تعاملات جهاددانشگاهی و دانشگاه بیرجند در راستای ظرفیت‌سازی بومی مورد استفاده قرار گیرد
کد خبر: 4160383
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

تعاملات جهاددانشگاهی و دانشگاه بیرجند در راستای ظرفیت‌سازی بومی مورد استفاده قرار گیرد

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: در دو مجموعه جهاددانشگاهی و دانشگاه بیرجند باید تمام فعالیت‌ها با نگاه علمی و در راستای تعاملات مشترک صورت گیرد تا زمینه برخورداری از ظرفیت‌های منطقه‌ای فراهم شود.

دیدار رییس دانشگاه بیرجند با رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، احمد لامعی گیو، رییس دانشگاه بیرجند، امروز ۱۴ مردادمادر در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد و این برنامه‌ها همسو با فعالیت‌های جهاددانشگاهی است، اظهار کرد: همه امکانات، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه بیرجند در راستای اهداف فرهنگی و سند اسلامی کردن دانشگاه است تا دانشگاهی بانشاط و پویا داشته باشیم.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به ضرورت انعقاد تفاهم نامه با جهاددانشگاهی، تصریح کرد: این تفاهم نامه آخرین مراحل ویرستاری خود را طی می‌کند که امیدواریم به امضای دو طرف رسیده تا به طور رسمی زمینه فعالیت مشترک فراهم شود. 

لامعی با اشاره به فعالیت مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، بیان کرد: در این راستا دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند، ۶۰ هکتار را زیر کشت عناب و زرشک برده است.

وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۱۶ هزار درخت کاشته شده است، تصریح کرد: این زمینه‌های همکاری مشترک برای تبادل اطلاعات علمی فرصت مناسبی است. از طرفی در این دو مجموعه تمام فعالیت‌ها باید با نگاه علمی صورت گیرد.

لامعی با بیان اینکه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بیرجند در دو سال اخیر رشد خوبی داشته و به آزمایشگاه جامع استان تبدیل شده است، افزود: در زمینه‌های مختلف آماده همکاری همه جانبه با جهاددانشگاهی هستیم.

سیدمحمدحسین سیدکاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز بر تعاملات در زمینه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: لازم است تعاملاتی اثربخش بین مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و دانشکده کشاورزی در راستای مزیت‌های استان صورت گیرد.

وی با تاکید بر تجاری سازی اختراعاتی که در کالبد جهاددانشگاهی اجرایی می‌شود، تصریح کرد: از طرفی باید تحقیقاتی انجام شود که در راستای اهداف مرکز خدمات تخصصی باشد. مرکز خدمات تخصصی این نهاد با عنوان بیرناب فعالیت دارد که فروش محصولات فرآوری شده و یا محصولات کشاورزی استان و گیاهان دارویی را برعهده دارد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رسالت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی کار تخصصی در حوزه گیاهان دارویی است، اظهار کرد: تجاری سازی و فروش محصولات فناورانه و دانش بنیان شده در کالبد جهاددانشگاهی دنبال می‌شود.

دیدار رییس دانشگاه بیرجند با رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی

سیدجواد حسینی واشان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند نیز در این دیدار اظهار کرد: امیدواریم با تداوم فعالیت‌های جهاددانشگاهی شاهد تحولات علمی مطلوبی در سطح جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌های این نهاد متمرکز بر گیاهان دارویی است، تصریح کرد: در مجموعه دانشگاه بیرجند حدود ۷۰ نفر عضو هیات علمی در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی فعال بوده که ظرفیت خوبی برای استان است و هم افزایی بین جهاددانشگاهی و مجموعه پردیس کشاورزی دانشگاه بیرجند با توجه به تعریف گرایش رشته‌های مختلف، به معرفی ملی و حتی بین المللی ظرفیت‌های استان خواهد انجامید.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه ظرفیت خوبی برای استفاده از طرح‌های تحقیقاتی فراهم شده و ظرفیت استعدادهای درخشان استاد محور ایجاد شده که پتانسیل خوبی است.

حسینی واشان با تاکید بر پیگیری طرح‌های اولویت دار استان با توجه به گرایش‌هایی چون خشکسالی و گیاهان مزیت دار و علوم دامی، ادامه داد: دانشگاه بیرجند آزمایشگاه تغذیه دام فعالی دارد که می‌تواند مورد استفاده طرح‌های پژوهشی مشترک قرار گیرد.

وی خواستار تعریف دوره‌های مشترک آموزشی برای اساتید و دانشجویان شد و بیان کرد: خراسان جنوبی مزیت‌های بی بدیل و منحصر به فردی دارد که علی رغم تلاش‌ها دیده نشده و انتظارات جامعه را از جامعه دانشگاهی برطرف نکرده است که امیدواریم با هم افزایی بین دانشگاه بیرجند و جهاددانشگاهی، دانش و فناوری مورد نیاز را تولید کنیم تا ظرفیت‌ها معرفی شوند.

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست از همکاری و تعامل خوب حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی با دانشگاه بیرجند گفت و تصریح کرد: این حوزه به معرفی مفاخر طراز اول کشور از جمله ابن حسام خوسفی به عنوان سراینده شهر آیینی، با برگزاری جشنواره‌های ملی پرداخته است.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های تدبر، تفسیر و محافل قرآنی به همت این معاونت، ادامه داد: سازمان فعالیت‌های قرآنی و سازمان دانشجویان فعالیت‌های دانشجویی استان را پوشش داده و فعالیت‌های فرهنگی در این خصوص را دنبال می‌کند.

مرادی با اشاره به فعالیت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) با پتانسیل نیازسنجی از حوزه‌های بااهمیت جامعه، تصریح کرد: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان نیز در زمینه چاپ کتاب فعالیت می‌کند که دانشگاهیان می‌توانند برای چاپ کتاب به این سازمان مراجعه کنند.

سپیده قلندری اسفدن، سردبیر و مدیر اداره هنر و رسانه جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: این خبرگزاری می‌تواند در حوزه برگزاری دوره‌های سواد رسانه و کارگاه‌های تخصصی خبر برای اساتید و دانشجویان و همچنین جذب دانشجو خبرنگار با دانشگاه تعامل سازنده داشته باشد.

سردبیر خبرگزاری ایکنا با تاکید بر انعکاس اخبار، فعالیت و رویدادهای سطح جامعه و پرداختن به مسائل و مشکلات جامعه در خبرگزاری ایکنا، تصریح کرد: ایکنا این آمادگی را دارد که گفتگوهایی با اساتید صاحب نظر دانشگاه در مناسبت‌های مختلف داشته و برنامه‌های مختلفی را با حضور این اساتید برگزار کند تا مشکلات جامعه در بخش‌های مختلف با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی مطرح شود.

انتهای پیام
captcha