راه حل خروج از بن‌بست‌ها رجوع به جهاددانشگاهی است
کد خبر: 4157179
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ باایمان، امید و اعتماد به جوانان

راه حل خروج از بن‌بست‌ها رجوع به جهاددانشگاهی است

مشاور استاندار مازندران با بیان اینکه مسئولان نباید خود را در بن‌بست ببینند و لازم است در هر شرایطی راه برون‌رفتی پیدا کنند، گفت: راه حل خروج از بن‌بست‌ها رجوع به جهاددانشگاهی است.

حجت الاسلام علی اصغر عالی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی مازندران، حجت‌الاسلام علی‌اصغر عالی، مشاور استاندار مازندران، به مناسبت نزدیک شدن به 16 مرداد، سالروز تأسیس  جهاددانشگاهی، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس توان‌مندی‌هایی که دارند در کارگاهایشان قطعاتی می‌سازند که در بسیاری از مواقع مطالبات و نیازهای ما را پاسخ می‌دهند. برخی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان جزو نیازهای حیاتی کشور نبوده و جهاددانشگاهی از همان مقطع جنگ، نیازها را پیدا کرده و به تولید قطعات مورد نیاز اقدام کرده است.

عالی تصریح کرد: اتصال توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی سراسر کشور از ویژگی این نهاد است.

مشاور استاندار مازندران با اشاره به ارتباط صمیمی جهاددانشگاهی با دانشگاه‌ها در رفع موانع صنعتی، کشاورزی، پوشاک، مواد غذایی و... افزود: جهاددانشگاهی اتاق فکر بزرگ کشور محسوب می‌شود که دارای پشتوانه اجرایی است و این توان را دارد که پژوهش‌ها را به اجرا درآورد.

دبیر قرارگاه جهادی محرومیت‌زدایی مازندران با بیان اینکه جهاددانشگاهی در تمام زمینه‌های فنی و تکنولوژیکی، صنعتی و غیره ورود پیدا می‌کند و با شناختی که از اندیشمندان این حوزه‌ها دارد، بن‌بست نخواهد داشت، تصریح کرد: «مؤسسه رویان» یکی از برکات این نگاه است. اما هنوز فعالیت‌های این مؤسسه در میان مردم ما شناخته شده نیست.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره مؤسسه رویان و افسوس ایشان درباره مرحوم کاظمی آشتیانی، افزود: مرحوم کاظمی آشتیانی کار بزرگی را انجام داد و چهره علمی او در دنیا بیشتر از ایران شناخته شده است و این عظمت جهاد دانشگاهی است.

مشاور استاندار مازندران گفت: جهاددانشگاهی یعنی، بهره‌برداری از تفکر همه عالمان، دانشمندان فنی، صنعتی، کشاورزی و مجموعه حوزه‌های زیرمجموعه آموزش عالی کشور؛ بنابراین در هیچ زمینه‌ای نباید با وجود چنین نهادی نقص  و کمبود داشته باشیم، چرا که در میان این همه دانشجویان، همیشه تعدادی یافت می‌شوند که در موضوعات خاص، بتوانند فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه آموزش‌ غالباً از علوم دیروز است و پژوهش از علم امروز، افزود: اگر آموزش به پژوهش متصل شود به روز خواهد شد.

عالی به تفاوت جهاددانشگاهی با سایر واحدهای آموزشی کشور پرداخت و گفت: جهاددانشگاهی براساس پژوهش عمل می‌کند و همیشه چند قدم در حوزه علم جلوتر است؛ لذا باید جهاد را تقویت کرد. آینده‌پژوهی، آینده‌نگری، کادرسازی، رفع موانع، رفع نیازمندی‌ها و پاسخ به مطالبات کارخانه‌ها، شرکت‌ها، مراکز تولید و امثال آن، از طریق جهاددانشگاهی امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: روزهای پرمشغله‌ای را استانداری مازندران دارد اما با این وجود وقتی از سوی جهاددانشگاهی دعوت می‌شوم، حضور پیدا می‌کنم چراکه جهاد از اولویت ما است و معتقدیم اگر ما در حوزه فعالیت‌هایی که جهاددانشگاهی ورود پیدا کرده است پشتیبانی داشته باشیم علاوه بر جلوگیری از مشکلات عدیده می‌توانیم ده‌ها امتیاز برای استان و کشور ایجاد کنیم.

مشاور استاندار مازندران با بیان اینکه مسئولان نباید خود را در بن‌بست ببینند و لازم است در هر شرایطی راه برون‌رفتی پیدا کنند، ادامه داد: راه حل خروج از بن‌بست‌ها رجوع به جهاددانشگاهی است.

عالی گفت: اکنون بهترین جوانان و با استعدادترین نخبگان دنیا را در ایران و مازندران داریم، عزم، اراده، فضا و نیاز هست؛ اما لازم است چرخه و زنجیره ایجاد شود و این نخبگان را به کار بگیریم.

مشاور استاندار مازندران یکی از علل مهاجرت‌های نیروهای کار استان مازندران به استان‌های همجوار را عدم ارزیابی توان تخصصی افراد و شناسایی نیازهای استان دانست و افزود: غفلت از نیروهای کار متخصص استان، جوانان را از این استان به استان‌های دیگر سوق داد.

وی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که جهاددانشگاهی مازندران می‌تواند انجام دهد این است که با مطالعه زمینه‌ای، نیازهای استان را شناسایی و آن را در قالب یک سند یا کتاب تدوین کند و در مرحله دوم با شناسایی نخبگانی که قادر به رفع مسائل استان هستند انتظارات استان را با نخبگان در میان بگذارند.

مشاور استاندار مازندران افزود: بسیاری از نخبگان نیازی به استخدام ندارند و می‌توانند با قراردادهای پروژه‌ای به حل مسائل کمک کنند.

عالی در پایان با بیان اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند مدیران استانی، صنعت، کشاورزی و بدنه جامعه را به هم پیوند بزند، افزود: این نهاد انقلابی فراقومی، فرامنطقه‌ای، ملی و برای همه ملت است.

انتهای پیام
captcha