قرآن‌سوزی ناشی از نداشتن منطق گفتمانی دشمنان اسلام است
کد خبر: 4157625
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
آیت‌الله رجبی:

قرآن‌سوزی ناشی از نداشتن منطق گفتمانی دشمنان اسلام است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره دلایل قرآن‌سوزی گفت گفت: دشمن احساس خطر جدی کرده است و در برابر قرآن هم منطق گفتمانی ندارد و طرح‌هایی که اجرا کرده اثر بخش نبوده است بنابراین به نظرش رسیده که با این نوع تحرکات می‌‌توان در رسیدن به هدف موفق باشد.

آیت‌الله رجبی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن» امروز دوشنبه 2 مردادماه از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد.

آیت الله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این نشست سخنرانی کرد.

در ادامه گزیده سخنان وی را می‌خوانید:

مقابله با قرآن کریم امر جدیدی نیست بلکه از صدر اسلام چنین اقداماتی وجود داشته است از جمله اینکه برخی می‌گفتند قرآن افسانه، خواب‌های آشفته و شعر و امور تخیلی است. با وجود اینکه اینگونه شیوه‌ها ر ابرای مقابله با قرآن به کار گرفتند و به رغم تلاش هزار و چهارصد ساله دشمنان اسلام، مشاهده می‌کنیم که قرآن هنوز مورد توجه ملت‌هاست و نشان می‌دهد این محتوا و منطق، سازگار با عقل و فطرت بشر است وگرنه با همه این مواجهات باید در طول این همه سال، قرآن به حاشیه می‌رفت در حالی که هنوز جایگاه قرآن در میان ملت‌هایی که دنبال حقیقت هستند بسیار بالاست و پرفروش‌ترین کتاب نیز قرآن کریم است.

سابقه دیرینه دشمنی با قرآن

علاوه بر این، برخی از دشمنان اسلام شیوه‌های دیگری غیر از تخریب هویت قرآن در پیش گرفته‌اند از جمله اینکه با گفتارها و نسبت‌های ناروا، قرآن هراسی را ترویج می‌کنند و حتی برخی به خود آیات قرآن استناد می‌کنند. یک شیوه دیگر آنها به سخره گرفتن قرآن و طرفداران آن بوده است تا این نور در جهان تابش پیدا نکند چراکه سعی دارند با چنین حرکاتی، ذهن‌ها را آشفته کرده و از پیروی قرآن دور کنند. از صدر اسلام سؤالات انحرافی زیادی نیز وجود داشته از جمله اینکه چرا قرآن بر پیامبر(ص) نازل شده و بر کسی دیگر نازل نشده است؟ پاسخ این است که چه بر پیامبر(ص) و چه بر هر کس دیگری نازل می‌شد اگر سخن حق است باید پذیرفته شود. بنابراین چنین سوالات انحرافی برای این است که توجهات از محتوای قرآن دور شود.

با وجود همه طراحی‌هایی که دشمنان کردند موفق نبوده‌اند و حتی جنگ‌هایی راه انداختند و اسلام‌های بدلی همانند داعش ایجاد شد اما آسیبی به قرآن وارد نشد و علت این است که این کتاب، محور است و انسان را به سوی خود می‌کشاند. دشمن به خوبی درک کرده که نقطه کانونی اسلام، قرآن کریم است بنابراین روی آن دست گذاشته است و قصد مقابله با آن را دارد. دشمن احساس خطر جدی کرده است و در برابر قرآن هم منطق گفتمانی ندارد و طرح‌هایی که اجرا کرده اثربخش نبوده است بنابراین به نظرش رسیده که با این نوع تحرکات می‌‌توان در رسیدن به هدف موفق باشد اما کاملا روشن است که این توطئه همانند توطئه‌های قبلی، نه تنها خطری برای اسلام ندارد بلکه خطر آن برای نظام‌های حاکم بر جوامعی است که سعی در تخریب قرآن دارند.

انتقال بهتر پیام اسلام به ملت‌های جهان

گفته شده قرآن‌سوزی در راستای آزادی بیان انجام شده اما دقیقا ضد آزادی بیان است. این حرکتی حساب شده است و در عین حال با استفاده از کلماتی همانند آزادی بیان پیگیری می‌شود که در سطح حهانی به عنوان کلمات مورد توجه قلمداد می‌شوند. واقعیت امر هم این است که آزادی بیان مورد تأکید قرآن هم هست. از جمله در جایی آمده است: «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ آن بندگانی که سخن بشنوند و به نیکوتر آن عمل کنند، آنان هستند که خدا آنها را (به لطف خاص خود) هدایت فرموده و هم آنان به حقیقت خردمندان عالمند» (زمر/ 18). این آزادی بیان منطق قرآن است اما آنها از این آموزه‌های قرآنی دقیقا برای کوبیدن همین منطق قرآنی استفاده می‌کنند. 

معنای سوزاندن قرآن، آزادی بیان نیست بلکه اتفاقا دقیقا در تضاد با آزادی بیان است چراکه بر اساس آزادی بیان، هر مکتب و کتابی باید بتواند پیام خود را به جهانیان برساند. متأسفانه از این موارد در فضای فرهنگی استکباری به میزان زیادی وجود دارد از جمله اینکه از حقوق بشر بر علیه حقوق بشر استفاده می‌کنند. از مواردی همانند آزادی و رفع خشونت هم دقیقا بر خلاف آن استفاده می‌شود. چنین حرکاتی توهین به شعور ملت‌ها است چون ملت‌ها به خوبی می‌دانند که چنین حرکاتی در تضاد با آزادی بیان است. یا اینکه خودشان آنقدر نادان هستند که تشخیص نمی‌دهند واقعیت چیست هرچند معتقدم به احتمال 99 درصد به خوبی واقعیات را می‌دانند اما فکر می‌کنند هر سخن و عمل نادرستی از سوی آنها توسط ملت‌ها پذیرفته می‌شود.

خوشبختانه ملت‌های مسلمان در پرتو پیروزی انقلاب اسلامی، آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند و حتی آگاهی ملت‌های غیر مسلمان هم بالاتر رفته است. استقبالی که از قرآن صورت می‌گیرد نشان می‌دهد سطح آگاهی ملت‌ها به جایی رسیده است که حق و باطل را به خوبی تشخصیص می‌دهند. خلاصه عرایض بنده این است که پیامی که این عمل یعنی قرآن‌سوزی دارد پیام مقابله با آزادی بیان است. البته این نوع تحرکات از آغاز اسلام وجود داشته و همگی هم محکوم به شکست هستند بنابراین ما نگران اسلام نیستیم و معتقدیم اقدامات این نظام‌های فاسد و فاسق، منجر به توجه بیشتر ملت‌ها به قرآن شده و پیام اسلام به میزان بیشتری به آنها منتقل خواهد شد.

لزوم نشان دادن زیبایی‌های قرآن برای افراد

اگر مقام معظم رهبری بر لزوم مقابله با چنین حرکاتی تأکید کردند به این دلیل است که خطری برای کل جامعه بشری است چراکه اگر امروز به نام آزادی بیان توانستند عملی خلاف آزادی بیان را تثبیت کنند بعداً هر عمل جنایت‌باری می‌تواند تبدیل به عرف و تثبیت شود چون اگر معیاری وجود نداشته باشد هر نوع سوء استفاده‌ای از کلمات خواهد شد. معتقدم باید پشت صحنه‌ها را بر ای مسلمانان و حتی غیر مسلمانان روشن و تبیین عقلانی کنیم که چرا برخی به اینجا رسیده‌اند که چنین کاری انجام دهند. از همه مهمتر تبیین محسنات قرآن با زبان و ادبیات هر کسی است چون اگر مسلمانان و غیر مسلمانان با محسنات قرآن آشنا شوند قطعا از آن تبعیت خواهند کرد و زمینه‌های چنین اقداماتی از بین خواهد رفت.

هم در مورد بیانات قرآنی و هم بیانات اهل بیت(ع) تأکید زیادی بر نشان دادن زیبایی‌ها شده است. البته منظور این نیست که بخشی از سخنان قرآن و اهل بیت(ع) زیبا هستند و بخشی زیبا نیستند چراکه همه آنها زیبا هستند اما مسئله مهم این است که باید متناسب با شرایط مخاطب، آنچه برای او دغدغه است و جذابیت دارد را بیان کنیم. باید بتوانیم مخاطب و فضای ذهنی وی را به خوبی درک کرده و بر آن اساس به وی اعلام کنیم که اسلام چه می‌گوید. چون وقتی فرد ببینید این دیدگاهی است که با فطرت و ساختار وجودی او سازگاری دارد آن را می‌پذیرد.

انتهای پیام
captcha