکب‌های مستقر در این مسیرها مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر برق عراق دستورهای لازم برای حفاظت از خطوط انتقال برق و جلوگیری از هر گونه قطعی برق در ایام اربعین را صادر کرد.

وزارت حمل و نقل عراق هم اعلام کرد که ناوگان دریایی این کشور به قایق‌های پیشرفته مسافربری برای جابه‌جایی زائرین بین این کشور و جمهوری اسلامی ایران در ایام اربعین مجهز می‌شود.

احمد جاسم نعیم الاسدی، مدیر کل اداره مهندسی دریایی وزارت حمل و نقل عراق هم روز جمعه اعلام کرد که رزاق محبیس السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق دستور داده است که به منظور خدمت‌رسانی و انتقال زائران ایرانی که برای مراسم اربعین به عراق سفر می‌کنند، قایق‌های پیشرفته مسافربری اختصاص یابد.

نعیم الاسدی تصریح کرد: قرارداد حمل و نقل رودخانه‌ای مسافر بین عراق و جمهوری اسلامی ایران اقدامی مثبت در جهت تقویت همکاری‌های دوجانبه و توسعه بخش گردشگری دو کشور است.

این مسئول حمل و نقل دریایی عراق در عین حال به جزئیات بیشتری از جمله تعداد این قایق‌ها و محل مورد استفاده آنها اشاره نکرد.

پیش‌تر نیز مسئولین ایرانی اعلام کرده بودند که زائران می‌توانند به جای حضور در ازدحام جمعیت مرز شلمچه در ایام اربعین، از مسیر دریایی و با کشتی‌ عازم عراق شوند. مسیر خرمشهر ـ بصره از طریق دریایی ۱۶ مایل دریایی و حدود یک ساعت است.

انتهای پیام
captcha