تصویب قطعنامه پیشنهادی پاکستان درباره قرآن‌سوزی در سازمان ملل
کد خبر: 4154637
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

تصویب قطعنامه پیشنهادی پاکستان درباره قرآن‌سوزی در سازمان ملل

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با وجود مخالفت آمریکا و اتحادیه اروپا، قطعنامه پیشنهادی پاکستان درباره مقابله با نفرت‌پراکنی دینی را تصویب کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، در پی هتک حرمت  قرآن کریم در سوئد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه، 21 تیر قطعنامه‌ای درباره نفرت‌پراکنی دینی تصویب کرد.

 این قطعنامه با مخالفت ایالات متحده و اتحادیه اروپا مواجه شد که مدعی‌اند  با دیدگاه آنها در مورد حقوق بشر و آزادی بیان در تضاد است. قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل با 28 رأی موافق، 12 رأی مخالف و هفت رأی ممتنع به تصویب رسید.

این قطعنامه که از سوی پاکستان در واکنش به حادثه هتک حرمت قرآن کریم در ماه گذشته در سوئد ارائه شد، خواستار آن است که رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشی در این زمینه منتشر کرده و از دولت‌ها بخواهد ضمن بررسی قوانین داخلی خود در مورد نفرت دینی، خلأهایی را که ممکن است مانع از پیشگیری و پیگرد قانونی چنین اقداماتی شود، برطرف کنند.

پیش از این پاکستان از طرف کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) از جمله کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواستی برای برگزاری یک جلسه فوری ارائه کرد. سازمان همکاری اسلامی از کشورها خواست تا هتک حرمت قرآن را محکوم کنند و این اقدام را نفرات‌پراکنی ضد دینی توصیف کرد.

فولک تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در نشستی که برای بررسی آتش زدن قرآن در سوئد در مقر این سازمان در ژنو برگزار شده بود از نفرت‌پراکنی در همه جای دنیا انتقاد کرد و گفت که به نظر می‌رسد این اتفاقات برای برانگیختن خشم و ایجاد تفرقه در جوامع ایجاد شده است.

ماه گذشته فردی به نام سلوان مومیکا یک نسخه قرآن را تحت حفاظت پلیس در مقابل مسجد استکهلم در سوئد سوزاند. اقدام تحریک‌آمیز او که همزمان با عید قربان انجام شد توسط مسلمانان در سراسر جهان محکوم شد.

مردم کشورهای ترکیه، اردن، فلسطین، عربستان سعودی، مراکش، عراق، ایران، پاکستان، سنگال و موریتانی و دیگر کشورهای اسلامی بابرپایی تظاهرات به این اقدام توهین‌آمیز اعتراض کردند. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز این اقدام را محکوم کرده است.

انتهای پیام
captcha