توهین به کتب مقدس مظهر وحشیانه نابردباری و بی‌احترامی است
کد خبر: 4160475
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
مشاور ارشد اردوغان:

توهین به کتب مقدس مظهر وحشیانه نابردباری و بی‌احترامی است

عاکف چاغتای قلیچ، مشاور ارشد رئیس‌جمهور ترکیه توهین به قرآن کریم در دانمارک را به شدت محکوم و تأکید کرد: توهین به کتب مقدس مظهر وحشیانه نابردباری و بی‌احترامی است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، قلیچ این مطلب را روز گذشته با انتشار مطلبی در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی X  (توییتر سابق) منتشر کرده است.

وی تصریح کرد: حملات روزافزون به کتاب مقدس قرآن کریم در دانمارک را به شدت محکوم می‌کنم.

چاغتای قلیچ در ادامه تأکید کرد: توهین به کتب مقدس مظهر وحشیانه نابردباری و بی‌احترامی است و این هجمه‌ها هرگز با آزادی اندیشه و بیان قابل توجیه نیست.

وی به اظهارات مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک در روز جمعه در خصوص جلوگیری از این حملات نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که اقدامات لازم برای توقف هر چه سریع‌تر این حملات و عدم تکرار چنین حوادثی انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری پولیتیکو، فردریکسن روز پنجشنبه گفت: فکر نمی‌کنم اینکه نتوانیم کتب مقدس دیگران را بسوزانیم، محدودیتی برای آزادی بیان باشد.

اخیراً دولت دانمارک اعلام کرده است که قصد دارد راه‌های قانونی برای کاهش اعتراض‌ها را مطالعه کند که گاهی اوقات شامل سوزاندن نسخه‌های کتب مقدس می‌شود.

فردریکسن در توضیح این موضوع تأکید کرد: این ممنوعیت احتمالی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

او برای اولین بار به حملاتی که قرآن کریم در کشورش را هدف قرار می‌دهد، پرداخت و تصریح کرد: یک خطر امنیتی محسوس در این اقدام وجود دارد. این امر ما را در معرض خطر انزوای بین‌المللی قرار می‌دهد، به ویژه در زمانی که ما تلاش زیادی برای ایجاد مشارکت و اتحاد انجام می‌دهیم، این مسئله مشکل‌ساز است.

اخیراً در سوئد و دانمارک، موارد توهین به قرآن توسط راست‌گرایان افراطی در مقابل سفارت‌خانه‌های کشورهای اسلامی تکرار شده است که علاوه بر احضار رسمی دیپلمات‌های این دو کشور، واکنش‌های خشمگین مردم در کشورهای عربی و اسلامی را به دنبال داشته است.  

در 26 ژوئیه، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که پیش‌نویس آن از سوی مراکش ارائه شده بود و تمام اعمال خشونت‌آمیز علیه کتب مقدس را به عنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم می‌کرد.

انتهای پیام
captcha