ضرورت تحریم و لغو تجارت کشورهای اسلامی با دولت‌های حامی قرآن‌‌سوزی
کد خبر: 4159791
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۴
پروفسور محمد عزمی عبدالحمید در وبینار ایکنا:

ضرورت تحریم و لغو تجارت کشورهای اسلامی با دولت‌های حامی قرآن‌‌سوزی

رئیس شورای سازمان‌های اسلامی مردم‌نهاد مالزی گفت: کشورهای اسلامی باید با تصمیم گرفتن در مورد لغو تجارت با کشورهایی که از توهین به مقدسات اسلامی حمایت می‌کنند به آنها پاسخ دهند.

به گزارش ایکنا، پروفسور محمد عزمی عبدالحمید، رئیس شورای سازمان‌های اسلامی مردم‌نهاد مالزی با حضور در وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» که روز گذشته، ۱۰ مرداد به همت خبرگزاری ایکنا برگزار شد طی سخنانی با تأکید بر نوع شناخت کشورهای غربی از اسلام گفت: در مورد سؤالی که مطرح شده که برای مقابله با این مشکل از نظر اقتصادی چه اقداماتی می‌توان انجام داد فکر می‌کنم برای ما این بسیار مهم باشد که بفهمیم طرز فکر اروپا در مورد اسلام همراه با سوء برداشت است. از طرف دیگر نوع ارائه اسلام در رسانه‌های غربی در این برداشت اشتباه نقش دارد.

عبدالحمید ادامه داد: روایت‌های اشتباه از نص صریح قرآن در جوامع غربی وجود دارد. رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند و تلاش می‌کنند که قرآن را به عنوان متنی خطرناک و چیزی که علیه حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان است توصیف کنند.

وی با اشاره به مسائل اقتصادی و تأثیر آن در رابطه کشورهای اسلامی با دولت‌های غربی حامی هتاکان و موهنان به اسلام و قرآن گفت: از نظر اقتصادی باید به این نکته توجه داشت که کشورهای غربی دنیای اسلام را برای پاسخ دادن ضعیف قلمداد می‌کنند و در نتیجه امت اسلامی مجبور است به این اقدامات واکنش نشان ندهد.

عزمی عبدالحمید

این کارشناس مسائل اقتصادی اهل مالزی تصریح کرد: باید ابتدا به خوبی نظام اقتصاد جهانی را شناخت و اینکه چگونه آنها کنترل منابع امت اسلامی را در دست دارند و می‌دانند که کشورهای اسلامی فاقد سازماندهی صحیح در مسائل اقتصادی هستند. متأسفانه بسیاری از کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی و بخش‌های مختلف فناوری و تجارت به کشورهای غربی وابسته هستند.

وی افزود: همه این‌ها باعث شده که کشورهای اسلامی نتوانند از نظر اقتصادی متحد شوند و این عدم اتحاد در روابط اقتصادی درون خود کشورهای اسلامی نیز وجود دارد. این باعث شده که در حوزه اقتصادی کشورهای اسلامی موفق نباشند و تحت سلطه نظام اقتصادی جهانی باشند.

بایکوت خرید محصولات غربی یک راهکار برای مقابله با هتک حرمت قران است

عبدالحمید در پایان به بیان راهکار‌های اقتصادی پرداخت و گفت: به نظر من می‌توان از سه روش با این وضعیت از نظر اقتصادی مقابله کرد: نخست شناخت ظرفیت‌های اقتصادی مسلمانان و ملت‌های اسلامی. فکر می‌کنم منابع زیادی داریم. از نظر انسانی دو میلیارد نفر در اختیار داریم. منابع بسیاری مانند نفت و مواد معدنی در اختیار کشورهای اسلامی وجود دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت کشورهای اسلامی با هم متحد شوند. پس شناخت ظرفیت‌های اقتصادی برای پاسخ به توهین مقدسات اسلامی بسیار اهمیت دارد.
دومین مورد درک این موضوع است که مسلمانان باید چه چیز‌هایی بخرند و چه چیزهایی را نخرند. بسیاری از چیزهایی که به مسلمانان سراسر جهان فروخته می‌شود از غذا و فناوری از غرب می‌آید و می‌توان با عدم خرید و به نوعی بایکوت و تحریم محصولات غربی (کشورهایی که در آنها به قرآن و مقدسات اسلامی توهین شده است) به این اقدامات پاسخ داد. کشورهای اسلامی باید با تصمیم گرفتن در مورد عدم خریداری و تجارت با کشورهایی که از توهین به مقدسات اسلامی حمایت می‌کنند به آنها پاسخ بدهند.
وی در ادامه درباره سومین راهبرد توضیح داد: نیاز است که کشورهای مسلمان از ابزارهای اقتصادی که در اختیار دارند آگاه باشند. کشورهای اسلامی ابزارهای مختلفی در حوزه تأمین مالی اسلامی دارند که می‌تواند در صورت نیاز جایگزینی برای نظام اقتصادی حاکم در جهان باشد.
وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» به همت ایکنا و با هدف بررسی مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت قرآن از دیدگاه دانشگاهیان روز سه شنبه برگزار شد.

علاوه بر عزمی عبدالحمید، جمعی از اندیشمندان و اساتید برجسته جهان اسلام از جمله علی محیی‌الدین القره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان از کشور قطر؛ محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران؛ محمد روسلن بن محمد نور، رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه مالایا مالزی؛ عبدالفتاح الطاروطی از مصر(به‌عنوان قاری آغازگر وبینار)، محمد رسول الصفار، رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف از عراق، حسین اللقیس، رئیس دانشگاه اسلامی لبنان و عبدالامیر زاهد، استاد تحصیلات تکمیلی دانشکده فقه دانشگاه کوفه و رئیس سابق دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کربلا با حضور در این وبینار به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha