وحدت حول قرآن؛ فرصتی برای همکاری دولت‌های اسلامی
کد خبر: 4155326
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
ناصر کنعانی بیان کرد:

وحدت حول قرآن؛ فرصتی برای همکاری دولت‌های اسلامی

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه قرآن به عنوان یک سرمایه معنوی ارزشمند در حوزه فعالیت‌های مرتبط با دیپلماسی عمومی می‌تواند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت:‌ این سرمایه یک فرصت ارزشمند تلقی می‌شود تا بتوانیم آن را مبنای همکاری‌های میان دولت‌های اسلامی قرار دهیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دولت سیزدهم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه قرآن و معارف قرآن کریم به عنوان مهم‌ترین سرفصل مشترک میان پیروان رسول اکرم(ص) و به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های معنوی در خدمت وحدت اسلامی است، گفت: این سرمایه برای ما به عنوان یک فرصت ارزشمند تلقی می‌شود تا بتوانیم آن را مبنای همکاری‌های میان دولت‌های اسلامی و مهم‌تر از آن مبنای همکاری ملت‌های اسلامی قرار دهیم. 

وی افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآن کریم خدمات ارزشمند و درخشانی را ارائه کرده است. دستاوردها و پیروزی‌های جمهوری اسلامی در حوزه فعالیت‌های قرآنی اکنون مورد اعتراف کشورهای اسلامی و مورد اعتراف محافلی است که در حوزه قرآن تلاش‌های زیادی را در اقصی نقاط دنیا انجام می‌دهند.

کنعانی تصریح کرد:‌ طبیعتاً این سرمایه ارزشمندِ معنوی می‌تواند در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و در حوزه فعالیت‌های مرتبط با دیپلماسی عمومی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه در این زمینه در طول سال‌های گذشته از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود استفاده کرده است و همچنین می‌تواند بیش از این در خدمت آرمان‌های قرآن کریم تلاش و فعالیت داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به برخی همکاری‌های وزارت خارجه با رویدادهای قرآنی اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه ارتباط وزارت امور خارجه با حوزه‌های فعال قرآنی که هر سال در حال برگزاری است، مطلوب است، وزارت امور خارجه در حوزه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همواره یکی از نهادها و دستگاه‌های کمک‌کننده بوده است، قطعاً این آمادگی نزد دستگاه دیپلماسی و نزد سفارتخانه‌های ما در کشورهای دیگر وجود دارد که در دیگر فرصت‌های قرآنی هم کمک‌کننده باشیم.

وی به موضوع اهانت به ساحت مقدس قرآن اشاره و اظهار کرد: این موضوعی است که از سوی هیچ یک از ابناء امت اسلام مورد پذیرش نیست. در این زمینه لازم است تلاش‌های کشورهای اسلامی تقویت شود. خوشبختانه در این زمینه تحرکات اخیر تلاش‌های خوبی بوده است و به واسطه این تلاش‌ها شاهد یک واکنش گسترده و بیش از پیش نسبت به اقدام اهانت‌آمیز اخیر بوده‌ایم.

کنعانی تصریح کرد: وزارت امور خارجه در این زمینه واکنش لازم را نشان داد. در یکی از این واکنش‌ها و به تلاش سفرای تعدادی از کشورهای اسلامی و از جمله سفیر کشورمان در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، نشست ویژه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار و این اقدام اهانت بار محکوم و بیانیه‌ای نیز در این راستا منتشر شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان به سخنرانی مجازی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست ویژه در شورای حقوق بشر اشاره و بیان کرد: وزیر خارجه در این اجلاس مواضعی را اعلام و بیان کردند، این اهتمام و جدیت برای دستگاه دیپلماسی وجود دارد که از ظرفیت‌های کشورهای اسلامی و از ظرفیت‌های موجود نزد سازمان ملل و شورای حقوق بشر استفاده کند. همچنین این آمادگی نزد ما وجود دارد که حمایت‌های کشورهای اسلامی را بیش از گذشته جلب کنیم تا بتوانیم اقدام مشترکی را هم در مطرح کردن و پیشگیری از تکرار این گونه اهانت‌ها داشته باشیم و هم بتوانیم زمینه‌های ترویج آراء و اندیشه‌ها و معارف ناب اسلامی را بیش از پیش فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha