از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن تا لزوم صدور قانون بین‌المللی جرم‌انگاری توهین به مقدسات
کد خبر: 4156938
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
ادامه واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن؛

از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن تا لزوم صدور قانون بین‌المللی جرم‌انگاری توهین به مقدسات

واکنش‌ها به تکرار هتک حرمت قرآن کریم در سوئد با احضار کاردار سوئد در امارات و اردن و تأکید لبنانی‌ها بر انحطاط اخلاقی غرب ادامه دارد.

از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن و تاکید لبنانی‌ها بر انحطاط اخلاقی غرب

به گزارش ایکنا، واکنش‌ها در جهان اسلام به تکرار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد ادامه دارد.

برای دومین بار طی چند هفته اخیر پنجشنبه گذشته بیست و هشتم تیرماه 1402  عاملان قرآن‌سوزی در سوئد، با چراغ سبز پلیس این کشور و پس از دریافت مجوز برای تجمع ضد اسلامی در استکهلم، به قرآن کریم اهانت کردند. 

«سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی در این تجمع، بار دیگر با حمایت پلیس سوئد به قرآن کریم هتاکی کرد و پرچم عراق را آتش زد.

احضار کاردار سوئد در امارات

وزارت خارجه امارات روز جمعه کاردار سفارت سوئد در ابوظبی را فراخواند و یادداشت اعتراض به تداوم توهین به مقدسات اسلامی با هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را تحویل وی داد.
در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است: دولت امارات اقدام دولت سوئد در اجازه دادن مکرر به وقوع چنین رفتارهای موهن و فرار از مسئولیت بین المللی و احترام نگذاشتن به ارزش های اجتماعی را محکوم می کند.
بر اساس این بیانیه، وزارت خارجه کویت بر اهمیت کنار گذاشته شدن گفتمان نفرت پراکنی و نژادپرستی که بر تحقق صلح و امنیت تاثیرگذار است تاکید کرد و گفت: امارات سوء استفاده از آزادی بیان برای چنین رفتارهای شنیعی را رد می‌کند.
وزارت خارجه امارات بر اهمیت احترام به نمادهای دینی و مقدسات و دوری از اقدامات تحریک آمیز تاکید کرد و گفت: جهان امروز به همکاری برای حمایت از اصول جهانی مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز نیاز دارد تا ثبات و توسعه پایدار را رقم بزند.
در پایان این بیانیه آمده است که تکرار مجوز قرآن‌سوزی مغایر با عرف و قوانین بین‌المللی است که تعرض و اهانت به ادیان و کتب و نمادهای مقدس را منع می‌کند.

از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن و تاکید لبنانی‌ها بر انحطاط اخلاقی غرب

کویت: برای اتخاذ تدابیر بازدارنده در حال رایزنی هستیم

 شیخ سالم عبدالله الصباح، وزیر خارجه کویت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت کویت اقدام یک تندرو در سوئد در هتک حرمت قرآن کریم را به شدت محکوم و تقبیح می‌کند.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: شیخ الصباح با هشدار درباره تکرار چنین رفتارهایی که موجب تحریک احساسات مسلمانان می‌شود، سوئد را مسئول کامل چنین رفتارهایی خواند که گفتمان نفرت علیه مسلمانان را رواج داده و تشویق به خشونت می‌کند، بخصوص که این حادثه توسط یک نفر و در فاصله زمانی کوتاهی تکرار شده است.
وزیر خارجه کویت افزود: دولت کویت در حال حاضر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای عربی و اسلامی برادر رایزنی و هماهنگی می‌کند تا یک نشست فوق‌العاده از سوی سازمان همکاری اسلامی برگزار شده و گام‌هایی ملموس و عملی برای تضمین تکرار نشدن چنین رفتارهای مردودی اتخاذ شود.
بر اساس این بیانیه، الصباح از جامعه بین‌المللی خواست سخنان نفرت‌انگیز را کنار بگذارد، برای تداوم ارزش‌های مدارا و احترام به ادیان تلاش و قوانینی را وضع کند که توهین به ادیان را محکوم و جرم‌انگاری کند.

از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن و تاکید لبنانی‌ها بر انحطاط اخلاقی غرب

احمد لاری، عضو پارلمان کویت هم خواستار تحریم دیپلماتیک و اقتصادی سوئد برای ایجاد بازدارندگی در برابر تکرار اهانت به مقدسات اسلامی شد.

وی از دولت و ملت کویت خواست با پذیرش مسئولیت خود به مقابله با چنین رفتارهای موهن به مقدسات اسلامی روند.

عمان: جامعه بین‌الملل موضع قاطعی برای جرم‌انگاری توهین به مقدسات اتخاذ کند

وزارت خارجه عمان نیز اقدام سوئد در حمایت از افراط‌گراها برای هتک حرمت قرآن کریم را به شدت محکوم کرد و گفت که چنین رفتارهایی احساسات مسلمانان را تحریک و دعوت به خشونت و نفرت می‌کند.
عمان از جامعه بین‌المللی خواست موضع قاطعی در جرم‌انگاری همه اقداماتی اتخاذ کند که به نفرت و کشمکش بین ادیان و فرهنگ‌ها تحریک و به اعتقادات توهین می‌کند.
این کشور همچنین خواستار تقویت فرهنگ و ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز و مدارا بین همه افراد جوامع از ادیان و فرهنگ‌های مختلف شد و گفت: تفاهم و همکاری بین‌المللی جهانی سرشار از صلح و احترام متقابل ایجاد خواهد کرد.

احضار کاردار سوئد در اردن

وزارت خارجه اردن هم کاردار سفارت سوئد در این کشور را فراخواند و مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به دولت سوئد در مجوز دادن به هتک حرمت قرآن کریم در این کشور ابراز کرد.
در بیانیه وزارت خارجه اردن آمده است: هتک حرمت قرآن کریم بیانگر فرهنگ نفرت‌پراکنی و تحریک احساسات دو میلیارد مسلمان است که هرگز در چارچوب آزادی بیان توجیه نمی‌شود.
این وزارتخانه خواستار اتخاذ اقدامات لازم دولت سوئد برای ممانعت از تکرار چنین رفتارهایی شد که آن را نقض ارزش‌های مشترک انسانی و تجسم خطرناک نژادپرستی و نفرت‌پراکنی و از نمادهای اسلام‌هراسی توصیف کرد.

از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن و تاکید لبنانی‌ها بر انحطاط اخلاقی غرب

توهین به کرامت انسانی

هیئت علمای بیروت با صدور بیانیه‌ای خواستار قطع روابط لبنان با سوئد شد و گفت: مقامات سوئدی به سطحی از بی‌توجهی به احساسات صدها میلیون مسلمان در جهان رسیده‌اند که دیگر قابل قبول نیست و بیانیه‌ها در تقبیح و محکومیت این نقض آشکار مقدسات مسلمانان دیگر مفید نیست.
در این بیانیه آمده است: ما در هیئت علمای بیروت در حمایت از دین خود، کتاب خدا و عزت مسلمانان لبنان و جهان، خواستار قطع رابطه با این کشور هستیم که به افراطیون و احمقان اجازه می‌دهد تا حقوق و مقدسات را در سرزمین‌های خود تحت عناوین آزادی و حق بیان زیر پا گذارند.

از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن و تاکید لبنانی‌ها بر انحطاط اخلاقی غرب
بر اساس این بیانیه، برای همگان مثل روز روشن شده است که این ابتذال نکبت‌بار تلاش افراد بزدل بدخواه است که انسان و کرامت انسانی را مورد اهانت و تعرض قرار می‌دهند.
این هیئت سخنان سید حسن نصرالله در دعوت به یاری قرآن و رد گستاخی‌ها در تعرض و اهانت‌های غیرقابل توجیه به قرآن کریم را تمجید کرد و گفت: هیچ قانونی روی زمین چنین جنایتی را جایز نمی‌داند.
در پایان این بیانیه از ملت‌های جهان اسلام خواسته شده است، خشم خود را از تکرار اهانت به قرآن کریم را ابراز دارند و دولت‌هایشان هم موضع رسمی عراق را در قطع روابط دیپلماتیک با دولت سوئد در پیش گیرند.

سوئد رفتار جاهلان عصر جاهلیت را دارد

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله نیز شامگاه جمعه گفت: سوئد با سوزاندن نسخه دیگری از قرآن کریم تحت عنوان آزادی بیان با مسلمانان جهان دشمنی می‌کند؛ با وجود اینکه ادعا می‌کند که آزادی فردی با آسیب رساندن به دیگران متوقف می‌شود اینجاست که ما می‌پرسیم موضع شما در قبال این آسیبی که برای یک میلیارد، ششصد یا هفتصد هزار مسلمان در جهان وارد شد، کجاست؟
وی با بیان اینکه سوئد رفتاری مشابه رفتار جاهلان عصر جاهلیت دارد که به پیامبر(ص) اتهام می‌زدند و توهین می‌کردند، گفت: سوئد با این رفتار خود میزان عقب‌ماندگی اخلاقی و انسانی و سطح ارتجاعی اعتقادات خود را علی‌رغم ظاهر نادرست مدرنیته بودن خود ثابت می‌کند و عدم احترام به حقوق بشر و احساسات مخالفان با عقاید انحرافی خود را به اثبات می‌رساند.
شیخ نعیم قاسم ضمن درخواست از کشورهای عربی برای برداشتن گام‌هایی فراتر از محکومیت لفظی گفت: ما به موضع عراق در اخراج سفیر سوئد درود می‌فرستیم، زیرا چنین موضع خوبی می‌تواند به سوئد و سایر کشورها بفهماند که توهین به مسلمانان با آتش زدن نسخه‌ای از قران کریم قابل قبول نیست و اشتباهی بزرگ است.

از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن و تاکید لبنانی‌ها بر انحطاط اخلاقی غرب

انحطاط اخلاقی غرب

شیخ علی دعموش، نائب رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان هم در تحصن دیروز لبنانی‌ها برابر مجمع سیده زینب(س) در حاره حریک بیروت تأکید کرد: مجوز دولت سوئد به تکرار هتک حرمت قران کریم شدت انحطاط اخلاقی غرب را نشان می‌دهد که با تشویق به چنین رفتارهای خصمانه و مجرمانه آن را درچارچوب آزادی بیان تلقی می‌کند.
شیخ دعموش از کشورها و دولت‌های عربی و اسلامی خواست به محکوم کردن این توهین بزرگ اکتفا نکرده و در وهله نخست سفرای سوئد را از کشورهایشان اخراج و در صورت تکرار مجدد این جنایت، روابط دیپلماتیک خود را با سوئد قطع کنند.

از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن و تاکید لبنانی‌ها بر انحطاط اخلاقی غرب
این مقام حزب الله بر لزوم صدور یک قانونی بین‌المللی برای جرم‌انگاری توهین به مقدسات مسلمانان و نمادها و قرآن آنها را لازم برشمرد و گفت: اینکه دبیر کل سازمان ملل در همبستگی با مسلمانان تنها به محکوم کردن چنین رفتارهای موهن اکتفا کند، درست نیست، بلکه باید تدابیر بازدارنده اتخاذ کند که صدور قوانینی برای جرم انگاری صدور مجوز کشورها به هتک حرمت مقدسات از جمله آن است.
دولت لبنان سفیر سوئد را در اعتراض به هتک حرمت قران کریم در این کشور اخراج کرده است.

ائمه مساجد دفاع از قرآن را جدی‌تر کنند

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت هم بر ضرورت اتحاد مسلمانان در مخالفت با توهین مکرر غربی ها به قرآن کریم تاکید کرد و گفت: علمای دین و ائمه مساجد باید همگی این مساله را مورد اهتمام جدی قرار دهند که مردم را به مخالفت و بالا بردن صدای خود علیه هتاکان به قرآن کریم تشویق کنند.

از احضار کاردار سوئد در امارات و اردن و تاکید لبنانی‌ها بر انحطاط اخلاقی غرب

شیخ حمود گفت: امروز این صدا از مساجد مسلمانان بلند شود که به همه موهنان بگوید قرآن خط قرمز است و هر گونه خدشه به آن از محرمات است.

انتهای پیام
captcha