سوئد: راه حل سریعی برای بهبود روابط آسیب دیده با جهان اسلام وجود ندارد
کد خبر: 4160031
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶

سوئد: راه حل سریعی برای بهبود روابط آسیب دیده با جهان اسلام وجود ندارد

وزیر امور خارجه سوئد با بیان اینکه کشورش اعتراضات کشورهای سازمان همکاری اسلامی بر سر سوزاندن قرآن در استکهلم را جدی می‌گیرد، تاکید کرد هیچ راه حل سریعی برای بهبود روابط آسیب دیده با جهان اسلام وجود ندارد.

به گزارش ایکنا به نقل از The National، امروز پنجشنبه، 12 مرداد توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد گفت که کشورش شکایت 57 عضو سازمان همکاری اسلامی در مورد موجی از اقدامات تحریک آمیز سوزاندن قرآن را جدی گرفته است.

وی افزود که شرکت‌های سوئدی ممکن است در اعتراض به این اقدامات با تحریم‌ مواجه شوند، حتی اگر کشورهای اسلامی از درخواست چنین اقدامی خودداری کند.

همچنین یکی دیگر از وزرای دولت سوئد روز پنجشنبه در حالی با رهبران مذهبی دیدار کرد که این کشور تلاش می‌کند تنش‌ها را کاهش دهد.

سوئد و دانمارک به دنبال تغییر قوانین خود پس از برگزاری اعتراضاتی هستند که در آن به قرآن کریم اهانت شده است.

اگرچه پلیس اصرار دارد که آنها فقط تجمعات را تایید می‌کنند و نه اتفاقاتی که در آنجا اتفاق می‌افتد، اما موضع آنها نتوانسته است خشم بسیاری از مسلمانان را فرو نشاند.

دادستان‌های سوئدی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا حوادث اخیر در استکهلم توانسته به عنوان تحریک قلمداد شود یا خیر.

همچنین در دانمارک، احزاب مخالف با 72 کرسی در پارلمان 178 عضوی، روز پنجشنبه نسبت به ممنوعیت احتمالی سوزاندن قرآن ابراز نگرانی کردند.

آنها گفتند اگر وزرا در مقابل فشارها تسلیم و قوانینی را وضع کنند که به گفته آنها با حقوق آزادی بیان تداخل دارد، این کار می‌تواند مداخله خارجی را تشویق کند.

سوئد به دلیل ترس از ناآرامی‌های بیشتر، بازرسی‌های مرزی را تشدید کرده است.

به گفته رسانه‌های محلی، وزیر خارجه سوئد گفت که زمانی را به بازسازی روابط با کشورهای مسلمان اختصاص خواهد داد، اما به زبان انگلیسی گفت که راه حل سریعی برای این کار وجود ندارد.

حسین براهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این هفته از اینکه هیچ اقدامی برای جلوگیری از قرآن ستیزی اتخاذ نشده است ابراز ناامیدی کرد.

این سازمان اعلام کرد که طه در راس هیئتی به اتحادیه اروپا خواهد رفت تا از مقامات آنجا بخواهد تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین اعمال جنایتکارانه ای به بهانه آزادی بیان اتخاذ کنند.

انتهای پیام
captcha