مقابله با قرآن‌سوزی نیازمند اقدامات واحد و اجماعی از سوی کشورهای اسلامی است + صوت
کد خبر: 4159572
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
حسن هانی‌زاده:

مقابله با قرآن‌سوزی نیازمند اقدامات واحد و اجماعی از سوی کشورهای اسلامی است + صوت

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه تکرار سریالی قرآن‌سوزی در سوئد حکایت از سازماندهی و برنامه‌ریزی شده بودن این اقدام با نقش‌آفرینی صهیونیست‌ها در پشت پرده این قضایا است، گفت: دولت‌های اسلامی برای تغییر رویه دولت‌های اروپایی نسبت به مسئله اهانت به قرآن و اسلام‌هراسی باید به طور جمعی و در قالب یک اتحاد عمل کرده تا این واکنش‌ها بازتاب گسترده‌تر و اثرگذاری بلندمدت‌تری داشته باشد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نقش صهیونیست‌ها در قرآن‌سوزی‌های سریالی اخیر در سوئد گفت: صهیونیست‌ها نفوذ بالایی در کشورهای اروپایی و آمریکا دارند و به ویژه قدرت آنها و لابی یهودی در کشورهای اسکاندیناوی بسیار بالا است. در سال‌های اخیر بسیاری از نخبگان یهودی در فرانسه هشدار داده بودند تا 30 سال آینده جمعیت مسلمانان مقیم فرانسه از جمعیت مسیحیان این کشور بیشتر خواهد شد و این عدم توازن جمعیتی برای فرانسه و سایر کشورهای اروپایی خطرآفرین خواهد بود. بر همین اساس مجله «شارلی ابدو» با طراحی و دستور صهیونیست‌ها یک سلسله کاریکاتورهای توهین‌آمیز را علیه پیامبر اسلام (ص) را منتشر کرد تا مسلمانان را وادار به یک واکنش شتاب‌زده کرده و دولت فرانسه فشارها را بر مسلمانان و اخراج بخشی از جمعیت مسلمان افزایش دهد.

وی افزود: در حقیقت لابی صهیونیستی در سال‌های اخیر در راستای اسلام‌هراسی و ایجاد شکاف و تقابل میان جمعیت مسلمان کشورهای اروپایی با مسیحیان بسیار فعال شده است و هدف نهایی آنها در کشورهای اروپایی، ایجاد بدبینی افراطی در مسیحیان نسبت به مسلمانان و گسترش رفتارهای نژادپرستانه و خشونت‌آمیز علیه مسلمانان است تا مسلمانان را در یک انزوا و فشار اجتماعی قرار داده و آنها را مجبور به خروج از اروپا کنند و بدین‌طریق اسلام‌زدایی در اروپا به نتیجه برسد.


بیشتر بخوانید:


هانی‌زاده با بیان اینکه مسئله اهانت به مقدسات دینی در غرب با این اهداف از سال‌ها پیش کلید زده شده است، گفت: قرآن‌سوزی‌های اخیر در کشورهای اسکاندیناوی به ویژه در سوئد و تکرار آن، نیز نشان از تلاش ویژه آنها برای انجام یک واکنش خشونت‌آمیز از سوی مسلمانان و فراهم شدن بهانه برای ورود به گام بعدی در جهت برخورد جدی با مسلمانان است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: قضایای اخیر در سوئد به معنای واقعی حکایت از یک سلسله برنامه‌ریزی‌های دقیق صهیونیست‌ها با طراحی موساد دارد که این کار را از طریق جذب افراد پناهنده به کشورهای اروپایی با وعده و وعیدهای مختلف انجام می‌دهند.

قرآن‌سوزی و وضعیت داخلی ناپایدار اسرائیل

هانی‌زاده درباره تأثیر تداوم بی‌ثباتی داخلی در اسرائیل و برخی تحرکات از سوی گروه‌های فلسطینی بر سازماندهی و اجرای پروژه قرآن‌سوزی گفت: رژیم صهیونیستی در صحنه داخلی با یک وضعیت ناپایدار روبرو است و اعتراضات علیه دولت نتانیاهو حدود 30 هفته است که ادامه دارد و بیش از 500 هزار نفر در تل‌آویو تجمع کرده و خواهان کنار رفتن نتانیاهو هستند. از طرف دیگر رژیم صهیونیستی به لحاظ امنیتی و تهدیدات گروه‌های مقاومت در یک شرایط بحرانی قرار دارد و مهاجرت معکوس از سوی یهودیان ساکن اراضی اشغالی از مدت‌ها پیش آغاز شده و همه اینها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از دلایل طراحی پروژه قرآن‌سوزی از سوی صهیونیست‌ها برای انحراف افکار عمومی از وضعیت ناپایدار و بی‌ثبات داخلی این رژیم و سرپوش گذاشتن بر واقعیت‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد حتی تیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از وضعیت موجود رژیم صهیونیستی نگران است و به نظر می‌رسد کابینه افراطی نتانیاهو به دلیل رویکردهای تهاجمی در آستانه سقوط قرار دارد که این سقوط می‌تواند زمینه تشدید بی‌ثباتی و حتی فروپاشی این رژیم را فراهم کند و به همین دلیل صهیونیست‌ها از هر ابزاری از جمله اهانت به قرآن و مقدسات دینی برای دور شدن توجهات افکار عمومی به ویژه مسلمانان از مسائل این رژیم و فلسطین و تمرکز بر یک مسئله دیگر استفاده می‌کنند.

ضرورت واکنش‌های جمعی از سوی کشورهای اسلامی 

هانی‌زاده درباره ارزیابی خود از واکنش‌های کشورهای اسلامی به قرآن‌سوزی‌های اخیر گفت: واکنش‌های مردمی در جهان اسلام بسیار گسترده و وسیع بود اما در سطح دولت‌ها واکنش‌ها چندان مؤثر نبود و به نظر می‌رسد تنها واکنش نسبتا مؤثر تشکیل جلسه فوق‌العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: دولت‌های اسلامی برای تغییر رویه دولت‌های اروپایی نسبت به مسئله اهانت به قرآن و اسلام‌هراسی باید به طور جمعی و در قالب یک اتحاد عمل کنند و از جمله این واکنش‌های جمعی می‌توان به اخراج سفرای سوئد و دانمارک از کشورهای اسلامی، تحریم کالایی و قطع رابطه با این کشورها اشاره کرد.

کد

هانی‌زاده اظهار کرد: در واقع در این وضعیت لازم است ضمن واکنش‌ها و اقدامات یکجانبه از سوی کشورهای اسلامی به سمت موضع‌گیری و واکنش همگرا و واحد اجماعی کشورهای اسلامی حرکت کرد تا این واکنش‌ها بازتاب گسترده‌تر و اثرگذاری بلندمدت‌تری داشته باشد و کشورهای اروپایی از جمله سوئد و دانمارک را مجبور به جلوگیری از تکرار این اقدامات و جرم محسوب کردن اقدامات اسلام‌هراسانه در قوانین داخلی آنها کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری                                      

انتهای پیام
captcha