از درخواست الازهر برای تحریم کالاهای سوئدی تا همبستگی گوترش با مسلمانان
کد خبر: 4156692
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
ادامه واکنش‌ها به قرآن‌سوزی در سوئد؛

از درخواست الازهر برای تحریم کالاهای سوئدی تا همبستگی گوترش با مسلمانان

درخواست الازهر از کشورهای اسلامی برای تحریم کالاهای سوئدی، همبستگی دبیرکل سازمان ملل با مسلمانان، واکنش قاطع عربستان به قرآن‌سوزی مجدد در سوئد و تأکید رئیس اتحادیه علمای مسلمان در استان «دیاله» عراق مبنی بر حمایت سه سازمان صهیونیستی از هتک حرمت قرآن در سوئد از آخرین واکنش‌ها نسبت به سوزاندن کلام وحی در این کشور اروپایی است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «روسیا الیوم»، مرکز اسلامی الازهر با صدور بیانیه‌ای، اقدامات تحریک‌آمیز سوئد در حق مقدسات اسلام تحت شعار دروغین «آزادی بیان» را به شدت محکوم کرد و از کشورهای عربی و اسلامی خواست که کالاهای سوئد را تحریم کنند.
 
در این بیانیه‌ آمده اشت: اقدام مقامات سوئدی در تداوم دادن مجوز آتش‌زدن کتاب خداوند نشانگر سیاست‌های آشوب‌طلبانه، افراط‌گرایی شنیع، حمایت از تروریسم و ستیز با مسلمانان در سراسر گیتی است.
 
الازهر افزود: اجازه دادن به این تروریست‌های تبهکار برای قرآن‌سوزی به معنای جنایت در حق اسلام، ادیان و انسانیت است و لکه ننگی بر پیشانی این جوامع به شمار می‌رود، این اقدامات ثابت کرد که آنها، نزدیک‌ترین مردم به نژادپرستی، آشوب‌افکنی و استانداردهای دوگانه و به دور از آزادی واقعی و احترام به ادیان و مردم هستند.
 
الازهر در ادامه از همه مردم عربی و اسلامی خواست برای «یاری خداوند و قرآن کریم» به تحریم تولیدات سوئد ادامه دهند و آزادگان جهان هم به این دعوت بپیوندند.
 
الازهر در پایان اعلام کرد: هرگونه سهل‌انگاری و سستی در اتخاذ موضع قاطعانه در قبال سوئد، حمایت از این جرایم و تشویق تبه‌کاران و اسلام‌ستیزان به تداوم اقدامات‌شان و حمایت از این جوامع به شمار می‌رود که تنها ماده را وسیله و هدف می‌بینند، همه کشورهای اسلامی و عربی باید موضعی واحد و جدی در قبال این سیاست‌های ضد اسلامی و نابخردانه سوئد اتخاذ کنند که احترامی به مقدسات ادیان قائل نیست و تنها زبان پول و منافع مادی را می فهمد.
 
همبستگی دبیر کل سازمان ملل با مسلمانان جهان 
 
«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز شامگاه پنجشنبه در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی، خشونت و اقدامات اسلام‌هراسانه را محکوم و اعلام کرد که با جامعه مسلمانان همبستگی دارد.
 
در بیانیه کتبی که سخنگوی سازمان ملل منتشر کرده، اشاره شده است که گوترش با اعضای سازمان همکاری اسلامی در ساختمان سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده است.
ادامه واکنش‌ها به قرآن‌سوزی در سوئد/ از درخواست الازهر برای تحریم کالاهای سوئدی تا همبستگی گوترش با مسلمانان
طبق این بیانیه، گوترش تاکید کرد که سازمان ملل برای اجرای قطعنامه شورای حقوق بشر «برای مبارزه با نفرت ضدمذهبی که منجر به تبعیض، خصومت و خشونت می‌شود» تلاش خواهد کرد.
 
در این بیانیه با تاکید بر اینکه گوترش با جامعه مسلمانان همبستگی دارد، آمده است: «دبیرکل نابردباری، خشونت و اقدامات اسلام‌هراسانه را که باعث افزایش تنش و ایجاد تبعیض و افراطی‌گری می‌شود، محکوم می‌کند.»
 
واکنش عربستان به قرآن‎‌سوزی مجدد در سوئد
 
به گزارش پایگاه خبری «بیان»، وزارت امور خارجه عربستان سعودی، رفتار غیرمسئولانه مقامات سوئد در اعطای مجوز رسمی به افراطی‌ها برای هتک حرمت قرآن کریم در این کشور را به شدت محکوم کرد.
ادامه واکنش‌ها به قرآن‌سوزی در سوئد/ از درخواست الازهر برای تحریم کالاهای سوئدی تا همبستگی گوترش با مسلمانان
وزارت امور خارجه عربستان همچنین، اعلام کرد که کاردار سفارت سوئد را احضار و یادداشت اعتراضی حاوی درخواست این کشور از مقامات سوئد مبنی بر اتخاذ کلیه اقدامات لازم و فوری برای جلوگیری از این اقدامات شرم‌آور را که ناقض تمامی آموزه‌های دینی، قوانین و موازین بین‌المللی است، به وی تحویل خواهد داد.
 
حمایت سه سازمان صهیونیستی صاحب نفوذ در سوئد از قرآن‌سوزی

رئیس اتحادیه علمای مسلمان در استان «دیاله» عراق گفت که سه سازمان صهیونیستی صاحب نفوذ در سوئد، از جنایت آتش زدن قرآن کریم حمایت می‌کنند تا از این طریق، فتنه‌افروزی کنند.
 
به گزارش العالم، جبار المعموری، رئیس اتحادیه علمای مسلمان در دیاله عراق تأکید کرد که صهیونیست‌ها در پشت پرده این اقدام قرار دارند و این مسئله را باید در راستای تلاش آنان برای تفرقه بین مسلمانان و مسیحیان دسته‌بندی کرد.
 
وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد هرج‌ومرج هستند، تصریح کرد: سه سازمان صهیونیستی صاحب نفوذ، از تحرکات سلوان که برای دومین بار در پایتخت سوئد، به قرآن کریم اهانت کرد، حمایت می‌کنند.
ادامه واکنش‌ها به قرآن‌سوزی در سوئد/ از درخواست الازهر برای تحریم کالاهای سوئدی تا همبستگی گوترش با مسلمانان
المعموری با اشاره به اینکه جوهر تفکر صهیونیسم جهانی، فتنه‌افروزی است، ادامه داد: جنایت سوزاندن قرآن مجید در کشورهای غربی از جمله سوئد، بیش از ده بار طی سال‌های گذشته تکرار شده است. سلوان با حمایت شدید این جنایت را مرتکب شد و با این اقدام، به بیش از دو میلیارد مسلمان اهانت کرد.
 
دفتر نخست‌وزیری عراق، پیشتر به استکهلم هشدار داده بود که در صورت اهانت مجدد به قرآن کریم، روابطش با سوئد را قطع می‌کند که دیروز اعلام کرد این اقدام را عملی کرده و روابط خود را با این کشور قطع کرده است.
 
پارلمان عراق نیز در واکنش به این جنایت، تشکیل جلسه داد و تأکید کرد که به صورت قاطع از این اقدام دولت این کشور حمایت می‌کند. محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق گفت: خشم و مخالفت قاطع خود را با حمایت و مجوز دولت سوئد برای اهانت به مقدسات مسلمانان و تعدی به حرمت قرآن اعلام می‌کنیم.
 
الحلبوسی همچنین تأکید کرد: «تصمیم دولت عراق برای قطع روابط دیپلماتیک با سوئد را تأیید می‌کنیم. همچنین در قبال هر کشوری که به مقدسات مسلمانان احترام نگذارد یا از هر اهانتی به مقدسات سایر ادیان حمایت کند، از انجام چنین اقدامی (قطع روابط) حمایت خواهیم کرد.

واکنش اردن، فلسطین، قطر و ترکیه 
 
وزارت امور خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای، اقدام فرد افراطی را که نسخه‌ای از قرآن کریم را در استکهلم، پایتخت سوئد پاره کرد، محکوم نمود.
 
در این بیانیه آمده است: «این رفتار وقیحانه تنها به نفرت‌پراکنی دامن می‌زند و مظهر اسلام‌هراسی است که زمینه خشونت و توهین به ادیان را فراهم می‌کند».
 
وزارت خارجه فلسطین نیز این اقدام را نشان‌دهنده نژادپرستی و نفرت‌پراکنی علیه دین اسلام و قرآن کریم دانست.
محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با انتشار پیامی در شبکه توئیتر واکنش تندی نسبت به اهانت و بی حرمتی در کشور سوئد به قرآن کریم نشان داد.
«هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه نیز در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با همتایان عرب خود در عراق، عربستان و مصر اهانت مجدد به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم را بررسی کرد.
 
وی با وزیران خارجه این کشورها لزوم اقدام سازمان همکاری اسلامی و اتخاذ تدابیر ممکن در قبال اسلام‌هراسی و جنایات علیه اسلام در اروپا را مورد بررسی قرار داد که هتک حرمت اخیر قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم در چارچوب این جنایات قرار دارد.
 
وزارت خارجه قطر نيز اعلام کرد: دوحه سفیر سوئد را احضار و یادداشت اعتراض خود را درباره این هتک حرمت به وی تحویل داد.
 
این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: از مقامات سوئد خواهد خواست اقدامات لازم را برای توقف چنین اقدامات خصمانه اتخاذ کنند.
 
در این بیانیه آمده است: این تجاوزات بیانگر انزجار و تبعیض مذهبی است، با ارزش‌های هم‌زیستی مسالمت آمیز در تضاد است، تهدیدی برای آزادی بیان محسوب می‌شود و تلاش‌ها را برای تقویت صلح و امنیت مختل می‌کند.

انصارالله یمن
 
«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن در توییتی خطاب به سوئدی‌ها نوشت: سوئدی‌ها حق دارند از آتش زدن سفارت کشورشان در عراق عصبانی باشند، اما باید بدانند که خشم مسلمانان از آتش زدن قرآن کریم بیشتر است، زیرا قرآن برای ما بسیار مقدس‌تر از کنوانسیون وین است که وزارت امور خارجه سوئد برای محکوم‌کردن آتش زدن سفارت بر آن تکیه می‌کند و اصلا این دو قابل مقایسه نیستند.
 
محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز در این باره گفت: اخراج سفیر سوئد در عراق کاری است که همه دولت‌ها باید آن را انجام دهند.
 
شورای همکاری خلیج فارس
 
«جاسم محمد البدیوی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هم این هتاکی را محکوم کرد.
 
خبرگزاری واس عربستان اعلام کرد: البدیوی تاکید کرد که این اقدامات غیرقابل قبول احساسات میلیون‌ها مسلمان را در جهان جریحه‌دار می‌کند و مقامات سوئدی باید فورا برای توقف این اقدامات و مجازات افراط‌گرایان اقدام کنند. این اعمال تحریک‌آمیز و مغایر با اصول تسامح و آزادی ادیان بیانگر کینه، انزجار و افراط است.
 
سازمان همکاری اسلامی
 
سازمان همکاری اسلامی نیز با شدیدترین عبارت‌ها، اهانت به نسخه‌ای از قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در سوئد را محکوم کرد.

«سلوان مومیکا»، شهروند سوئدی عراقی‌الاصل که در نخستین روز تعطیلات عید قربان اقدام به آتش‌زدن قرآن کریم کرده بود، روز پنجشنبه، 29 تیرماه، نیز تحت حمایت پلیس سوئد، بار دیگر به قرآن و پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم اهانت کرد. شمار زیادی از مسلمانان نیز خود را به محل اهانت به قرآن رساندند و با شعار «لااله الا الله» به فرد موهن، پاسخ دادند.

در پی این اقدام کشورهای اسلامی متعددی اقدام به احضار سفرا و نمایندگان سوئد کرده و مراتب اعتراض خود را به هتک حرمت قرآن ابراز داشتند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha