امت اسلامی مقابل هتک حرمت قرآن وحدت داشته باشند
کد خبر: 4153329
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹
معتز آقایی:

امت اسلامی مقابل هتک حرمت قرآن وحدت داشته باشند

داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه متأسفانه اکنون وحدت کلمه بین مسلمانان وجود ندارد، گفت: اگر به دستورات دین مبین اسلام مبنی بر یکپارچه بودن بین امت اسلامی عمل کنیم کار به هتک حرمت قرآن نخواهد رسید.

معتز آقایی قاری بین المللی قرآن کریماوایل تیرماه امسال دولت کشور سوئد با صدور مجوزی به یک پناه‌جوی عراقی تبار اجازه آتش زدن و هتک حرمت قرآن کریم را تحت حمایت پلیس این کشور صادر کرد که واکنش‌های متعددی را در پی محکومیت این عمل قبیح از سوی کشور‌های اسلامی، نهاد‌های مذهبی و فعالان جامعه مدنی به دنبال داشت. در جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار واکنش وزارت امور خارجه، فعالان قرآنی این هتک حرمت را به بهانه آزادی محکوم کردند و با برپایی محافل قرآنی در مساجد، مکان‌های عمومی، بقاع متبرکه و حرم امام‌زادگان سراسر کشور حتی مقابل سفارت کشور سوئد در ایران اعتراض خود را بیان کردند.

با تأمل و کنکاش در طول تاریخ اسلام به دورانی برمی‌خوریم که مشرکان و منافقان با هتک حرمت مقدسات آخرین دین الهی به دنبال تضعیف آیین خدا بودند که قرآن در آیه ۳۲ سوره مبارک توبه در خصوص اقدامات آنها می‌فرماید: «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» کافران می‌خواهند که نور خدا را با دهانشان (به نَفَس تیره و گفتار جاهلانه خود) خاموش کنند و خدا نگذارد تا آنکه نور خود را در منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند هر چند کافران ناراضی و مخالف باشند. امام علی(ع) نیز در خطبه ۱۹۸ نهج‌البلاغه فرمودند که خداوند قرآن را بر پیامبر(ص) نازل فرمود، قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که رونده آن گمراه نشود، شعله‌ای است که نور آن تاریک نشود، جدا کننده حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نشود، بنایی است که ستون‌های آن خراب نشود؛ بنابراین هیچ وقت بی حرمت به این کتاب آسمانی باعث دوری مسلمانان و حتی جهانیان از قرآن کریم نمی‌شود و نقشه شوم دشمنان نقش برآب خواهد شد.

معتز آقایی، داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای فارس، با اشاره به هتک حرمت قرآن کریم با صدور مجوز قانونی از سوی دولت سوئد گفت: این اقدامات توهین‌آمیز علیه قرآن کریم و مقدسات مسلمانان، اولین بار نیست که رخ داده و در طول تاریخ شاهد بی‌حرمتی‌های بسیاری از صدر اسلام تاکنون بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه اگر مسلمانان قوی‌تر عمل کنند و عامل به دستورات قرآن کریم باشند شاید شاهد ریشه‌کن شدن این‌گونه اتفاقات باشیم، افزود: متأسفانه اکنون وحدت کلمه بین مسلمانان وجود ندارد بنابراین اگر به دستورات دین مبین اسلام و قرآن کریم مبنی بر یکپارچه بودن بین امت اسلامی عمل کنیم کار به هتک حرمت نخواهد رسید.

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: اقدام خوبی در محکومیت اهانت به قران کریم با تجمع جامعه قرآنی در سراسر کشور و اعتراض آحاد مردم انجام شده، اما نیاز به پرهیز از تفرقه هستیم تا دشمنان نتوانند حتی جرئت هتک حرمت و توهین پیدا کنند.

آقایی با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند در باره قرآن؛ مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشى گیرند، افزود: باتوجه به این سخن مولای متقیان درخواهیم یافت که در مقابله با دشمنان ضعیف عمل کردیم بنابراین باید در اقدامات فرهنگی نظیر معرفی سبک زندگی اسلامی، معارف دینی و اساس دین مبین اسلام به جهانیان پیش دستی کنیم.

بنا بر این گزارش،‌ یورونیوز به نقل از یک روزنامه سوئدی نوشته است: گونار استروم، وزیر دادگستری سوئد به روزنامه «آفتونبلادت» چاپ این کشور گفته است که دولت در حال بررسی احتمال غیرقانونی کردن قرآن‌سوزی و آتش زدن سایر کتب مقدس است، زیرا موارد تازه قرآن‌سوزی به امنیت سوئد لطمه وارد کرده است.

این روزنامه سوئدی در ادامه آورده است: اقدام اخیر یک شهروند مهاجر عراقی‌تبار در آتش‌زدن نسخه‌ای از قرآن مقال مسجدی در استکهلم با واکنش‌های گسترده جهانی همراه شد؛ به نحوی که علاوه بر کشور‌های اسلامی، شماری از رهبران و مقام‌های ارشد دولتی در غرب و کشور‌های غیر مسلمان و حتی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان این اقدام را محکوم کردند.

انتهای پیام
captcha