حقوقدان سوئدی: سوزاندن قرآن عملی ناپسند است
کد خبر: 4156027
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

حقوقدان سوئدی: سوزاندن قرآن عملی ناپسند است

دیوید رنه گارد، کارشناس حقوق سوئد ضمن تأیید نفرت‌انگیز بودن قرآن‌سوزی، این اقدام را با توجه به قوانین فعلی در این کشور قانونی توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سوئد، دیوید رنه‌گارد، رئیس انجمن انسان‌گرایان و کارشناس حقوق سوئد، در واکنش به بحث‌های گسترده‌ای که در پی سوزاندن قرآن در این کشور برانگیخته شده است، تصریح کرد: سوزاندن قرآن اگرچه عملی نفرت‌انگیز و توهین‌آمیز است، اما با قوانین فعلی نمی‌توان آن را غیر قانونی دانست.

این کارشناس حقوقی سوئدی تأکید کرد: قانون آزادی بیان تنها ایجاب می‌کند که مانع بیان عقیده دیگران نشویم، اما این قانون در مورد احترام به دیگران ساکت است.

سوئد قانون آزادی مذهب را در سال 1951 به تصویب رساند. قبل از آن، هرگونه اجتماع دینی به جز کلیسای سوئد ممنوع بود. در این دوره، سوئد در کنار قانون آزادی مذهب قانونی را تصویب کرد که  توهین به ادیان را جرم‌انگاری می‌کرد، اما در سال 1970 این قانون را لغو کرد، با این توجیه که دیگر نیازی به حمایت از مذاهب تلقی نمی‌شود و این امر محدودیت‌های برای آزادی بیان و مطبوعات ایجاد می‌کند.

اما قانون منع توهین به مقدسات دینی در حال حاضر در حدود 70 کشور از جمله فنلاند وجود دارد. در این کشور  توهین به مقدسات مجازات جریمه نقدی یا حداکثر شش ماه حبس را در پی دارد. در سوئد بحثی در مورد بازگرداندن ممنوعیت توهین به مقدسات وجود ندارد. آخرین تلاش‌ها برای بازگرداندن این قانون زمانی بود که یکی از اعضای پارلمان از حزب دموکرات مسیحی در سال 1999 پیش‌نویس لایحه‌ای را برای بازگرداندن منع هتک حرمت دین ارائه کرد، اما این پیشنهاد رد شد.

انتهای پیام
captcha