عزاداری محرم ده‌ها هزار بحرینی در سایه تداوم سرکوبگری‌های آل خلیفه
کد خبر: 4157040
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

عزاداری محرم ده‌ها هزار بحرینی در سایه تداوم سرکوبگری‌های آل خلیفه

ده‌ها هزار بحرینی از شب اول محرم با برپایی مراسم عزاداری ایام شهادت امام حسین(ع) در کوچه و خیابان‌های پایتخت و سایر مناطق بحرین سرکوبگری‌های رژیم آل خلیفه را به چالش کشیدند.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، ده‌ها هزار نفر از مردم بحرین محرم امسال نیز مثل آئین هر ساله با شور و اشتیاق فراوان در در مراسم عزاداری سید الشهدا(ع) حضور دارند.

 طی 12 سال اخیر محبین اهل بیت رسول اکرم(ص) در بحرین با محدودیت‌ها و تنگناهای شدیدی برای انجام فعالیت‌های دینی ویژه خود بخصوص در ماه محرم و عاشورای حسینی روبرو بوده‌اند.

در طول سال‌های گذشته مقامات بحرینی از هر فرصتی برای تضعیف شعائر دینی شیعیان و بخصوص برنامه‌های ایام عزاداری سید الشهداء(ع) استفاده کردند که بازداشت روحانیون و خطیبان و مداحان و حتی عزاداران حسینی از جمله آن بوده است.

در دوران کرونا مسئولین بحرینی به بهانه شیوع این همه‌گیری برای تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری محدودیت ایجاد می‌کنند؛ اما بحرینی‌ها با مقاومت در برابر این قوانین ظالمانه و برگزاری مراسم در فضای باز این رفتار آنها را به چالش کشیدند.

امسال هم نظیر سال‌های گذشته محبان اهل بیت(ع) در بحرین با روحیه ایستادگی و مقاومت به استقبال محرم رفتند و آمادگی خود را برای هر گونه برخورد حکومت با آئین‌های عاشورایی نشان دادند، اگرچه مقامات بحرینی از دو هفته پیش برای مقابله با این آئین‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

اما بحرینی‌ها هم به شیوه خاص خود به این رفتار رژیم آل خلیفه پاسخ دادند .حضور گسترده و حماسی کم نظیر آنها در کوچه و خیابان‌های منامه و دیگر شهرها و روستاهای بحرین و نصب پرچم‌های سیاه عزا آل خلیفه را خشمگین کرده است در حالی که آنها شعار سر می‌دهند: «بر خلاف میل دشمنانت پرچم حسین را علیه دشمنانت برافراشتیم».

رسانه‌های معارض در بحرین نیز دیروز جمعه نوشتند وزیر کشور رژیم آل خلیفه اولین هجمه‌های خود علیه آئین‌های شیعیان در ایام شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) را با تهدید آغاز کرد.

به گزارش منامه بوست، «راشد عبدالله الخلیفه»  وزیر کشور بحرین دیروز جمعه با یوسف الصالح، رئیس شورای اداره اوقاف جعفری بحرین و اعضای هیئت موکب‌های حسینی و رؤسا و مسئولین مجالس دهه اول محرم در استان‌های بحرین برای هماهنگی در خصوص ساماندهی برنامه‌های این دهه تشکیل جلسه داد.

وزیر کشور بحرین این نشست را نماد خط مشی مردم این کشور در تحکیم وحدت ملی خوانده و بر اهمیت آنچه همکاری بین شهروندان بحرینی برای تقویت احساس نزدیکی و صلح و ممانعت از بروز شکاف بین آنها خواند، تأکید کرد.

عزاداری محرم ده‌ها هزار بحرینی در سایه تداوم سرکوبگری‌های آل خلیفه/آماده

به گزارش منامه پست، در این نشست به مسئولین متولی مناسبت‌های عاشورایی پیام هشدار آمیز داده شده  که در آن آمده است: در بحرین سخنرانان و مداحان و مبلغان شایسته‌ای وجود دارد که همواره آماده انجام مسئولیت‌های دینی خود هستند و نیازی به دعوت از مبلغان خارجی نیست.

در این پیام که در نشست مذکور قرائت شد، آمده است: بحرین در دهه اول محرم مقصد گردشگری دینی نیست و برپایی مراسم عزاداری ویژه شهروندان بحرینی است و متولیان این مراسم باید در خصوص این ایام همکاری با دولت بحرین داشته باشند.

 آل خلیفه خطوط قرمز شرع را پشت سر گذاشته

ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین اما در واکنش به نشست مذکور، مداخلات آشکار دولت در امور شعائر دینی در بحرین و تهدیدهای وزیر کشور رژیم آل خلیفه و اجازه ندادن به حضور خطبا و مبلغین از خارج کشور در ایام دهه اول محرم در بحرین را محکوم کرد.

شورای سیاسی ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه در بیانیه‌ای تأکید کرد: این اقدام آل خلیفه با آزادی‌های دینی و اصل استقلال امور دینی در تعارض است و نشان می‌دهد که مداخلات دولتی در راستای تداوم سیاست نظام‌مند رژیم آل خلیفه برای سرکوب ارزش‌های اصیل بحرینی‌هاست.

این شورا ادامه داد: بنا به تأکید علما امور دینی نمی‌تواند تسلیم اراده دولت باشد و الزامات رژیم‌های دنیایی را بپذیرد؛ بنابراین دخالت‌های دولت با هدف تحریف عقاید دینی و جرم‌انگاری شعائر اصیل و قوانین شرع مقدس است و دخالت‌های فعلی رژیم آل خلیفه در ایام محرم همه مرزها و خطوط قرمز را پشت سر گذاشته و سکوت در قبال آن ممکن نیست از همین رو لازم است که اقداماتی برای مخالفت با این طرح به کار گرفته شود.

ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین خواستار برپایی مراسم هر چه باشکوه‌تر عزاداری‌های امام حسین در محرم امسال شد و گفـت: نباید با تدابیر حکومتی برای این ایام همراه شد و به هر وسیله‌ای برای ناکام گذاشتن آن تلاش شود.

از سوی دیگر شیخ علی الصددی، خطیب جمعه مسجد جامع امام صادق(ع) در شهر الدراز در غرب منامه نیز دیروز در خطبه‌های نماز جمعه از بحرینی‌ها خواست در موسم عاشورا بر شعار «حسین ما را متحد می‌کند» تمرکز کنند.

وی تاکید کرد: اگر ما مردم بحرین به وحدت دست یابیم سر آن در امام حسین(ع) است.

خطیب جمعه بحرین در بخش دیگری از سخنانش به سیاست پاکسازی نژادی و آواره کردن صاحبان اراضی فلسطینی از سوی رژیم اشغالگر اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی با ابزارهای مختلف کشتار، زندان، سرکوب، تخریب خانه‌ها و تخریب زمین‌ها و محصولات کشاورزی و آواره کردن مردم فلسطین نژادپرستی خود را ثابت کرده است.

عزاداری محرم ده‌ها هزار بحرینی در سایه تداوم سرکوبگری‌های آل خلیفه/آماده

شیخ الصددی گفت: ای مدعیان حقوق بشر اگر رژیم موقت صهیونیستی یک رژیم نژادپرست نیست؛ در حالی که فجیع‌ترین اشکال نژادپرستی را مرتکب می‌شود پس هیچ کشور دیگری هم در دنیا پیدا نخواهد شد که بخواهیم آن را نژادپرست بخوانیم.

وی افزود: غربی‌ها با مشروع جلوه دادن رفتارهای اسرائیل تروریسم و نژادپرستی و سیاست پلید و ظالمانه یک بام و دو هوا را تقویت می‌کنند.

العهد نیز نوشت: مسئولینی بحرینی امروز شنبه نیز در راستای ظلم و فشار بر اکثریت شیعه در این کشور نمادهای عاشورایی و پرچم‌های عزای حسین را در یکی از خیابان های شهرک عالی در شمال بحرین را برچیدند.

در همین راستا، نیروهای امنیتی بحرین دیروز جمعه نیز با حمله به روستای المرخ به نمادهای عاشورایی آنجا تعرض کرده و آن را پایین کشیدند.

انتهای پیام
captcha