رشد احساس کارآمدی جوانان؛ از رسالت‌های جهاددانشگاهی
کد خبر: 4160081
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۲
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

رشد احساس کارآمدی جوانان؛ از رسالت‌های جهاددانشگاهی

یک مدرس دانشگاه در همدان گفت: جهاددانشگاهی با استفاده از علوم روانشناسان تأثیر مهمی در رشد احساس کارآمدی جوانان خواهد داشت و استفاده از ظرفیت نوجوانان و جوانان برای تشکیل گروه‌های مباحثاتی، هسته‌های اندیشه‌ورز، نیازسنجی و ارائه برنامه توسط خود آنان به نهادهای بالادستی به‌عنوان پیشنهاد می‌تواند با محوریت جهاددانشگاهی شکل گیرد تا شاهد رشد احساس کارآمدی در آنان باشیم.

یاسر عزیزی سعید روانشناس خانواده در همدانیاسر عزیزی سعید، روانشناس خانواده و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه در نگاه کلی به وظایف جهاددانشگاهی، نقش مداخله بهنگام در زمینه آموزشی، تحقیقاتی، تربیتی و... کاملا مشهود و قابل تجدید نظر است، اظهار کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه‌ریزی فرهنگی، تربیتی، ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان به‌خصوص دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به‌منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور بدون تسلط به علوم روز به‌ویژه روانشناسی و علوم تربیتی دور از ذهن است.

وی با بیان اينکه ضریب تأثیر بالای روانشناسان، امروزه می‌تواند در برنامه‌ریزی بهتر برای قشر جوان مورد نظر قرار گیرد، افزود: جهاددانشگاهی با فراهم کردن کلاس‌های آموزشی در این زمینه قدم‌های مؤثری برداشته است. اما نیاز به ورود گسترده و جامع‌تر در لایه‌ها و سیستم‌های در هم تنیده جامعه جهت دستیابی به اهداف اصلی وجود دارد.

این مدرس دانشگاه گفت: با استفاده از ظرفیت کنشگران فرهنگی، اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی می‌توان مسیر دستیابی به بدنه اصلی مردم را طی کرد؛ به‌ویژه استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی با ساختارهای علمی که جوانان گردانندگان آن هستند در این زمینه تأثیر زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در زمینه ایجاد تشکیلات مناسب به‌منظور تألیف، ترجمه و انتشار کتب و نشریات نتایج تحقیقات و مقالات علمی، فرهنگی و تولید مواد کمک‌آموزشی نیز می‌توان از این ظرفیت استفاده بهینه کرد. انجام دادن تحقیقات توسعه‎ای و کاربردی مبتنی بر زیست‌بوم استان‌ها به‌ویژه استان همدان جای فعالیت بسیار بیشتری دارد و از تحقیقات در مقیاس کوچک و قابل کاربرد در همان مناطق نباید غافل شد تا زمینه ارتباط دانشگاه و بدنه علمی با صنعت و به‌ویژه کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری ریل‌گذاری بهتری شود که این مهم با واسطه‌گری جهاددانشگاهی به خوبی به ثمر می‌نشیند.

عزیزی یادآور شد: حمایت، تشویق و جذب دانشجویان، پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه‌ریزی، ایجاد شرایط و امکانات لازم به‌منظور فراهم آوردن زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی آنان بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه از دیگر وظایف جهاددانشگاهی است که با استفاده از روانشناسان می‌توان مهارت‌های زندگی را به‌عنوان پیش‌نیاز تعاملات مؤثر بین آحاد جامعه برای دستیابی به این هدف آموزش داد.

وی تأکید کرد: تشکیل هسته‌‎های متشکل از جوانان در قالب کارگروه‌های مستقر در جهاددانشگاهی شرایط را برای مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم خواهد آورد.

عزیزی با اشاره به اینکه آنچه در این سال‌ها قابل مشاهده است فعالیت‌های آموزشی مناسب جهاددانشگاهی در استان همدان بوده است، افزود: این فعالیت‌ها جای تقدیر دارد، اما با توجه به ظرفیت‌های بسیار گسترده و متنوع زیست‌بوم استان برنامه‌ریزی واگرا در این زمینه با استفاده از جوانان و ساکنین همان بخش‌ها می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند.

این مدرس دانشگاه گفت: دانش‌آموزان به‌ویژه نوجوانان ظرفیت بسیار بزرگی هستند که در این سال‌ها توجه بیشتری نیاز دارند تا با فشار رسانه‌های غربی آنها درگیر اهمال‌کاری و ناامیدی نشوند و هویت ملی و اسلامی در آنها تقویت شود. نوجوان به‌عنوان قشر تازه‌نفس که خواستار مشارکت اجتماعی‌اند نباید این‌گونه دچار رهاشدگی و در اختیار فضای رسانه‌های بیگانه قرار گیرد که در این صورت ظرفیت‌سوزی عظیمی رخ خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی در این زمینه نیاز به کار جهادی دارد، افزود: استفاده از ظرفیت همین نوجوانان برای تشکیل گروه‌های مباحثاتی، هسته‌های اندیشه‌ورز، نیازسنجی و ارائه برنامه توسط خود آنان به نهادهای بالادستی به‌عنوان پیشنهاد می‌تواند با محوریت جهاددانشگاهی شکل گیرد تا شاهد رشد احساس کارآمدی در آنان باشیم. در این صورت نوجوانان ما درگیر حل مسئله خواهند شد و می‌توانند در سرنوشت خود احساس مسئولیت‌پذیری بیشتری کنند.

انتهای پیام
captcha