نقش نخبگان دانشگاهی در برخورد با پدیده قرآن‌سوزی 
کد خبر: 4159838
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف تبیین کرد:

نقش نخبگان دانشگاهی در برخورد با پدیده قرآن‌سوزی 

محسن رسول الصفار با اشاره به نقش نخبگان دانشگاهی در برخورد با پدیده قرآن‌سوزی گفت: نباید از برگزاری فعالیت‌های  قرآنی مختلف از جمله مسابقات تحت عنوان «یاری قرآن» غافل بود. انجام این فعالیت‌ها برای افزایش آگاهی قرآنی نسل جوان امری ضروری است و  منجر به تقویت جایگاه قرآن در اذهان و همچنین در زندگی روزمره ما می‌شود.

به گزارش ایکنا، محسن رسول الصفار، رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف اشرف  با حضور در وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» که روز گذشته، ۱۰ مرداد به همت خبرگزاری ایکنا برگزار شد سخنان خود را با درود به پیامبر اسلام(ص) و خاندان مطهرش آغاز کرد و در ابتدا ضمن عرض سلام به دیگر حاضران در وبینار از خبرگزاری ایکنا به دلیل برگزاری این رویداد تشکر کرد و در ادامه سخنان خود را اینگونه پی گرفت:
امت اسلامی در سالروز شهادت سید جوانان اهل بهشت، حضرت سیدالشهدا(ع)، سبط پیامبر بزرگ اسلام عزادار است. حسین(ع) که جان خود و اهل بیتش را با هدف برپایی و استواری دین، اقامه نماز و قرآن کریم فدا کرد. با تأمل در آیه شریفه «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (توبه : 32) و همچنین این حدیث شریف نبوی « فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقرآن: هرگاه فتنه‌ها مانند پاره‌های شب تاریک شما را دچار شبهه کرد به قرآن مراجعه کنید»، در می‌یابیم که در دشواری‌ها باید به این نور هدایت پناه ببریم.

نقش نخبگان دانشگاهی در برخورد با پدیده قرآن‌سوزی 

وی افزود: امروز نیز گرد هم آمده‌ایم چرا که به عنوان امت واحده اسلامی با کتاب، پیامبر و قبله یکسان با توهین به مقدسات خود روبه‌رو شده‌ایم.  غرب دیر زمانی است که جنگ خود با اسلام را با تمام ابزار و روش‌ها اعلام کرده است و این اقدامات را از طریق هجوم فرهنگی و رسانه‌ای و حتی سیاسی به انجام می‌رساند.

نقش نخبگان دانشگاهی در برخورد با پدیده قرآن‌سوزی 

الصفار گفت: مدت‌ها است که این دولت‌ها  و در صدر آن سوئد و دانمارک با دین اسلام و ارزش‌های اسلامی اعلان  جنگ کرده‌اند، چرا که این دولت‌ها دین اسلام را مانعی برای تحقق اهداف خود می‌بینند. برای مثال سوئد همجنس‌گرایی را ترویج و کودکان مسلمان را از خانواده‌های آنها می‌گیرد. این دشمنان با انجام این اقدامات می.خواهند این پیام را به جهان برسانند که مسلمانان وحدت ندارند و این چیزی است که ما در رسانه‌ها نیز می‌بینیم.

رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف با بیان اینکه مسلمانان در ابتدا با توهین به عقاید خود، سپس توهین به پیامبر خود و امروز با توهین به قرآن مواجه هستند، گفت: اگر سکوت کنیم این امر منجر به توهین‌های بیشتر می‌شود. این کشورها در برابر چنین توهین‌هایی جز محکوم کردن اندک و آن‌هم  در مقام سخن کاری انجام نداند. سکوت ما منجر به انجام اقدامات بیشتری خواهد شد که همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان را تخریب خواهد کرد. از این‌رو مسلمانان باید  این دو کشور را به طور کامل تحریم و آنها را وادار به عذرخواهی رسمی کنند.

نقش نخبگان دانشگاهی در برخورد با پدیده قرآن‌سوزی 

الصفار تصریح کرد: نقش ما به عنوان دانشگاهیان نیز باید برگزاری جلسات و همایش‌های مختلف در سراسر جهان برای آگاه ساختن مردم از اهداف پشت پرده این اقدامات باشد. امری که منجر به اتخاذ تصمیمات جدی در خلال آن برای محسوب کردن توهین به ادیان به شکل کلی و به دین اسلام به شکل خاص به عنوان یک جرم بین‌المللی می‌شود که ارتکاب آن همراه با مجازات خواهد بود. این امر مهمترین نقش نخبگان قرآنی در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف است چرا که نقش نهادهای دانشگاهی در شکل دادن به فضای فکری و سیاسی جامعه بر کسی پوشیده نیست.
وی افزود:  از این‌رو برگزاری همایش‌ها، جلسات و کنفرانس‌های مختلف برای محکومیت این هتک حرمت ضرورت دارد و همچنین نباید از  برگزاری فعالیت‌های  قرآنی مختلف از جمله مسابقات مچو دیگر برنامه‌ها با عنوان «یاری قرآن» غافل بود. انجام این فعالیت‌ها برای افزایش آگاهی قرآنی نسل جوان امری ضروری است و  منجر به تقویت جایگاه قرآن در اذهان نسل جدید  همچنین در زندگی روزمره ما می‌شود.

نقش نخبگان دانشگاهی در برخورد با پدیده قرآن‌سوزی 

الصفار با تأکید براینکه قرآن کریم آنگونه که برخی می‌گویند تنها کتاب آیینی یا کتابی برای ثواب بردن نیست بلکه کتاب هدایت و دستور بی‌نظیر زندگانی است، تصریح کرد: در این زمینه باید به تجربه دانشگاه نجف اشرف اشاره کنم که شاید تجربه‌ای سودمند برای استفاده دیگر دانشگاه‌ها باشد. در سال 2015 دانشکده علوم قرآنی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه اسلامی نجف اشرف  فعالیت خود را آغاز کرد. این بخش وظیفه برگزاری فعالیت‌های قرآنی از جمله محافل حفظ، تلاوت و کشف استعدادهای قرآنی دانشجویان را بر عهده دارد و در سال 2021 این دانشگاه  بورس تحصیلی خاصی را برای حافظان قرآن کریم در نظر گرفت. این بورس با هدف  تکریم این حافظان و در تمام رشته‌های موجود از جمله پزشکی و مهندسی به حافظان تعلق می‌گیرد و اخیراً دکتر نعیم العبودی، وزیر علوم عراق، از ایجاد این بورس در تمام دانشگاه‌های عراق خبر داده است.

رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف اشرف گفت: دانشگاه اسلامی نجف اشرف پس از این حادثه شنیع اقدام به برگزاری یک تجمع اعتراضی کرد و به نظر من برای هر توهینی به مقدسات اسلامی برگزرای این تجمعات ضروری است. در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان و حاضران این جلسه، دعا می‌کنم که خداوند تمام مقدسات ما را از هر توهینی مصون بدارد.

وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» به همت ایکنا و با هدف بررسی مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت قرآن از دیدگاه دانشگاهیان روز سه شنبه برگزار شد.

نقش نخبگان دانشگاهی در برخورد با پدیده قرآن‌سوزی 
علاوه بر محمد رسول الصفار، رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف اشرف جمعی از اندیشمندان و اساتید برجسته جهان اسلام از جمله علی محیی‌الدین القره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان از کشور قطر؛ محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران؛ محمد روسلن بن محمد نور، رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه مالایا مالزی؛ عبدالفتاح الطاروطی از مصر(به‌عنوان قاری آغازگر وبینار)، حسین اللقیس، رئیس دانشگاه اسلامی لبنان و عبدالامیر زاهد، استاد تحصیلات تکمیلی دانشکده فقه دانشگاه کوفه و رئیس سابق دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کربلا با حضور در این وبینار به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha