پیام کتبی سفرای کشورهای اسلامی به سوئد در محکومیت هتک حرمت قرآن
کد خبر: 4159103
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

پیام کتبی سفرای کشورهای اسلامی به سوئد در محکومیت هتک حرمت قرآن

سفارت جمهوری عراق در استکهلم و نمایندگان سازمان همکاری اسلامی در سوئد دیروز شنبه در پیامی کتبی خطاب به وزیر امور خارجه سوئد، تکرار اهانت به ساحت قرآن کریم در کشور سوئد را به شدت محکوم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات نیوز،  احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: سفارت عراق در استکهلم طی هماهنگی با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی در سوئد پیامی کتبی را به توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد فرستاد که در آن آنها حمله مکرر به مقدسات قرآن کریم در کشور سوئد را به شدت محکوم کردند.

وی افزود: آنها در این پیام تأکید کردند که چنین اقداماتی منجر به تحریک به نفرت و تبعیض علیه افراد یا گروه‌هایی می‌شود که به دین یا عقیده خاصی معتقدند و دادن مجوز سوزاندن قرآن کریم توسط مقامات سوئدی این پیام را مخابره می‌کند که این اقدامات توهین‌آمیز که  عقاید را هدف قرار می‌دهد، قابل قبول است، چیزی که مستقیماً در تضاد با قطعنامه‌های مختلف سازمان ملل متحد و مواد 19 و 20 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر اهمیت ارتقای تساهل دینی و احترام به تنوع و حمایت از آزادی افراد در دین  و عقیده تأکید می‌کند.

به گفته الصحاف، وزیر امور خارجه سوئد نیز به نوبه خود با صدور پیامی از سفرا و رؤسای نمایندگی‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سوئد به دلیل پیام مشترکی که از سوی آنها دریافت کرد، تشکر کرد.

وزیر خارجه سوئد گفته است: من به نگرانی شما که در نامه خود اشاره کردیم واقفم و امیدوارم به شما اطمینان دهم که تمام اعمال اسلام‌هراسی به هر شکلی که باشد به شدت توسط دولت سوئد رد می‌شود. من کاملاً آگاهم که مسلمانان در سوئد و کشورهای سازمان همکاری اسلامی در سرتاسر جهان از چنین اقداماتی متضرر می‌شوند و هتک حرمت به قرآن یا هر کتاب مقدس دیگری، اقدامی توهین‌آمیز است.

وزیر سوئدی گفت که دولت کشورش تلاش‌های افراط‌گرایان و تحریک‌کنندگان به ایجاد تفرقه بین مسلمانان و غیرمسلمانان را قویاً رد می‌کند و به هیچ وجه از دیدگاه‌های اسلام‌هراسی  چه در تظاهرات‌ها و چه در هر جای دیگری که بیان شود حمایت نمی‌کند.

بیلستروم تاکید کرد: در قانون اساسی سوئد حقی برای آزادی  دین، آزادی اجتماعات، آزادی بیان و آزادی تظاهرات وجود دارد، اما ما عمیقا متأسفیم که افراد از این آزادی‌ها برای توهین به مقدسات یک دین و بخشی از جامعه سوئد که پیرو دین اسلامی است، استفاده می‌کنند.

وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی فردا، دوشنبه سی و یکم جولای(نهم مرداد ۱۴۰۲) نشستی را به منظور بررسی تکرار اهانت به قرآن کریم برگزار خواهند کرد و در همین راستا طی روزهای اخیر تبادل آرا با کشورهای اسلامی درباره نوع تصمیم‌هایی که در این نشست اتخاذ خواهد شد، ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha