تکرار اهانت به قرآن حماقت ورشکسته‌های غرب برای ایجاد جنگ تمدن‌هاست
کد خبر: 4156969
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
تحلیلگر بحرینی مقیم سوئد نوشت:

تکرار اهانت به قرآن حماقت ورشکسته‌های غرب برای ایجاد جنگ تمدن‌هاست

تکرار اهانت به قرآن کریم فرآیندی نظام‌مند و عمدی با حمایت پشت پرده طرف‌هایی امنیتی و اطلاعاتی است که جنگ تمدن‌ها و ادیان را دنبال می‌کنند.

خلیل حسن، تحلیلگر بحرینی مقیم سوئد در یادداشتی برای ایکنا در خصوص تکرار اهانت به قرآن کریم در غرب با عنوان «ورشکسته‌ها چه می‌خواهند: گفت‌وگوی تمدن‌ها یا جنگ تمدن‌ها»  تأکید کرد که سوئد با مجوز دادن به قرآن‌سوزی شریک در جنگ تمدن‌هاست.

در این یادداشت آمده است: در ابتدا باید توجه داشت که هرگونه خشونت و تعرض به نمایندگی‌های دیپلماتیک به ویژه حمله به سفارت سوئد در بغداد مردود است، زیرا عنوانی برای نقض هنجارها و قوانین بین‌المللی و تعهد عراق به حمایت از نمایندگی‌های دیپلماتیک مطابق با کنوانسیون وین است.

سوئد به سمت باز کردن دروازه‌های جهنم به روی خود پیش می‌رود و حمایت عناصر پلیس سوئد از چنین جرمی دو نکته می‌تواند داشته باشد: نخست وسواس شهرت پلیس سوئد و دوم اینکه شبهاتی حول محور روابط آنها با سازمان‌های اطلاعاتی و خارجی می‌چرخد که مقامات امنیتی باید آنها را زیر نظر بگیرند تا حقیقت این موضوع آشکار شود.

 تکرار و اصرار بر سوزاندن قرآن کریم و لگدمال کردن پرچم کشورها و سوزاندن آنها فرآیندی نظام‌مند و عمدی است که شاید نیاز به اطلاعات بیشتر باشد تا معلوم شود چه کسی پشت این جریان است که رسانه‌ها اهمیت ویژه‌ای به آن داده‌اند و هر بار پوشش گسترده‌ای از این اقدام شنیع شکست خورده انجام می‌دهند.

کارشناسان معتقدند، طرف‌هایی هستند که ممکن است به جای گفت‌وگوی تمدن‌ها، «جنگ تمدن‌ها» و «واگرایی ادیان» به جای همگرایی ادیان را رواج دهند و به دنبال شعله‌ور شدن جنگ تمدن‌ها باشند.

مشمئز کننده است که سلسله آتش زدن قرآن‌ها و پرچم‌ها در حالی ادامه می‌یابد که مشخص نمی‌شود طرف‌هایی که به این گونه اعمال بد و نفرت‌انگیز مشروعیت می‌دهند در زیر پرچم آزادی بیان چه می‌خواهند.

سردرگمی که در نهادهای قانونگذاری و قضایی سوئد در مشخص کردن مصداق آزادی بیان و توهین و تحقیر وجود دارد، فضایی را برای رشد نفرت و تحریک علیه اقلیت‌های دینی و مهاجران ایجاد کرده است، زیرا توهین و تحقیر، یک عمل ناپسند و رفتار منفی است که در واقعیت تحریک یک ملت، فرد یا اقدامی است که با آزادی انجام می‌شود.

 تحریک به نفرت ناشی از کفرگویی و تحقیر، در راستای بهره‌برداری سیستماتیک از اصل آزادی بیان و گنجاندن آن در اهداف نژادپرستانه و فرقه‌ای و برنامه‌های سیاسی است که اعتقادات مردم و مقدسات میلیون‌ها نفر را تضعیف می‌کند، در نتیجه باعث هرج و مرج، نقض امنیت جوامع و تهدید صلح مدنی می‌شود.

به وضوح دیدیم که چگونه این نوع سوء استفاده از آزادی بیان با سوزاندن کتب مقدس خشم بسیاری از کشورها را برانگیخته و نه تنها به اعتبار سوئد، بلکه به روابط آن با کشورهای عربی، اسلامی و غیر اسلامی نیز لطمه وارد کرده است.

اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که این فرد دارای ارتباط با طرف‌هایی امنیتی و اطلاعاتی بوده بخصوص که پس از فاش شدن نقش مخرب وی در عراق از نهاد امنیتی و نظامی این کشور اخراج شده بود و گفته می‌شود که او اطلاعاتی را در اختیار داعش و تروریست‌ها در عراق قرار می‌داد.

در نهایت کسانی که پشت سوزاندن قرآن در سوئد ایستاده‌اند هر چقدر در این جرم خود گستاخی کنند، سنگینی ضرر برای سوئد غالب است و این زنگ خطر توسط کارل بیلد، نخست‌وزیر سابق سوئد و همچنین بسیاری از کارشناسان به صدا درآمد که تأکید کردند سوئد نمی‌تواند از سوزاندن قرآن کریم در خاک خود سودی به‌دست آورد، زیرا هم وجهه خود را تخریب می‌کند و هم در صورتی که در قوانینی که توهین به ادیان محسوب می‌شود تجدید نظر نکند در جنگ تمدن‌ها و جنگ ادیان شریک شده است.

هنوز ناظران متحیرند که چرا طرف‌های امنیتی و حتی قضایی بر اعطای مجوز به قرآن‌سوزی اصرار دارند که جواب آن برعهده «دولت پنهان و در سایه» سوئد است.

انتهای پیام
captcha