رمز موفقیت جهاددانشگاهی تبدیل نشدن به سازمان اداری است
کد خبر: 4159696
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/ 18

رمز موفقیت جهاددانشگاهی تبدیل نشدن به سازمان اداری است

سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی گفت: حفظ فرهنگ جهادی و تبدیل نشدن به یک سازمان اداری رمز موفقیت جهاددانشگاهی است.

هاشم واعظی، سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا در آستانه چهل‌وسومین سالگرد تأسیس این نهاد انقلابی در رابطه با مسیر جهاددانشگاهی برای رسیدن به اهداف خود بیان کرد: نه تنها در جهاددانشگاهی بلکه در همه جا اگر فرایند چهارگانه تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت را مسیری ببینیم که از نقطه‌ای که شروع می‌شود به صورت فنری رو به بالا حرکت می‌کند موفق خواهیم شد. هرگاه میدان را برای مشارکت افراد در امر تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت فراهم کردیم، نتیجه گرفتیم و جهاددانشگاهی نیز اینگونه موفق شده است.

واعظی ادامه داد: اکنون در وضعیتی هستیم که اهم مسئله کشور موضوع اقتصاد و تولید است و جهاددانشگاهی نیاز به این دارد که در این مسیر رو به جلو، فضاهای مشارکتی را باز کند و به نظر همکاران جهادی را در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت توجه کند. نگه‌داشتن فرهنگ جهادی و تبدیل نشدن جهاددانشگاهی به یک سازمان اداری رمز موفقیت آن است.

سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی افزود: رساله دکتری بنده در رابطه با مدل کار در پژوهشکده رویان بود و یکی از سؤالاتم این بود با توجه به اینکه از عمر پژوهشگاه رویان برای تبدیل ایده به عمل 32 سال می‌گذرد و با توجه به اینکه نرخ بهره‌وری در کشور ما از هر هشت ساعت اداری نیم ساعت است؛ این پژوهشگاه چگونه توانست در طی این مدت به یکی از پنج پژوهشگاه برتر وزارت علوم و یکی از 9 مؤسسه برتر جهان در حوزه نازایی و ناباروری تبدیل شوند؟

وی تصریح کرد: مدل کاری که از پژوهشگاه رویان در رساله‌ام گرفتم این بود که واقعاً این پژوهشگاه در فضای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یک فرهنگ جهادی واقعی دارند و به آنچه که امور دینی و اسلامی است اعتقاد واقعی دارند و در حوزه تخصص و احترام به تعهد توانستند تخصص و تعهد را با هم خوب پیوند دهند. پیشنهاد اصلی و اساسی من این است که فرهنگ جهادی را در حد یک شعار مطرح نکنیم بلکه فرهنگ جهادی شاخص‌ها و ویژگی‌هایی دارد که باید در کردار، گفتار و پندار به آن پایبند باشیم.

واعظی اظهار کرد: پژوهشکده مطالعات توسعه در سال گذشته تلاش کرد تا هرآنچه که در دست اجرا دارد را عملیاتی کند و تعهدات خود را به کارفرماها انجام دهد. در پژوهشکده مطالعات توسعه چهار گروه مطالعات پژوهشی وجود دارد که عبارتند از گروه مدیریت، مطالعات اجتماعی فرهنگی توسعه، اقتصاد توسعه و سرمایه انسانی توسعه که با تمرکز بر موضوع مطالعات توسعه به صورت جدی فعالیت می‌کنند.

واعظی افزود: این گروه‌ها به مباحثی از جمله شاخص‌های توسعه در قسمت‌های مختلف می‌پردازند و پس از احصاء مباحث، وضعیت نرخ شاخص‌ها را در مقایسه با وضعیت جهان می‌سنجد. پس از سنجش وضعیت به ارائه مدل بومی برای توسعه متمرکز می‌شود و در گام بعدی به کاربست مدل در سطح استان‌ها، شهرستان، شهر و سازمان‌ها می‌پردازد.

سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی اظهار کرد: هر کدام از این گروه‌ها طرح‌های شاخصی دارند که به موضوعی خاص می‌پردازند؛ برای مثال گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی توسعه، برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان تهران را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی تهران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داد و با مراجعه به نظر نخبگان، پژوهش‌های انجام شده و شاخص‌های موجود، پنج کلان مسئله فرهنگی استان را احصاء کرد و به شورای فرهنگ عمومی استان تحویل داده شد.

وی در رابطه با طرح شاخص گروه مدیریت گفت: گروه مدیریت طرح ارزیابی عملکرد شهرداری تهران به تفکیک 22 منطقه در قالب پنج معاونت انجام داد و عملکرد شهرداری تهران از منظر شهروندان مورد سؤال قرار گرفت و در یک طیف پنجگانه وضعیت عملکرد مناطق شهرداری تهران تصریح و به کارفرما اعلام شد و سال گذشته این پروژه به اتمام رسید.

واعظی طرح شاخص گروه اقتصاد را اینگونه شرح داد: گروه اقتصاد بر موضوع تعارض منافع فعالیت کرد که با توجه به پژوهش انجام شده منجر به ابلاغیه معاون رئیس جمهور در خصوص تعارض منافع در دستگاه‌های اداری-اجرایی کشور شد. گروه علوم تربیتی در سال‌های گذشته بازماندگی از تحصیل را به عنوان طرح ملی انجام داده بود و در سال گذشته به موضوع نیازسنجی آموزشی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی را در دست انجام داد که از طرح‌های شاخص پژوهشکده مطالعات توسعه در سال قبل بود.

انتهای پیام
captcha