افزایش ۹۷ درصدی ذخیره سلول‌های بنیادی خون بندناف در آذربایجان‌شرقی 
کد خبر: 4160477
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

افزایش ۹۷ درصدی ذخیره سلول‌های بنیادی خون بندناف در آذربایجان‌شرقی 

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی از افزایش ۹۷ درصدی عقد قرارداد ذخیره خون بندناف توسط نمایندگی بانک خون بندناف رویان در استان طی تیرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

بانک خون بند ناف، آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، علی اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، امروز، 15 مردادماه، در گفت‌وگو با خبرنگاران، از افزایش97درصدی عقد قرارداد ذخیره خون بندناف توسط نمایندگی بانک خون بندناف رویان در استان طی تیرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وی با بیان اینکه امروزه در اغلب کشورهای توسعه یافته بانک خون بندناف وجود دارد، گفت: خون بندناف نوزاد به جای دور ریخته شدن به‌عنوان زباله بیولوژیک، در این بانک ذخیره شده و در آینده برای خود فرد، نزدیکان و یا سایر بیماران استفاده می‌شود.

فاتحی‌فر یادآور شد: تاکنون 5835 مورد خون بندناف نوزادان در استان جمع‌آوری شده و در بانک خون بندناف رویان نگهداری می‌شود. 

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: نمایندگی استان، از نیروهای مجرب در زمینه‌های پزشکی، مامایی و ژنتیک برخوردار بوده و مشاوره پزشکی قبل از عقد قرارداد به‌طور رایگان ارائه می‌شود، همچنین این نمایندگی در زمره دفاتر برتر از نظر پرسنل است.

وی با بیان اینکه دانش سلول‌های بنیادی یک تحول در علم پزشکی ایجاد کرده و در درمان بیماری‌های صعب العلاج از سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود، گفت: خون بندناف یکی از منابع سلول‌های بنیادی است که بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌‌شود.

فاتحی‌فر افزود: برخی مراجع علمی می‌گویند نمونه خون بندناف را تا ۳۰ سال می‌توان نگهداری کرد و برخی معتقدند برای مدت نامحدود می‌توان آن‌ها را نگه داشت. در حال حاضر سلول‌های بنیادی در بیماری‌هایی با منشأ خونی، انواع سرطان خون، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی ولنفوم و ... استفاده می‌شود. برای درمان فلج مغزی و اوتیسم نیز از سلول‌های بنیادی به‌صورت کارآزمایی بالینی استفاده می‌شود.

وی گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند خون بندناف برای درمان بیش از ۸۰ بیماری بدخیم و غیربدخیم در سراسر جهان، با اثربخشی نزدیک به ۷۵ درصدی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با توجه به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مطلوبی که در استان صورت می‌گیرد، امید است که بتوانیم دفاتر نمایندگی را در سطح شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی کنیم و با تلاش رسانه‌ها و تبلیغات مردم را برای انجام ذخیره خون بندناف تشویق کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ذخیره‌سازی خون بندناف، فرصتی مناسب برای والدین است، گفت: مادران باردار در اواخر بارداری از هفته ۳۴ می‌توانند پس از آگاهی کامل و دریافت اطلاعات تکمیلی و مشاوره‌های لازم قرارداد خدمات ذخیره‌سازی نمونه خون بندناف نوزاد خود را منعقد ساخته و سلامتی را حداقل برای ۳۰ سال، برای خانواده خود پس‌انداز کنند.

فاتحی‌فر اظهار کرد: دفتر نمایندگی بانک خون بندناف جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و تاکنون بیش از پنج‌هزار و 835 نمونه به واسطه این دفتر ذخیره‌سازی شده است.

 وی افزود: متقاضیان و خانواده‌های در آستانه تولد فرزند می‌توانند برای ثبت‌نام و یا دریافت اطلاعات بیشتر به سایت WWW.RSCT.IR  مراجعه و یا در ساعات اداری جهت راهنمایی بیشتر با شماره ۳۳۳۵۴۲۱۵ تماس گرفته یا به آدرس خیابان آزادی مابین گلباد و گلکشت نرسیده به اداره گاز- طبقه اول نمایندگی بانک خون بند ناف مراجعه کنند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: نمونه‌های گرفته شده با حفظ شرایط استاندارد به تهران ارسال و پس از انجام فرایندهای مربوطه و آزمایش‌های لازم پردازش و در تانک‌های نیتروژن در دمای منفی  196 ذخیره سازی می‌شود.

انتهای پیام
captcha