کار‌ جهادی همراه با ایمان از مشخصه‌های پژوهشگاه رویان است
کد خبر: 4155422
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
مسلمی‌نائینی:

کار‌ جهادی همراه با ایمان از مشخصه‌های پژوهشگاه رویان است

رئیس جهاددانشگاهی در مراسم سالروز بازدید مقام‌ معظم رهبری از پژوهشگاه رویان، حرکت علمی عظیم و وسیع و کار‌ جهادی همراه با ایمان را از مشخصه‌های این پژوهشگاه برشمرد.

کار‌ جهادی همراه با ایمان از مشخصه‌های پژوهشگاه رویان استبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم سالروز بازدید مقام‌ معظم رهبری از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با عنوان رویان برای ایران جوان، امروز ۲۵ تیرماه در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار در مراسم اظهار کرد: ۲۵ تیرماه سال ۱۳۸۶ به واسطه حضور مقام‌ معظم رهبری در پژوهشگاه رویان یکی از روزهای به یاد ماندنی و پر از خیر و برکت در پژوهشگاه بود و کلام ایشان در مورد جهادگران سرمایه بزرگ معنوی برای ما بوده و خواهد بود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره به مجموعه جهاددانشگاهی و پژوهشگاه رویان اعتماد داشته‌اند، افزود: همکاران بنده به منظور استمرار این اعتماد در تلاش هستند با رویکرد علمی و جهادی پرچم‌دار علوم نوین در جامعه باشند و امیدوارم پاسخگوی این اعتماد باشیم.

شاهوردی با اشاره به اینکه پاسخگویی به این اعتماد با پرداختن به اموری همچون جوانی و ... صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، جوانی جمعیت و خانواده است که در این زمینه می‌کوشیم تا بتوانیم به خوبی پاسخگوی این دغدغه باشیم. امیدواریم بتوانیم با هم حرکتی مؤثر و تأثیرگذار در این زمینه را آغاز کنیم.

شاهوردی تصریح کرد: پژوهشکده رویان با سه دهه فعالیت در حوزه جمعیت گام‌های مؤثری در این حوزه برداشته است. پرداختن به حوزه ناباروری خود یک کار فرهنگی است. امروز در کشور بیش از ۸۰ مرکز ناباروری ایجاد شده است. مجموعه جهاددانشگاهی نقش مؤثری در توسعه علم در کشور داشته و تولد بیش از ۴۰ هزار نوزاد، مؤید این موضوع است. 

شکل‌گیری کارگروه جوانی جمعیت

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان‌ اینکه امروز در معاونت درمان پژوهشگاه رویان کارگروه جوانی جمعیت شکل گرفته است، گفت: امیدواریم با همکاری گروه‌های تخصصی، بازوی مؤثری برای مدیران ارشد و تصمیم‌گیرندگان در این حوزه باشیم. همچنین، امیدواریم در پایان این نشست بتوانیم جمع‌بندی خوبی داشته باشیم تا نتایج این نشست سرآغازی برای برنامه‌های کارگروه جوانی جمعیت و مجموعه جهاددانشگاهی باشد.

در ادامه، حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: ما باید به هر بهانه‌ای اشاعه فرهنگ رویان را در جهاد و کشور بیشتر انجام دهیم. امروز روزی به یادماندنی برای جهاددانشگاهی و پژوهشگاه رویان است و امیدواریم در این دوران بتوانیم جهاد را در اوج نگاه داریم.

کار‌ جهادی همراه با ایمان از مشخصه‌های پژوهشگاه رویان است

وی افزود: کارهای بزرگی که جهاددانشگاهی داشته همگی مرهون‌ زحمات مدیران باسابقه این‌ مجموعه است. مقام معظم رهبری در جمع نخبگان همواره راجع به رویان و مرحوم کاظمی آشتیانی صحبت می‌کنند‌ و یاد ایشان را گرامی می‌دارند.

کار‌ جهادی همراه با ایمان

مسلمی‌نائینی ادامه داد: حرکت علمی عظیم و وسیع و کار‌ جهادی همراه با ایمان از مشخصه‌های پژوهشگاه رویان است. کار‌ جهادی هدفمند و متوجه به آرمان‌ها و فعالیت‌های دشمن‌شکن نیز از جمله ویژگی‌های فعالیت جهاددانشگاهی در مجموعه رویان است. 

وی با اشاره به سخنان مقام‌ معظم رهبری در رابطه با جهادگران جهاددانشگاهی و پژوهشگاه رویان تصریح کرد: خاطرات زندگی و رفتار مرحوم کاظمی آشتیانی که در مجموعه کتاب روایت یک رویش واقعاً تأثیرگذار است و باید الگویی برای ما جهت مدیریت باشد. 

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز 25 تیرماه طی سخنانی در مراسم سالروز بازدید مقام معظم رهبری از پژوهشگاه رویان اظهار کرد: این مرکز با حمایت معظم‌له و تلاش‌های دانشمندانی همچون مرحوم کاظمی آشتیانی راه‌اندازی شده است.

رویان؛ نهاد اثربخش فرهنگی

وی افزود: فعالیت پژوهشگاه رویان هم علمی و هم فرهنگی است؛ چراکه رویان نهاد اثربخش فرهنگی است و باید به این موضوع به خوبی پرداخت. خدا را شاکریم که جهاددانشگاهی با وزارت علوم ادغام نشد. علت موفقیت جهاددانشگاهی این است که مجموعه نخبگانی مردمی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه بیان کرد: امتیازی که جهاددانشگاهی دارد این است که از بدو تأسیس تاکنون توانسته هم‌افزایی بین طرح‌های بنیادین و کاربردی ایجاد کند. امروز می‌توان از جهاددانشگاهی نظریه مدیریت دانش استخراج کرد.

وی با بیان اینکه نهاد‌های مختلف نیازمند یک سند راهبری هستند، تصریح کرد: پژوهشگاه رویان نیز باید سند راهبری داشته باشد که مصوب و ابلاغ شود.

وی در ادامه اظهار کرد: این‌ بحث که نفقه بر عهده مرد است، هیچ ملازمه فقهی ندارد که امتیازات حقوقی زنان کارمند از آن‌ها سلب شود. این سؤال مطرح می‌شود که اگر این‌ حقوق از بانوان سلب شود آیا به حقوق زن‌ ضرر وارد می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که این ضرر قطعا وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر حقوق اعتباری اجتماعی از بانوانی که مشغول به کار هستند، سلب شود به شخصیت بانوان و تحکیم خانواده ضرر وارد می‌کند؛ لذا باید در این رابطه با مبانی فقهی موجود نسبت به رفع مشکلات اقدام کرد. مدیران باید به بانوان مشغول کار نگاه رکن خانواده داشته باشند نه یک کارمند. باید مدیران را تشویق کنیم که نسبت به بانوان نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

جهاد علمی

در ادامه این مراسم، امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: جهاد از نهادهایی است که محور حرکت آن‌جهاد علمی است. حامی اصلی جهاد نیز در فراز و نشیب‌های مختلف مقام معظم رهبری بوده‌اند. در قانون جوانی جمعیت نام جهاد به طور ویژه آورده شده است و ۱۰ درصد طرح‌های نوآورانه جهاد باید در زمینه طرح‌های مربوط به ناباروری باشد. 

ورود جهاد به حوزه رفع بحران جمعیت

وی افزود: در بخش بیمه نیز رویان قرارداد خود را منعقد کرده است و امیدواریم به زودی شاهد این باشیم که افرادی که به جهاد و رویان مراجعه می‌کنند از خدمات بیمه استفاده کنند. در قانون جوانی جمعیت از سهم قانون به طور مشخص برای کمک به جهاد بودجه در نظر گرفتیم و امیدواریم جهاد در حوزه بحران جمعیت به خوبی ورود کرده و تلاش کند.

بانکی‌پور با بیان اینکه در آستانه ورود به سیاه چاله پیری جمعیت قرار داریم، گفت: پیری جمعیت امروز ملموس نیست اما در آینده یعنی در سال ۱۴۳۰ با بزرگترین بحران تاریخ ایران یعنی پیری جمعیت مواجه خواهیم شد‌‌ که ۳۰ درصد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی باید در این مورد نیز پیشرو باشد، اظهار کرد: امسال نتایج قانون جوانی جمعیت به توفیق الهی مشخص شد. یک بخش از قانون کمک‌هایی بود که به خانواده‌ها شد. کل کمک‌های ۴۰‌ سال پیش از انقلاب با یک سال گذشته قابل مقایسه نیست. بیش‌ از ۱۱۰ هزار خودرو تاکنون به مادران اعطا شده است که تفاوت قیمت آن‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون تا یک‌ میلیارد تومان بوه است.

بانکی‌پور بیان کرد: از دو ماه پیش تاکنون ۱۵ هزار قطعه زمین به مادران تحویل شده است. تسهیلات بانکی در ازدواج نیز هفت برابر شده و در دو سال گذشته بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار وام ازدواج اعطا شده است که از کل وام‌هایی که در ۱۰ سال گذشته اعطا شده، بیشتر است. 

وی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ هزار وام فرزندآوری به خانواده‌ها اعطا شد. از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون تمامی هزینه‌های ناباروری به خانواده‌ها داده شده است. البته تاکنون فقط ۳۰ درصد قانون جوانی جمعیت عملی شده و باید کاری کنیم تا پایان برنامه هفتم به نرخ دو و نیم‌درصد رشد جمعیت دست پیدا کنیم.

کاهش نرخ باروری بانوانی ‌که امکان باروری داشتند

بانکی‌پور گفت: دلیل اصلی اینکه در هفت سال گذشته روند کاهشی جمعیت بسیار خطرناک شد، این بود که نرخ باروری بانوانی ‌که امکان باروری داشتند، کاهش پیدا کرده بود. از سال ۱۳۹۶ زمانی ‌که دهه ۶۰ از ۳۵ سالگی عبور کردند، تعداد فرزندآوری در کشور هر سال کاهش پیدا کرد. البته با مداخلات قانون جوانی جمعیت جلوی سقوط جمعیت در کشور گرفته شد. همچنین، نرخ باروری به ۱.۶۶ درصد رسیده است که باید بیش از‌ این شود. تولد فرزند چهارم به بالا در کشور ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد. نرخ باروری ۳۵ تا ۴۰ ساله‌های کشور نیز امسال افزایش یافت. امیدواریم قانون جوانی جمعیت به خوبی اجرا شود تا شاهد جوانی جمعیت کشور باشیم.

در ادامه، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در سخنانی بیان کرد: یکی‌ از اتفاقات بزرگی که وجود دارد این‌ است که توجه زیاد به شاخص‌های خانواده به چه دلیل انجام می‌شود؟ یکی‌ از پاسخ‌ها به این سوال این است که کل جهان به دنبال این موضوع هستند. عمده‌ سیاست‌های اقتصادی در ایران تا اوایل دهه ۹۰ خانواده‌محور نبود و امروز به واسطه مشکلات جمعیتی در این‌ حوزه گام برداشته‌ایم.

خانواده‌ای که حلال مشکلات است

امامی با بیان اینکه باید به دنبال احیای جنبش خانواده در دل دانشگاه‌ها باشیم. اظهار کرد: گردهمایی جهانی خانواده از سوی پاپ راه‌اندازی شده و امروز در دنیا فعالیت‌های زیادی برای حوزه خانواده‌گرایی دارد. نگاه انقلاب اسلامی به خانواده، تحقق خانواده نوینی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.

کار‌ جهادی همراه با ایمان از مشخصه‌های پژوهشگاه رویان است

وی با بیان اینکه خانواده می‌تواند بحران‌هایی مانند حجاب و ... را حل کند، اظهار کرد: الگوهای فرهنگی خانواده یعنی روابط افراد با هم در این زمینه بسیار مؤثر بوده و بزرگترین شبکه روابط انسانی در جامعه را تشکیل می‌دهند.‌ جهاددانشگاهی باید برای جنبش جهانی جمعیت حرف نو از جنس تجربه اسلامی و ایران داشته باشد. اتفاقی که در رویان افتاده می‌تواند رویکرد نوین انقلاب به شاخص‌های نجات خانواده باشد.

امامی تصریح کرد: گل سرسبد جامعه ایرانی در این حوزه درمان ناباروری است که بعد جهانی ویژه‌ای دارد و باید این مسئله را به خوبی رسانه‌ای کنیم. امروز تقریباً ۳۰۰ هزار سقط جنین غیر قانونی طی سال در کشور انجام می‌شود که باید در برابر این قضیه ایستادگی کرد.

 هر ۱۰۰ ازدواج؛ ۹ طلاق 

همچنین، در ادامه، ابراهیم شیرعلی، رئیس مرکز افکارسنجی ایسپا نیز در سخنانی گفت: آمارها نشان می‌دهد که موضوع فرزندآوری و جمعیت در حال تبدیل شدن به مسئله است؛ چراکه تهدیدی بر موجودیت خانواده است. براساس آمارها در حال حاضر نرخ باروری ۱.۶۵ است و نسبت ازدواج به طلاق در سال ۱۳۷۵ به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۹ طلاق بوده که این عدد در سال ۱۳۷۹ به ۳۳ رسیده است. 

وی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم‌ تحولات خانواده افزایش سن ازدواج است. بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۵ متوسط سن تجرد زنان از ۱۸.۳ و برای مردان از ۲۴.۹ به ۲۶.۷ سال رسیده است. در سال ۱۳۵۵ پنج درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دادند که در سال ۱۳۹۸ به ۱۰ درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود این‌‌عدد در سال ۱۴۲۱ به ۲۰ درصد و در سال ۱۴۲۸ به ۲۹.۳ درصد برسد.

میزان تمایل به فرزندآوری

شیرعلی گفت: یکی‌ از زوایای موضوع جمعیت، سیاست‌های جمعیتی است که باید به خوبی تبیین شود. آمارها نشان می‌دهد ‌که عمومیت ازدواج همچنان بالا بوده و به نظر می‌رسد تمایل به فرزندآوری همچنان در میان جوانان وجود دارد. طبق نظرسنجی‌های ایسپا در ۱۴۰۰، ۶۸درصد کل افراد و ۶۵ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال بیان کردند ‌که فرزندآوری باعث خوشبختی می‌شود. همچنین، ۵۸ درصد زنان و مردانی ‌که هیچ فرزندی ندارند، تمایل به فرزندآوری دارند. گرچه عمومیت ازدواج بالا بوده و تمایل به فرزندآوری وجود دارد اما در آینده با توجه به آمارها بیم این وجود دارد که این عمومیت کاهش پیدا کرده و شاهد افزایش نگرش‌های ناهمسو با فرزندآوری باشیم. جوانان باید بدانند همه چیز اقتصادی نیست؛ چراکه سیاست‌های تشویقی اثرگذاری کمتری در میان‌ بخشی از جوانان دارد.

وی افزود: با افزایش سرانه هزینه فرد در خانواده میزان درصد ایده‌آل بی‌فرزندی و تک‌فرزندی افزایش پیدا می‌کند. نکته مهم این‌ است‌ که‌ خانواده در بستر جامعه تشکیل می‌شود و افراد باید چشم‌انداز روشنی در ثبات شغلی و درآمد داشته باشند لذا باید به سیاست‌های بلندمدت و باثبات در این‌ حوزه روی آورد. طبق آمار ۸۹ درصد افرادی که تمایلی به فرزندآوری ندارند این‌گونه عنوان کرده‌اند که‌ برای آینده فرزندان نگران هستند.

شیرعلی تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد زنان و مردانی که تمایلی به فرزندآوری ندارند، هزینه‌های بالای فرزندآوری و بارداری باعث این مسئله است. توجه به برخی سویه‌های نگرشی ناهمسو با جمعیت مهم است و سیاست‌گذاران باید به این موضوع توجه کنند. برای مثال ۷۷.۳ درصد جوانان مجرد ۱۷ تا ۳۴ ساله بیان کردند با فردی که طلاق گرفته ازدواج نخواهند کرد و ۳۹‌ درصد جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله معتقدند نیازی به ازدواج نیست.

انتهای پیام
captcha