استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی به نفع دولت و حاکمیت است
کد خبر: 4160378
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
جواد پورکریمی:

استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی به نفع دولت و حاکمیت است

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان تهران گفت: اگر ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده شود به نفع دولت‌ها و حاکمیت است و کمک می‌کند که امور در دولت‌ها بهتر، با کیفیت بیشتر و سرعت قابل توجه‌تری پیش رود.

به گزارش خبرنگار ایکنا،‌ نشست خبری چهل‌وسومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی با حضور جواد پورکریمی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان تهران امروز شنبه ۱۴ مردادماه در سالن جلسات ساختمان جهاددانشگاهی استان تهران برگزار شد.

جواد پورکریمی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان تهران در این نشست بیان کرد: در آستانه چهل‌وسومین سالگرد جهاددانشگاهی قرار داریم؛ این نهاد در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ توسط ستاد انقلاب فرهنگی برای رسیدن به اهداف مندرج در این ستاد تأسیس شد. یکی از اهداف مهم این نهاد کمک به مدیریت دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی بود، جهاددانشگاهی در شرایطی که دانشگاه‌ها به مدت دو سال تعطیل شد به عنوان یک نهاد کمک کننده در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کرد.

وی ادامه داد: بعد از تغییر ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه جهاددانشگاهی هم تغییر کرد و پل ارتباطی بین دانشگاه، جامعه و صنعت به اساسنامه جهاددانشگاهی اضافه شد و به عنوان یکی از مأموریت‌های جهاددانشگاهی تلقی شد.

پورکریمی افزود: جهاددانشگاهی اکنون به یک ثمره و درخت تنومندی تبدیل شده است که به عنوان یک بدنه بسیار مفصل در کل کشور حضور دارد. جهاددانشگاهی در استان تهران 13 واحد، در باقی استان‌ها 30 واحد، سه پژوهشگاه، 24 پژوهشکده، 27 سازمان، مرکز، موسسه و شرکت و دو پارک علمی و فناوری در سطح کشور وجود دارد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان تهران اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان تهران به عنوان بزرگترین سازمان جهاددانشگاهی محسوب می‌شود که در حال حاضر بیش از هزار طرح پژوهشی خاتمه یافته؛ بیش از 48 مورد ثبت اختراع، 47 مورد دانش فنی را در کارنامه خود دارد. همچنین در حوزه آموزش کارآفرینی جهاددانشگاهی استان تهران سالانه بیش از 30 هزار نفر را پذیرای آموزش‌های کاربردی و مهارتی است. حدود هفتاد هزار نفر در آزمون‌های جهاددانشگاهی شرکت می‌کنند. این رزومه با حضور ۲۱ هیئت‌علمی، ده پژوهشگر و 150 جهادگر در حال رخ دادن است که نشان دهنده کاری جهادی‌ای است که در جهاددانشگاهی تهران در حال رخ دادن است.

آرمان‌های انقلاب اسلامی، جهت و هدف جهاددانشگاهی

وی در رابطه با چیستی جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی یک شاکله‌ای دارد که در بر اساس منویات مقام معظم رهبری دارای جهت و حرکت است به عبارت دیگر جهت جهاددانشگاهی هدف آن را و حرکت این نهاد سرعتش را مشخص می‌کند. کار در جهاددانشگاهی با کار در سایر نهادها متفاوت است و حرکت ما نشان دهنده مسیری است که می‌خواهیم حرکت کنیم. این اهداف بر اساس آموزه‌های اعتقادی، اصولی و انقلابی و آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

پورکریمی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به دنبال کشف مسئله از مسائل کلان کشور بوده و نگاه آن به کار و شغل مقدس است. جهاددانشگاهی تعهد و اخلاصی را که در کار دارد سبب تمایز بین جهاددانشگاهی با سایر مراکز می‌شود. ما در جهاددانشگاهی ارزش‌هایی را که عبارتند از صیانت از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، توسعه و پیشرفت کشور، پایبندی به اخلاق و فرهنگ جهادی و مقید به حرفه‌ای گرایی قائل هستیم.

وی افزود: جهاددانشگاهی همه عناصری که در یک کار جهادی در راستای هدف انقلاب اسلامی برای توسعه و پیشرفت کشور لازم است را سعی کرده به منصه ظهور برساند. لذا امیدواریم که در جهاددانشگاهی حرکت هدفمند داشته باشیم و در راستای اهداف انقلاب اسلامی حرکت کنیم و یک جهاد انقلابی رقم بزنیم و نشان دهیم که کار در جهاددانشگاهی کار جهادی و خستگی ناپذیر و با اخلاص است.

استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی به نفع دولت و حاکمیت است

ظرفیت تولید ایده، تجاری سازی و خلق ثروت در جهاددانشگاهی

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان تهران در رابطه طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی بیان کرد: جهاددانشگاهی یک اکوسیستم نوآوری به تمام معنا است که هم ظرفیت تولید ایده، هم تجاری سازی و هم خلق ثروت را دارد. جهاددانشگاهی یک اکوسیستم باز است و پذیرای ایده‌های جدید و پژوهشگران جوان است.خروجی جهاددانشگاهی فناوری‌های مختلف است.

وی با اشاره به کارهای جهاددانشگاهی در حوزه کشاورزی بیان کرد: فناوری بسیار خوبی طراحی شده تا گیاه را که از مرحله آزمایشگاهی کشت می‌یابد، مرحله به مرحله تا رسیدن به زمین کشاورزی پرورش دهد.

پورکریمی با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه فناوری‌های نرم گفت: این حوزه مورد تأکید مقام معظم رهبری است و ما معتقدیم که الگوی توسعه و پیشرفت کشور نمی‌تواند وارداتی باشد و باید منبعث از بوم کشور باشد. در پژوهشکده مطالعات توسعه که نزدیک به بیست سال از فعالیت آن می‌گذرد به نتایج قابل توجهی دست یافته که الگوی توسعه و پیشرفت درون‌زا و بومی کشور در دستور کار پژوهشکده مطالعات توسعه قرار گرفته و الگوهایی در این رابطه طراحی شده است.

آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک به دولت‌ها

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد مستقل و غیردولتی است؛ دولت‌ها چه میزان از ظرفیت‌های موجود در جهاددانشگاهی استفاده کرده‌اند گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی غیردولتی است که وابستگی به دولت ندارد و مستقل است اما با این حال ارتباط جهاددانشگاهی با همه دولت‌ها ارتباط خوبی بوده است. جهاددانشگاهی دست کمک خود را به سوی همه دولت‌ها بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی آنها دراز کرده است. ما دست دولت‌مردان را به گرمی می‌فشاریم و آمادگی داریم تا در زمینه‌های مختلف به آنها کمک کنیم.

وی ادامه داد: اینکه دولت‌ها چه میزان از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده می‌کنند فراز و نشیب متعددی داشته است ولی به صورت میانگین به نظر می‌رسد که ظرفیت خالی‌ای که دولت‌ها می‌توانند از جهاددانشگاهی استفاده کنند هنوز بسیار زیاد است. جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف می‌تواند به دولت کمک کند و بازوی مشورتی، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی برای دولت‌ها باشد.

پورکریمی افزود: در جهاد موضوعی تحت عنوان فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی وجود دارد؛ اگر در سخنان رهبری جست‌وجو کنیم می‌بینیم که ایشان در جای‌جای کلام خود صحبت از فرهنگ جهادی می‌کنند. اگر افراد می‌خواهند فرهنگ و مدیریت جهادی را در عمل ببیند فقط کافی است که به جهاددانشگاهی مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: انتظار نداریم که دولت برای جهاددانشگاهی رانت ویژه اختصاص دهد بلکه اگر ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده شود به نفع دولت‌ها و حاکمیت است و کمک می‌کند که امور در دولت‌ها بهتر، باکیفیت‌تر و با سرعت‌تر پیش برود. امیدوارم که استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی از پیش بیشتر شود و از ظرفیت‌هایی خالی‌ای که دولت‌ها می‌توانند استفاده کنند بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان تهران در پایان افزود: با این حال ما همیشه قدردان دولت‌ها بودیم. تشکر می‌کنیم و اعتماد و ارتباط با جهاددانشگاهی همیشه وجود داشته و ارتباط خوبی بین دولت و این نهاد وجود دارد که امیدواریم این تعامل بهتر و بیشتر شود.

انتهای پیام
captcha