توهین به قرآن عزت اتحادیه اروپا و حیثیت مدعیان دروغین آزادی بیان را به باد داد
کد خبر: 4159792
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
محمود واعظی در وبینار ایکنا:

توهین به قرآن عزت اتحادیه اروپا و حیثیت مدعیان دروغین آزادی بیان را به باد داد

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تاکید کرد آنچه در اهانت‌های اخیر به قرآن در کشورهای اروپایی سوزانده شد آبروی این کشورهای مدعی آزادی بود نه قرآنی که در قلب مسلمانان جهان جای دارد.

به گزارش ایکنا، محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در سخنان خود در وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» که روز گذشته، ۱۰ مرداد به همت خبرگزاری ایکنا برگزار شد، با اشاره به تناقضات برخی از سازمان‌های بین‌المللی در گفتار و رفتار خود گفت:  امروز در سال ۲۰۲۳ میلادی و ۱۴۴۵ پس از هجرت حضرت محمد(ص) اروپا رسماً برای مقابله و برخورد با قرآن از خواب بیدار می‌شود. اما نه با دیالوگ، نه با استدلال، نه با منطق، نه با مناظره بلکه با سوزاندن قرآن کریم، کتابی که متعلق به دو میلیارد مسلمان است.

وی تصریح کرد: از هر زاویه‌ای که نگاه کنیم، این اتفاق جهل پشت آن را نشان می‌دهد. این جهل در حالی ملموس است که آنها ادعای تمدن، دانش، و مردم‌سالاری را به دوش می‌کشند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به عمق نفوذ مفاهیم قرآنی در بین مسلمانان گفت: جلد کاغذی قرآن را بسوزانید اما بیش از ۱۴۴۵ سال است که جای قرآن در دل مؤمنان است و در رگ و خون مؤمنان و مسلمانان جای دارد. «انَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (آیه ۲ سوره انفال): مؤمنان حقیقی آنانند که چون ذکری از خدا شود دلهاشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می‌کنند.»

واعظی افزود: در این اهانت، این آبرو و حیثیت اتحادیه اروپا بود که سوزانده شد، نه چند ورق و جلد قرآن کریم؛ این مردم سالاری، آزادی بیان، منطق، و حیثیت دولت‌های مدعی آزادی بود که به آتش کشیده شد.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تصریح کرد: قرآن کریم معجزه نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. کتاب صلح، کتاب گفت‌وگو، کتاب فضایل اخلاقی و انسانی و کتاب عقلانیت و تنها برنامه جامعی است که به وسیله آن همه انسان‌ها با هر اندیشه، رنگ، نژاد و قومی می‌توانند با احترام متقابل با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

وی با اشاره به آیات قرآن در مورد برابری و احترام به همه انسان‌ها تاکید کرد: قرآن کتاب وحی، عشق و انسانیت است. کتاب امید به زندگی، کتاب سعادت و رستگاری انسان و کتاب عشق و دوستی است. کتاب زندگی همزیستی مسالمت‌آمیز و کتاب گفت‌وگوست. در آغاز هزاره سوم پس از میلاد، جهان بار دیگر ندای دوستی قرآن را می‌شنود: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ. (آیه ۱۳ سوره حجرات): ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است.»

واعظی در پایان گفت: دنیای آینده دنیای توهین و بی‌احترامی و بی‌حرمتی نیست. دنیای آینده، دنیای احترام متقابل به ادیان و مردم، دنیای کرامت انسانی، دنیای ارزش‌های معنوی، دنیای نوع‌دوستی و عشق، صفا و صمیمیت و زندگی مسالمت‌آمیز است. دنیای آینده تحقق آیات قرآن است. آینده جهان، تفسیر قلب قرآن، سوره یس است که بر سه اصل اعتقادی توحید، نبوت و معاد تأکید دارد و آن را حقیقت دعوت پیامبران می‌داند:
«وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿۲﴾ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿۳﴾ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿۴﴾ تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ ﴿۵﴾ لِتُنْذِرَ قَوْمًا مَا أُنْذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ ﴿۶﴾ لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿۷﴾
سوگند به قرآن حكمت‏‌آموز(۲) كه قطعاً تو از [جمله] پيامبرانى(۳) بر راهى راست(۴)[و كتابت] از جانب آن عزيز مهربان نازل شده است(۵) تا قومى را كه پدرانشان بيم‏ داده نشدند و در غفلت ماندند بيم دهى(۶) آرى گفته [خدا] در باره بيشترشان محقق شده است در نتيجه آنها نخواهند گرويد(۷).
 
علاوه بر محمود واعظی، جمعی از اندیشمندان و اساتید برجسته جهان اسلام از جمله علی محی‌الدین القره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان از کشور قطر؛ محمد رسلان بن محمد نور، رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه مالایا مالزی؛ عبدالفتاح الطاروطی از مصر(به‌عنوان قاری آغازگر وبینار)، محمد رسول الصفار، رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف از عراق، حسن اللقیس، رئیس دانشگاه اسلامی لبنان و عبدالکریم زاهد، استاد تحصیلات تکمیلی دانشکده فقه دانشگاه کوفه و رئیس سابق دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کربلا با حضور در این وبینار به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha