امامت، تداوم جریان وحی است
کد خبر: 4153275
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
آیت‌الله علم‌الهدی:

امامت، تداوم جریان وحی است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: می‌گوییم امامت، تداوم جریان وحی بود و این همان مسئله‌ای است که در روز غدیر مشخص شد تا امامت، عینیت‌بخشی به بُعد دوم رسالت نبی مکرم اسلام(ص) باشد و برای ما که پس از 1400 سال پس از نبوت رسول اکرم(ص) زندگی می‌کنیم، روشن باشد که در عصر ما مسئولیت مدیریت جریان وحی با چه جریانی است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌ فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌ فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز 16 تیرماه، در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر اظهار کرد: در روز غدیر، غیر از این هیچ سخنی نباید گفت. بر همین اساس، در خطبه دوم نیز به بررسی و تحلیل ابعاد اجتماعی مسئله غدیر می‌پردازیم.

وی افزود: آن‌چه مهم است آن است که غدیر یک حادثه نبود که بگوییم در زمان پیامبر(ص) اتفاق افتاد و نبی مکرم اسلام(ص)، دست وجود اقدس امیرالمؤمنین(ع) را بلند کرد تا حضرت را به‌عنوان جانشین پس از خود تعیین کند و ما نیز در عصر حاضر، این رویداد را گرامی بداریم. این‌طور نبود. در اصل، غدیر از آن زمان، به یک جریان در امت اسلام تبدیل شد و تا به امروز نیز به‌عنوان یک جریان استمرار یافته است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به دو بُعد رسالت پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: رسالت نبی مکرم اسلام(ص)، یک رسالت دوبُعدی بود، یکی ناظر بر ابلاغ وحی که براساس «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ»، پیام دین خدا به گوش همه جهانیان برسد و دومی اجرای وحی با محوریت جامعه اسلامیکه شئون دین در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متجلی شود.

وی ادامه داد: اگر فقط قرار بود وحی نازل شود، وجود پیامبری نیاز نبود. مگر این میزان از خصوصیات اخلاقی در قالب فطرت الهی در ذات انسان وجود ندارد؟ با این وضع خداوند عالم می‌توانست حلال و حرام الهی را نیز در وجود انسان به امانت بگذارد تا از اساس به پیامبری نیاز نباشد، اما پیامبر مبعوث شد تا وحی را ابلاغ و اجرای آن را مدیریت کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: با این حال، مسئله مدیریت اجرای وحی مربوط به زمان پیامبر(ص) نیست، بلکه برحسب همین خطبه غدیر، تا «إِلی یَوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ» یعنی زمانی که انسان به ملاقات خدا و رسولش برود، مسئله مدیریت اجرای وحی به دست خود پیامبر(ص) و جریان امامت خواهد بود. اینجاست که می‌گوییم امامت، تداوم جریان وحی بود و این همان مسئله‌ای است که در روز غدیر مشخص شد تا امامت، عینیت‌بخشی به بُعد دوم رسالت نبی مکرم اسلام(ص) باشد و برای ما که پس از 1400 سال پس از نبوت رسول اکرم(ص) زندگی می‌کنیم، روشن باشد که در عصر ما مسئولیت مدیریت جریان وحی با چه جریانی است.

وی تأکید کرد: بر همین اساس است که وجود مقدس زهرای اطهر(س) فرمود: «وَاجعَل طاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّةِ وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الفُرقَه»، یعنی امت در هر دوران، زمین یا زمانی که تشکیل بشود، نظام آن با امامت اهل بیت(ع) است و تا زمانی هم که امت در این نظام قرار دارد و امت، امامت را پذیرفته است، تفرقه و انحراف به وجود نخواهد آمد.

غدیر؛ مسئله امروز جامعه ما

امام‌ جمعه مشهد گفت: غدیر برای ما مشخص کرد مدیریت جریان وحی در جامعه زیستی، اجتماعی و سیاسی برعهده چه کسی است که به‌جز امام معصوم اگر باشد، تجاوز به حق عزیزان پیامبر(ص) است. بر همین اساس، اینکه قرار باشد در جامعه ما غیر ولی‌فقیه حکومت کند و غیر منصوبِ امام معصوم زمامدار امور جامعه باشد، مصداق غصب حق ولایت اهل بیت(ع) خواهد بود. غدیر به‌عنوان مسئله امروز جامعه ما نیز مطرح است. مردمی که در راستای احیای ارزش‌های دین گام برمی‌دارند، در حقیقت مددکار نبی مکرم اسلام(ص) هستند زیرا رسول خدا(ص) به رسالت رسید تا مدیریت جریان وحی را برعهده بگیرد.

علم‌الهدی بیان کرد: شما مردم شهید دادید. عزیزان شما به شهادت رسیدند و صدها هزار جوان شما به خاک و خون تپیدند تا مدیریت جریان وحی در عصر حاضر به ید قدرت حجت بالغه الهی، امام زمان(عج) و ولی‌فقیه منصوب از طرف او باشد و احکام دین در این کشور اقامه شود. بر این اساس، در عصر حاضر، هر جریان سیاسی که بخواهد به قدرت برسد درحالی‌که با رهبری زاویه دارد، غاصب ولایت خواهد بود. این مسئله برای ملت غدیر غیر قابل‌تحمل است، زیرا این مردم مسیر غدیر را دنبال می‌کنند تا مقاومتشان زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) به‌عنوان میراث‌دار غدیر باشد.

نظام ما مولود غدیر است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ضمن روایت داستان مناظره مرحوم سیدعبدالحسین شرف‌الدین از عالمان شیعه لبنان با شیخ سَلیم البِشْری رئیس دانشگاه الازهر مصر در کتاب المراجعات اظهار کرد: در این مناظره، زمانی که عالم اهل سنت از مرحوم شرف‎الدین درباره علت عزاداری‌های پرشور شیعیان در ماه محرم سؤال می‌کند، مرحوم شرف‌الدین پاسخ می‌دهد ما شیعیان در مسئله غدیر کوتاه آمدیم،  آن هم درحالی‌که در چهار کتاب از صحاح عامه همچون ترمذی، نسائی، ابن‎ماجه و مسلم به‌صراحت به آن اشاره شده است. در این شرایط، شیعه ناچار است در قبال مسئله عاشورا کوتاه نیاید تا نشود روزی که عده‌ای در اصل عاشورا نیز تشکیک کنند.

وی افزود: نباید در مسئله غدیر کوتاه بیاییم چون این جریان، برکات اجتماعی و فرهنگی فراوانی برای ما دارد، تا جایی که می‌توان گفت نظام ما مولود غدیر است و شهدای ما در دفاع مقدس و دفاع از حرم، شهید غدیر محسوب می‌شوند. بر همین اساس است که می‌گوییم احیای ارزش‌های دین در عصر حاضر، کمک به اجرای بُعد اول رسالت نبی مکرم اسلام(ص) است و اینجاست که کیفیت اجرای احکام دین در جامعه اهمیت پیدا می‌کند.

کشف حجاب؛ نقش‌آفرینی ناآگاهانه در نقشه دشمن

امام‌جمعه مشهد اظهار کرد: برادران و خواهران بدانند که جریان کشف حجاب، جنگ با پیامبر(ص) و دشمنی با حضرت است که دشمن در جبهه اسلام‎‌زدایی به این مسئله متوسل شده و عده‌ای ناآگاه را وارد میدان کرده تا مجری نقشه او باشند. بر همین اساس، اگر امروز در عرصه حجاب، کسی به میدان بیاید و کار فرهنگی کند، در حقیقت کمک به پیامبر(ص) کرده است.

وی گفت: از همه و به‌خصوص خواهران بزرگوار دعوت می‌کنم تا در ساعت 16:30 از میدان بسیج در خیابان امام رضا(ع) تا ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد در این آیین مهم حضور پیدا کنید و با شرکت در تجمع اصلی، یاد حماسه شهدای گوهرشاد را گرامی بدارید. در این مراسم اجتماعی بزرگ، شما خواهران نمازگزار مسئولیت مضاعف دارید تا نه‌تنها شرکت کنید بلکه حتی دیگران را دعوت کنید تا در این عرصه مجاهدت در خط تثبیت حجاب حضور پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha