گردهمایی مسلمانان و مسیحیان روسیه در محکومیت اهانت به قرآن
کد خبر: 4160005
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱

گردهمایی مسلمانان و مسیحیان روسیه در محکومیت اهانت به قرآن

مسلمانان و مسیحیان روسیه طی نشستی در محکومیت اهانت به قرآن کریم در کشورهای اروپایی در مسکو گرد هم آمده و تأکید کردند قرآن سوزی مغایر با قطعنامه‌ها و منشورهای بین‌المللی حقوق بشر است.

به گزارش ایکنا، این نشست شب گذشته، 11 مردادماه با عنوان «محکومیت اهانت به مقدسات ادیان الهی» به ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، معاون اول اداره دینی مسلمانان روسیه، رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه و دبیر روابط بین ادیان کلیسای ارتدوکس روسیه به میزبانی خبرگزاری روسیه برگزار شد و نمایندگان رسانه‌های خبری روسیه نیز در آن حضوری فعال داشتند.
کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو طی سخنانی در این نشست گفت: اقدام غرب در هتک حرمت قرآن کریم مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر، قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ارزش‌های مدارا و بردباری مصوب ۱۶ نوامبر ۱۹۹۵ میلادی در مجمع عمومی یونسکو، بند سه ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و بند ۲ ماده ۱۰ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است.

کشیش مسیحی: قرآن سوزی افراط گرایی است

کشیش «ایلیا کاشیتسین»، دبیر روابط بین ادیان کلیسای ارتدوکس روسیه در ادامه این نشست با بیان اینکه اقدام عده‌ای در کشورهای سوئد و دانمارک در آتش زدن قرآن کریم با اقدامات تروریست‌های افراط‌گرا شباهت دارد و گفت: از نگاه رهبر مسیحیان ارتدوکس روسیه، رویکردهای کشورهای غربی باعث هلاکت بشریت خواهد شد.
وی تأکید کرد حرکت ناشایست هتک حرمت قرآن در کشورهای غربی در کشورهای غربی،‌ مسئله بسیار مهمی است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد، ‌امروز حتی تصور حرکت مشابه در توهین به کتاب آسمانی مسیحیان برای ما بسیار سخت و دشوار است.

اهانت به مقدسات به بهانه آزادی بیان جایز نیست

دمیر محی‌الدینوف، معاون اول اداره دینی مسلمانان روسیه نیز در ابتدای سخنان در این نشست با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری و تمام مردم ایران در دفاع از منافع و آزادی مسلمانان در جهان قدردانی کرد.
وی با اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک گفت: جایز نیست به هیچ بهانه‌ای حتی آزادی بیان، حقوق و آزادی پیروان ادیان الهی نقض شود.

هتک حرمت قرآن جهان را بی ثبات می‌کند

علی‌اکبر علی اکبروف، رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در سخنانی در این نشست، اقدام به هتک حرمت قرآن کریم را در ادامه نگاه استعماری غرب به جهان غیرغربی و گامی در راستای بی‌ثبات کردن جهان توصیف کرد.
این استاد روس با اشاره به طرح نظریات غربی درباره تقابل تمدن‌ها گفت: غرب در ۳۰ سال گذشته تعریفی از جهان ارائه کرده است که کشورها به دو بخش جهان مرکز و حاشیه جهان تقسیم‌بندی شده‌آند و هرگاه که بخواهیم این تعریف را به چالش درآوریم،‌ با واکنش‌های غیرانسانی مواجه می‌شویم.
وی ادامه داد: جهان غرب و در رأس آن، آمریکا به دشمنان و حتی متحدان خود فشار می‌آورند که دستور کاری را اجرا کنند که علیه منافع آنهاست و البته با توجه به شرایط بین‌المللی، این دوره به پایان خواهد رسید.

قرآن‌سوزی ستیزه‌جویی با اخلاق است

مسعود احمدوند رایزن فرهنگی ایران در روسیه نیز در سخنانی در این نشست به گام‌های برداشته شده در راستای تعامل و گفت‌وگوی دینی بین اسلام و مسیحیت ارتدوکس در روسیه اشاره کرد.
وی با محکومیت اقدام صورت گرفته در برخی کشورهای غربی در هتک حرمت قرآن کریم، به فرازهایی از بیانیه مرکز گفت و گوی ادیان در ایران در این زمینه اشاره کرد.
احمدوند تأکید کرد: اقدامات اخیر برخی کشورهای غربی در صدور مجوز برای اهانت به قرآن کریم بار دیگر از اسلام ستیزی این کشورها پرده برداشت.
رایزن فرهنگی ایران در مسکو یادآور شد: کلیدواژگانی مثل آزادی بیان و حق ابراز عقیده در غرب به جای اینکه در صیانت از اخلاق و بشریت قرار گیرد، به دست‌مایه و بهانه ای در ستیزه جویی با این اصول مبدل شده است.

انتهای پیام
captcha