جهاددانشگاهی در ایجاد دوره‌های مهارتی و نیازمحور نقش‌آفرین است
کد خبر: 4158815
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

جهاددانشگاهی در ایجاد دوره‌های مهارتی و نیازمحور نقش‌آفرین است

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: از آنجا که جهاددانشگاهی در حوزه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات در استان سرآمد است می‌تواند ورود خوبی در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل داشته باشد و همچنین با ایجاد دوره‌های مهارت‌آموزی در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی در این حوزه‌های جدید نقش‌آفرینی کند.

غلامرضا آقابابایی، سرپرست علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری

غلامرضا آقابابایی، سرپرست دانشگاه علمی کاربردی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری  با گرامیداشت سالگرد جهاددانشگاهی و با اشاره به اینکه این نهاد در حیطه پژوهشی توانسته حرکت‌های رو به جلو در کشور داشته باشد، اظهار کرد: گستردگی خدمات جهاددانشگاهی در دو مقوله پژوهش و آموزش قابل بررسی است؛ در حوزه پژوهش، مبحث رویان یا حوزه فناوری اطلاعات از دستاوردهای این نهاد است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کارنامه خوبی دارد و با توجه به فعالیت مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی، آموزش‌های خوب و مفیدی در حال پیگیری است که دانشجویان فارغ‌التحصیل این رشته‌ها معمولاً بیکار نمی‌مانند.

این مدرس دانشگاه در استان تصریح کرد: جهاددانشگاهی در سطح کشور کارهای بسیار خوبی را در حوزه پژوهشی انجام داده است و در استان‌ها نیز جا دارد نیازهای پژوهشی هر منطقه دیده شود و جهاددانشگاهی بر طبق این نیازها می‌تواند ورود جدی‌تری داشته باشد.

آقابابایی ادامه داد: به‌عنوان نمونه، چهارمحال و بختیاری قطب تولید ماهی قزل آلا و  خوراک آبزیان است که جا دارد در حیطه پژوهشی به این مباحث ورود شود؛ همچنین در تولید بادام جزو رتبه‌های اول کشور است که ارزش صادراتی بالایی دارد، اما هر ساله یا یک سال در میان شاهدیم که با خطر سرمازدگی بادام به‌طور جدی دست و پنجه نرم می‌کنیم که می‌تواند تولید استان را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود جهاددانشگاهی با توجه به‌ بهره‌مندی استان از ظرفیت اساتید توانمند، پژوهش‌ها را هدفمند و مسئله‌محور تعریف کند، از جمله در حوزه بادام ورود جدی داشته باشد و بتواند مشکل سرمازدگی را حل کند که در این‌صورت کشاورز نیز به‌صورت ملموس می‌تواند از برکات پژوهش بهره‌مند شود و تولید ثروت و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

آقابابایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نقش جهاددانشگاهی در تحقق شعار سال به‌ویژه در بخش دانش‌بنیان، توضیح داد: با توجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان رشد تولید و مهار تورم اعلام شده است، باید گفت که تولید قاعدتاً منجر به کاهش تورم می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه جهاددانشگاهی در حوزه رشد تولید دو نقش را ایفا می‌کند، گفت: نخست، تربیت نیروهای متخصص و کارآفرین است که در چرخه تولید نقشی بسیار مؤثر دارند، دوم، تولید دانش‌بنیان است که در این حیطه جهاددانشگاهی می‌تواند ظرفیت‌های بیشتری را فعال کند از جمله مراکز نوآوری و هسته‌های نوآور را فعال‌تر کند و یا در قالب همکاری با مراکزی چون پارک علم و فناوری نقش فعلی خود را در تولید دانش‌بنیان بیش از پیش تقویت کند.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان در خصوص راهکارهای تقویت تعامل این دانشگاه با جهاددانشگاهی، افزود: مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی یکی از مراکز فعال دانشگاه علمی کاربردی استان است که ارتباط نزدیکی با این نهاد وجود دارد و طبق تعریفی که داشته‌ایم، تلاش داریم تا برخی رشته‌های مورد نیاز استان در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی دایر شود.

آقابابایی ادامه داد: ۱۲۵ عنوان دوره جدید پس از کرونا در دانشگاه علمی کاربردی استان بر حسب نیازها فعال شده است و معتقدیم در جهاددانشگاهی می‌توانیم رشته‌های به‌روزتر و کارآمدتر را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به معضل بیکاری در استان و تعریف رشته‌های کوتاه‌مدت متناسب با نیاز در دانشگاه علمی کاربردی، گفت: هر نهاد یا شخص حقیقی و حقوقی که بتواند در زمینه رفع بیکاری قدمی برارد، کمک بزرگی کرده است و لذا از جهاددانشگاهی درخواست داریم که دوره‌های کوتاه‌مدت منجر به ایجاد شغل در جامعه را تقویت کند.

آقابابایی در پایان گفت: درواقع جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد که مهارت‌هایی را در افراد متقاضی ایجاد کند تا بتوانند شغلی را در پیش بگیرند و نیازی از استان را برطرف کنند. به‌عنوان نمونه از آنجا که جهاددانشگاهی در حوزه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات در استان سرآمد است می‌تواند ورود خوبی در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل داشته باشد و می‌تواند با ایجاد دوره‌های مهارت‌آموزی در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی در این حوزه‌های جدید نقش‌آفرینی کند.

انتهای پیام
captcha