رایزن فرهنگی ایران در سوئد: هتک حرمت قرآن نماد خشونتی مدرن است
کد خبر: 4160927
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸

رایزن فرهنگی ایران در سوئد: هتک حرمت قرآن نماد خشونتی مدرن است

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی پیرامون هتک حرمت قرآن تأکید کرد که آنچه این روزها در برخی کشورهای اروپایی رخ می‌دهد نماد یک خشونت مدرن است.

به گزارش ایکنا نشست تخصصی «جایگاه ادیان توحیدی در اندیشه اسلامی و اسناد بین‌المللی» به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی روز دوشنبه، ۱۶ مرداد، در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سید ضیاء هاشمی، رایزن فرهنگی ایران در استکهلم سوئد به صورت ویدیو کنفرانس در این نشست سخنرانی کرد.

هاشمی با اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک، گفت: در این شکی نیست آنچه اتفاق افتاده یک ضایعه و مصیبت است و از این بابت متاسف هستیم. 

وی با اشاره به اینکه این امر نه فقط درباره قرآن بلکه درباره انجیل و تورات هم که روی داده نماد یک خشونت مدرن است، افزود: این موضوع به جهت اهمیتی که برای عموم انسان‌ها دارد از طرف عموم انسان‌ها هم مورد انتقاد قرار گرفت؛ برای مقامات سوئد از نظر حقوقی این موضوع به خوبی تشریح شد.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه به ادعای سوئدی‌ها که مدعی هستند قانون و دادگاه اجازه جلوگیری از این توهین‌ها را نمی‌دهد پرداخت و گفت: خود آن‌ها هم می‌گویند که این قانون درستی نیست.

وی با تشریح این موضوع که در جریانات اخیر دیدیم که اقبال و توجه به قرآن بیشتر شده است، تأکید کرد که در پی چنین اقداماتی انسجام و امنیت کشور‌های سوئد و دانمارک کاهش یافته، بنابراین این اهانت‌ها نه‌تنها برای مسلمانان بلکه برای خود آن‌ها نیز آسیب‌هایی به همراه دارد.

رایزن فرهنگی ایران در سوئد درباره پیشینه این هتک حرمت‌ها، بیان کرد که پیشینه این اقدام به سال‌های پیش‌تر باز می‌گردد و ریشه‌دار است. این امر در سوئد به سال ۲۰۱۹ و راسموس پالودان بازمی‌گردد که سیاست‌های تند و افراطی علیه مهاجران دارد و بر این عقیده است که آن‌ها باید اخراج شوند. وی شهروندی سوئد گرفت و اقدام به قرآن سوزی در چند مورد کرد.

هاشمی، اظهار کرد: از آزادی بیان سوءاستفاده می‌شود و خلأ قانونی وجود دارد و باید اصلاحات قانونی صورت بگیرد؛ دست‌های پشت پرده به راحتی می‌توانند این اقدامات را تحریک کنند.

رایزن فرهنگی ایران در بخشی دیگر توضیح کرد: ضعف قانونی دیگری در سوئد و دانمارک وجود دارد و برخی افراد که خواستار پناهندگی هستند مدعی می‌شوند که در کشور خود امنیت ندارند و دست به اقداماتی می‌زنند و می‌گویند که نمی‌توانند به کشور خود بازگردند و این روند پذیرفته نیست.

شاهد تلاش برای از بین بردن هویت اسلامی هستیم

سحر حمود، پژوهشگر علوم اجتماعی از لبنان نیز با بیان اینکه اقداماتی تحت این قوانین سکولاریسم با ادعای آزادی بیان صورت می‌گیرد، گفت: شاهد تلاش برای از بین بردن هویت اسلامی هستیم.

وی تأکید کرد: علاوه بر کمپین بایکوت باید از همه ابزار‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیپلماتیک استفاده کنیم تا از دست درازی به مقدسات دینی و توهین به مقدسات جلوگیری کنیم.

حمود در بخشی دیگر گفت: قرآن است که ما را متحد نگه می‌دارد و از انحراف و خسران ما جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha