بیانیه رایزنی فرهنگی ایران در سوئد در پی هتک حرمت قرآن
کد خبر: 4156285
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

بیانیه رایزنی فرهنگی ایران در سوئد در پی هتک حرمت قرآن

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوئد بیانیه‌ای در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد صادر کرد.

بیانیه رایزنی فرهنگی ایران در سوئد در پی هتک حرمت قرآنبه گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، متن این بیانیه بدین شرح است: خشونت مدرن در قالب اهانت به مقدسات ادیان الهی در ماه‌ها و سال‌های اخیر در سوئد و دانمارک قلوب و احساسات عموم فرهیختگان عالم به ویژه مسلمانان و متدینان را جریحه‌دار ساخته است.

وقوع این وقایع تلخ در قرن بیست و یکم هشداری است برای همه دلسوزان و دغدغه مندانی که دل در گرو صلح و همزیستی جهانیان دارند و تنوع آدمیان در قالب رنگ و نژاد و باور و عقیده را نه تنها مانعی برای این امر مهم تلقی نمی کنند بلکه تعالی و ترقی اجتماعی را با حفظ احترام به همه ادیان و عقاید و پذیرش تنوع فرهنگی میسر می‌پندارند.

این وقایع نشان داد که توسعه اقتصادی و تکنولوژیک نه تنها برای تحقق جامعه آرمانی کفایت ندارد بلکه چه بسا چالش‌های فراروی جامعه بشری را مضاعف خواهد ساخت. از سوی دیگر نیل به آرمان‌های متعالی جامعه بشری جز با توجه و توافق نسبت اصول و مبانی ارزش‌های انسانی و اخلاقی که ریشه در فطرت الهی انسان‌ها دارند میسر نخواهد شد.

رویدادی که در روزهای اخیر در سوئد و دانمارک به وقوع پیوست و به هتک حرمت مقدسات میلیاردها انسان به ویژه مسلمانان در سراسر جهان انجامید نشان داد که ادعاهای جذاب و فریبنده ای همچون آزادی بیان می تواند در مسیر رسیدن به اغراض پیدا و پنهان گوناگون صاحبان قدر ت و ثروت مورد سوء استفاده قرار گیرد و دستمایه فتنه‌انگیزانی شود که منافعشان با تعرض به حریم مقدسات گره خورده است.

بر این اساس نباید از طرح و توطئه احتمالی برای القای اختلاف میان ملتها و شبهه‌آفرینی جهت تخریب فضای تعاملی و سازنده میان فرهنگ‌ها و جوامع به‌ویژه در کشورهای اسکاندیناوی غافل شد. پس لازم است زمینه بهره‌گیری افراد و گروه‌های مغرض از شرایط کنونی از بین برود تا شرایط همدلی و همبستگی میان شهروندان این جوامع اعم از مهاجران و بومیان از هر کیش و آئینی که هستند، بیش از پیش فراهم گردد و همگان شاهد رشد و سعادت روزافزون خود و جامعه انسانی باشند.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوئد

انتهای پیام
captcha