هفته «یاری قرآن» پاسخی به هتک حرمت قرآن در غرب است
کد خبر: 4154369
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۹
مسئول رسانه دارالقرآن آستان حسینی:

هفته «یاری قرآن» پاسخی به هتک حرمت قرآن در غرب است

مسئول مرکز رسانه‌ قرآنی دارالقرآن آستان حسینی با تأکید بر این‌که هیچ توجیهی برای اهانت به قرآن پذیرفته شده نیست، اظهار کرد: ما در محکومیت قرآن‌سوزی در غرب، این هفته را هفته «یاری قرآن» نامگذاری کرده‌ایم تا به همه جهانیان اعلام کنیم که قرآن روش و قانون زندگی ماست.

کرار الشمری، مسئول مرکز رسانه‌ قرآنی دارالقرآن آستان حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا در حاشیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن «جایزه کربلا» در عراق با اشاره به هتک حرمت قرآن در غرب و کشورهای اروپایی و نقش فعالیت‌های قرآنی در مقابله با این هجمه‌ها اظهار کرد: اجرای برنامه‌های قرآنی در مقابله با هتک حرمت قرآن مهم است و ما با اجرای برنامه‌های قرآنی، یک هفته را به قرآن اختصاص داده‌ایم و این هفته را هفته «یاری قرآن کریم» نامیده‌ایم.

الشمری ادامه داد: در این هفته، برنامه‌های مختلفی از جمله مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا برگزار شده است و  محافل و سمینارهای قرآنی دیگری نیز به همین مناسبت برگزار خواهد شد.

وی تأکید کرد: من قرآن‌سوزی را یک پدیده می‌دانم؛ چرا که بارها تکرار شده است، دوره‌های گذشته، یک اقدام فردی بود که یک نفر در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شد و قرآن را می‌سوزاند و مردم را تحریک می‌کرد؛ اما این بار قرآن‌سوزی، در برابر چشم جهانیان و با اطلاع و تأیید دولت انجام شده است، به همین دلیل افکار عمومی را بیش از پیش تحریک کرد و جامعه بین‌الملل از آن آگاهی یافت و سبب شد تظاهرات‌هایی علیه آن شکل بگیرد.

الشمری همچنین اظهار کرد: ما هم تجمعی در آستان حسینی در محکومیت این اقدام برگزار کردیم و یک هفته را هفته یاری قرآن نامگذاری کرده‌ایم و با این فعالیت‌ها می‌خواهیم بگوییم در دارالقرآن آستان حسینی مدافع قرآن هستیم و به همه جهانیان اعلام کنیم که قرآن روش و قانون زندگی ماست و هیچ توجیهی برای اهانت به آن پذیرفته شده نیست و هیچ احدی نمی‌تواند به هیچ بهانه‌ای به این کتاب مقدس اهانت کند.

مشارکت 54 قاری و حافظ در مسابقات قرآن کربلا

وی در ادامه روند برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن جایزه کربلا را تبیین و تصریح کرد: این مسابقات ویژه عتبات عراق، زیارتگاه‌ها و  مساجد مشهور در جهان است و 54 قاری و حافظ از بیش از 30 آستان، مسجد و زیارتگاه از 10 کشور عربی و اسلامی در آن شرکت دارند و شرکت‌کنندگان از عراق، ایران، عربستان، کویت، سوریه، لبنان، الجزایر، افغانستان، ترکیه و مصر هستند.

وی درباره مهم‌ترین شاخصه‌های مسابقات بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی این است که این رقابت‌ها به حافظان و قاریان آستان‌ها، زیارتگاه‌ها و مساجد کشورهای شرکت‌کننده اختصاص یافته است و همچنین اگر قاری یا حافظی سال گذشته در این رویداد شرکت کرده باشد، امسال نمی‌تواند در آن شرکت کند، به ویژه اگر مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کرده باشد.

الشمری تصریح کرد: ویژگی دیگر این است که گروهی از داوران ماهر و توانمند در کمیته داوری بر رقابت‌ها نظارت دارند که از کارشناسان داوری مشهور و برجسته در جهان هستند.

حفظ انسجام با تمرکز بر حفظ و قرائت

مسئول مرکز رسانه‌ قرآنی دارالقرآن آستان حسینی در ادامه در پاسخ به سؤال ایکنا درباره اضافه‌شدن رشته تفسیر به مسابقات گفت: برای این‌که مسابقات منسجم باشد و رشته‌های رقابت‌ها پراکنده نباشد، دارالقرآن آستان حسینی بر برگزاری رقابت‌ها در دو بخش حفظ و قرائت تمرکز داشته است.

وی در پایان یادآور شد: همان‌طور که می‌دانید آستان‌ها، زیارتگاه‌ها و آرامگاه‌ها و مساجد توجه زیادی به بخش تفسیر ندارند و بیشتر به حفظ و تلاوت اهتمام می‌ورزند، به همین دلیل ما هم مسابقات را در این دو رشته برگزار کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha