تأکید عربستان و ترکیه بر اتخاذ تدابیر سازمان‌یافته علیه قرآن‌سوزی
کد خبر: 4157232
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

تأکید عربستان و ترکیه بر اتخاذ تدابیر سازمان‌یافته علیه قرآن‌سوزی

ابراز نارضایتی عربستان در اتخاذ نشدن تدابیر فوری برای مقابله با قرآن سوزی، تأکید ترکیه بر لزوم پاسخ سازمان یافته جهان اسلام، تأکید دبیر کل عصائب اهل الحق بر افشای هویت حقیر غرب با تکرار اهانت به مقدسات از جمله تازه‌ترین واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن کریم است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق(واع)، واکنش‌ها به تکرار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم از سوی کشورهای اسلامی ادامه دارد.

قرآن‌سوزی ماهیت غرب را افشا می‌کند

قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق شامگاه شنبه طی نطقی تأکید کرد: دادن تأییدیه و پوشش امنیتی برای سوزاندن قرآن، حمایت و مجوز دادن به عوامل آن محسوب می‌شود.

وی ضمن تقدیر از واکنش درخور عراقی‌ها از پیروان ادیان مختلف نسبت به هتک حرمت قرآن و پرچم عراق در سوئد و دانمارک گفت: تظاهرات روز شنبه هم بازتاب تمدن و فرهنگ ملت عراق است که در خصوص مسائل حساس و سرنوشت‌ساز در منطقه نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند.

الخزعلی قرآن‌سوزی را نشانه حقارت عامل آن خواند و گفت: اگر دانمارک هم موافق این کار بوده باشد، وزارت خارجه عراق باید پیگیر این موضوع باشد.

دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق در عین حال  تاکید کرد: حفاظت از نهادهای دیپلماتیک تکلیف دولت و حکومت است و آنها در مسئولیت خود کوتاهی نمی‌کنند و دوری از هر گونه رفتاری که عراق را تضعیف می‌کند، ضروری است.

وی تأکید کرد: دفاع از قرآن کریم تکلیف همه مسلمانان و نه تنها عراق است باید برای دفاع از قرآن و نه چیز دیگر بشتابیم. قرآن‌سوزی فرهنگ و ماهیت کشورهای غربی را نشان می‌دهد. کسی که کتاب مقدس مسلمانان را می‌سوزاند به اعتقادات و کرامت آنها تعرض کرده است.

ریاض: چرا تدابیر لازم برای منع قرآن‌سوزی اتخاذ نمی‌شود

وزارت خارجه عربستان سعودی هم شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اقدام یک گروه افراطی در آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم برابر سفارت عراق در کوپنهاگ را محکوم کرد.

عربستان پیش از این هم کاردار سفارت سوئد در ریاض را در اعتراض به قرآن سوزی در استکهلم فراخوانده بود.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: عربستان سعودی از این موضوع که تدابیر لازم و فوری برای ممانعت از تکرار حوادث تعرض به مقدسات اسلامی اتخاذ نمی‌شود، ابراز نارضایتی و آن را محکوم می‌کند که تازه‌ترین آن اقدام یک گروه افراطی در دانمارک به آتش زدن قرآن کریم و سر دادن شعارهای نفرت و نژادپرستی علیه اسلام و مسلمانان برابر سفارت عراق در کوپنهاگ است.

بر اساس این بیانیه، وزارت خارجه عربستان این رفتارهای نفرت و خشونت‌آمیز بین ادیان را با شدیدترین لحن محکوم و در خصوص تکرار این رفتارها که احساسات میلیون‌ها مسلمان سراسر جهان را تحریک می‌کند و نقض آشکار قوانین و منشورهای بین‌المللی است، هشدار می‌دهد.

ترکیه: قرآن‌سوزی، همه‌گیری شده و واکنش سازمان یافته جهان اسلام را می‌طلبد

هاکان ویدان، وزیر خارجه ترکیه نیز روز شنبه در نشست خبری گفت: اسلام‌هراسی در برخی کشورهای غربی افزایش یافته است، حملات به قرآن در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه‌گیر است و ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی افزود: به دنبال واکنش‌های ما کشورهای اسلامی هم موضع جدی نشان دادند و سازمان همکاری اسلامی هم درباره این موضوع تصمیم به برگزاری جلسه اضطراری گرفت.

ویدان گفت: ما معتقدیم تا زمانی که جهان اسلام واکنش سازمان یافته‌ای به این موضوع نداشته باشد، در کشورهای غربی شعور و آگاهی وجود نخواهد داشت.

تاکید عربستان و ترکیه بر لزوم اتخاذ تدابیر فوری و سازمان‌یافته جهان اسلام علیه قرآن سوزی/آماده

مسیحیان مصر: سازمان ملل توهین به ادیان را جرم‌انگاری کند

رسانه‌های مصری نیز دیروز جمعه نوشتند: موج محکومیت قرآن‌سوزی صرفاً از سوی مسلمانان نبوده و مسیحیان هم در مصر این جنایت را به شدت تقبیح کردند.

مار لوئیس رافائل ساکو، اسقف کلدانی، با صدور بیانیه‌ای آتش‌سوزی قرآن و پرچم عراق در سوئد را محکوم کرد و گفت: من از اقدام یک شهروند عراقی که قرآن کریم و پرچم کشور خود را به آتش کشید، ناراحت و منزجر هستم. این رفتار غیرقابل قبول است و با هدف خدشه‌دار کردن چهره ادیان، به چالش کشیدن روابط عمومی و توهین به احساسات میلیون‌ها انسان با ایمان است.

وی افزود: ما ضمن محکوم کردن شدید این اقدام شنیع همگان را به عقلانیت و خردمندی و رجوع به سازمان ملل دعوت می‌کنم تا هتک حرمت به نمادها و ارجاعات مذهبی را ممنوع و جرم‌انگاری کرده و کشورهای عضو را ملزم به برچیدن گرایش نابردباری و نفرت فزاینده و تحکیم برادری و ارزش‌های احترام و تنوع کنند.

قاضی نجیب جبرائیل، رئیس اتحادیه حقوق بشر مصر نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که مسیحیت توهین به دین اسلام و آتش زدن قرآن کریم را برنمی‌تابد.

در این بیانیه آمده است: ما از سازمان ملل می‌خواهیم قانونی را وضع کند که به موجب آن همه کشورهای عضو این سازمان ملزم به رعایت مفاد آن در جرم‌انگاری توهین به ادیان و اعتقادات دینی شوند.

وی افزود: قانون دادگاه کیفری بین‌المللی نیز باید توهین به ادیان و تحریک به نفرت با آتش زدن کتب مقدس و هتک حرمت نمادهای آن را جرم‌انگاری کرده و عوامل آن را تحت پیگرد قرار دهد و هر دولتی هم که تشویق به رفتارهای نفرت علیه ادیان می‌کند، مسئولین آن باید مجازات شوند.

ابراز نارضایتی عربستان در اتخاذ نشدن تدابیر فوری برای مقابله با قرآن سوزی، تأکید ترکیه بر لزوم پاسخ سازمان یافته جهان اسلام، تأکید دبیر کل عصائب اهل الحق بر افشای هویت حقیر غرب با تکرار اهانت به مقدسات از جمله تازه‌ترین واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن کریم است.

انتهای پیام
captcha