به گزارش ایکنا، در هفتههای اخیر هتک حرمت مقدسات اسلامی و سوزاندن قرآن از سوی افراد مختلف در کشورهای سوئد و دانمارک به موضوع اصلی مورد بحث بین کشورهای اسلامی تبدیل شده و روابط دنیای اسلام با این دو کشور اروپایی را تحت تأثیر خود قرار داده است.
سوزاندن قرآن و دریافت موارد متعدد از درخواست برای تأیید انجام این کار توهینآمیز از سوی پلیس باعث شده که دانمارک و سوئد را بین تعهد به آزادی بیان و احترام به باورهای اقلیتهای مذهبی درگیر کند.
از سوی دیگر برخی عقیده دارند که پشت پرده این اقدامات به ظاهر ضد اسلامی مسائل سیاسی نقش مهمی بازی میکنند. جدای از موضوع پیوستن سوئد به ناتو که با مخالفت ترکیه روبهرو شده، گروههای راست افراطی در سوئد و دانمارک به دنبال تحریک مسلمانان برای انجام اعتراضات خشونتبار با هدف نشان دادن چهرهای زشت و مخالف اصول آزادی از مسلمانان و مهاجران هستند.
موضوع آزادی بیان و آزادی توهین به مقدسات یکی از مسائلی است که در بسیاری از مواقع باعث بروز بحثهای بسیاری میشود. برخی از مفسران لیبرال در سوئد استدلال میکنند که این اعتراضات که با هتک حرمت مقدسات اسلامی و توهین به مسلمانان همراه است، باید به عنوان سخنان نفرت در نظر گرفته شوند زیرا قومیت یا نژاد را هدف قرار میدهد که در این کشور غیرقانونی است. با این همه بسیاری در سوئد میگویند انتقاد از دین، حتی به شیوهای که توسط مؤمنان توهینآمیز تلقی میشود، باید مجاز باشد و سوئد باید در برابر فشار برای بازگرداندن قوانین توهین به مقدسات که دههها پیش در این کشور به شدت سکولاریزه اسکاندیناوی کنار گذاشته شد، مقاومت کند.
رابرت دبلیو هِفنر(Robert W.Hefner)، استاد دانشگاه بوستون عقیده دارد که توهینکنندگان به مقدسات اسلامی انگیزههای مختلفی میتوانند داشته باشند که مسائل سیاسی و مسائل دیگری مانند نشان دادن نفرت از مهاجران و بهطور کلی نژادپرستی است.
هفنر که به عنوان یک نظریهپرداز اجتماعی در زمینه انسانشناسی دینی، اخلاق و قانون (از جمله قانون شرع در اسلام)، آموزش و پرورش و رشد جوانان و همچنین مطالعه تطبیقی جنسیت، شهروندی، جهانیسازی و مدرنیته تخصص دارد در گفتوگو با ایکنا در پاسخ به سؤالی در مورد علت تکرار توهین به مقدسات اسلامی گفت که سوزاندن قرآن، اقدامات تحریکآمیزی است که عمداً به قصد توهین به احساسات همه مسلمانان صورت میگیرد.
استاد دانشگاه بوستون تصریح کرد: این اعمال کاملاً غیرقابل قبول و غیراخلاقی است و باید از سوی همه مردم اعم از مسلمان و غیرمسلمان محکوم شود. به عنوان یک مسیحی که بیشتر عمرم را در جمع دوستان و همکاران مسلمان گذراندهام، زیبایی اسلام را میشناسم و تأیید میکنم. بنابراین این اعمال هتک حرمت را محکوم میکنم. هتاکان نه تنها ضد اسلام، بلکه ضد دین و شرور هستند.
این نظریهپرداز اجتماعی دلیل تکرار قرآنسوزی در مقابل سفارت کشورهای دیگر از سوی هتاکان را مسائل مختلفی از جمله مسائل سیاسی دانست و گفت: به نظر میرسد هتک حرمت قرآن کار افراد مختلف با انگیزههای متفاوت بوده است. بزرگترین گروهها متشکل از افراطگرایان راستگرا بودند که انگیزه آنها به اندازه احساسات ضد اسلامی، نفرت نژادی بود. افراطگرایان به خوبی سازماندهی شده و پر سر و صدا هستند، اما آنها گروهی حاشیهای در جوامع غربی هستند که با مسائلی نفرتانگیز که همه مردم باید آن را محکوم کنند، فعال هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما بهترین عکسالعملی که مسلمانان میتوانند به این اقدامات داشته باشند چیست؟ گفت: مسلمانان میتوانند به مردم از همه ادیان بپیوندند تا این اعمال را به خاطر نشر نفرت و شرارت محکوم کنند. مسلمانان و غیر مسلمانان باید در تأیید عشق و زیبایی در قلب اسلام در کنار یکدیگر باشند.
استاد دانشگاه بوستون در مورد اینکه چه گروهها و افرادی از توهین به مقدسات اسلامی سود میبرند، گفت: اگرچه به نظر میرسد افراطگرایان مملو از نفرت فکر میکنند که از چنین اقدامات توهینآمیزی سود میبرند، اما در واقع سودی از آنها نمیبرند زیرا این اعمال، عاملان آن را نادان، کوچکاندیش و نفرتانگیز نشان میدهد. آنها آبروی خود و همه کسانی را که از آنها حمایت میکنند میبرند.
هفنر در پایان در پاسخ به این سؤال که ادامه این قرآنسوزیها و اهانت به ارزشهای اسلامی در کشورهای غربی چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟ با اشاره به برداشتهای اشتباه هتاکان از دین اسلام و مسلمانان گفت: تندروهایی که دست به این اعمال میزنند به اشتباه معتقدند که احساسات ضد اسلامی و ضد دینی را در کشورهای غربی رواج میدهند. اما آنها اشتباه میکنند. افراطگرایان خود را بیآبرو میکنند و در عمل نشان میدهند که نه فقط با اسلام سر ستیز دارند، بلکه با ارزشهای واقعی مسیحیت و همچنین ارزشهای همه ادیان ابراهیمی، مخالف هستند.
گفتوگو: محمدحسن گودرزی
انتهای پیام