مقابله با توهین به مقدسات باید یک قانون لازم‌الاجرا شود
کد خبر: 4153210
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰
عبدالهادی فقهی‌زاده:

مقابله با توهین به مقدسات باید یک قانون لازم‌الاجرا شود

استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه مقابله با توهین به مقدسات باید یک قانون لازم‌الاجرا شود، گفت: این قانون امکان سوءاستفاده از آزادی بیان در زمینه‌ اهانت به ساحت نورانی قرآن و مقدسات دینی را می‌گیرد و در این صورت، مسلمانان جهان به اظهار ندامت ظاهری و عذرخواهی‌های ساده‌ حکومت‌های غربی رضایت نخواهند داد.

عبدالهادی فقهی زاده، استاد دانشگاه تهران

عبدالهادی فقهی‌زاده، استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه «آزادی بیان» حربه‌ای برای مقابله با بسیاری از ارزش‌های انسانی و الهی در ادیان گوناگون و به‌‌ویژه ادیان ابراهیمی است، اظهار کرد: غربی‌ها آرمان‌ها و ارزش‌های الهی‌ را که پیروان مکاتب الهی بر آن پایداری دارند مورد هجمه قرار می‌دهند و لطماتی را در عرصه‌های مختلف بر آن‌ها وارد می‌سازند.

وی با ذکر اینکه برخی حکومت‌های غربی در پشت آزادی بیان سنگر می‌گیرند و خود را با حمایت همه‌جانبه از هنجارشکنان و حرمت‌شکنان پنهان می‌کنند، ادامه داد: حرمت‌شکنی آرمان‌ها و مقدسات ادیان ابراهیمی از سوی غرب اختصاص به اسلام ندارد بلکه آنان پیروان ادیان ابراهیمی را نشانه گرفته‌اند که در این میان اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا این دین به مقابله با بسیاری از ارزش‌های غربی برخاسته است. 

فقهی‌زاده افزود: به‌ همین علت غرب گاه و بی‌گاه در صدد ضربه به اسلام است که قرآن کریم در رأس آن قرار دارد، درواقع قرآن حاکم و مُهَیمِن سایر کتب آسمانی است و می‌طلبد که اقدام بی‌شرمانه غربی‌ها در قبال مصحف شریف مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این مدرس علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران در ادامه با تأکيد بر اینکه اسلام همچون سایر مکاتب و ادیان اصیل الهی البته در وجه تحریف‌ نشده آنها، طریقی به غیر از احقاق حق مظلومان نیست، بیان کرد: قرآن مصداق اَتم و اکمل عبادت و سرسپردگی خالصانه در قبال حق و حقیقت است. اساس و بنیاد کتاب‌های اصیل آسمانی ناظر بر مسئله خداوند و انسان در تخاطب با یکدیگر بوده و حقیقتاً انسان را به خدا متصل می‌کنند و انسان زمینی را با آرمان‌های الهی پیوند می‌دهند تا آسمانی شود. 

وی ادامه داد: مکاتب غربی اما نگاهشان به انسان این است که در زمین باقی بماند و در احساسات پوچ و مفاسد فکری و عملی خود غوطه بخورد. لذا مروجان مکاتب غربی با ادیان الهی سر ستیز دارند و این خصومت فقط با اسلام نیست بلکه دشمنی آنان با اسلام ریشه‌دارتر از همه‌ مکاتب و ادیان الهی دیگر است؛ اسلام و سایر ادیان الهی توانمندی مقابله سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در برابر مروجان غربی را دارند بنابراین منازعه آنان با اسلام، شدت و حدت دارد.

حق ماندنی و باطل رفتنی است

فقهی‌زاده در پاسخ به این پرسش که اقدامات وقیحانه از قبیل توهین به مقدسات اسلام و قرآن‌سوزی آیا سدی در برابر افراد حقیقت‌جو و حقیقت‌خواه ایجاد می‌کند؟ تصریح کرد: سنت‌ الهی بر این است که حق و حقیقت باقی بماند و یاو‌ه‌گویی‌های اهل باطل از بین برود. این‌ها برای ابراز احساسات منفی خود، تنها کتاب آسمانیِ تحریف نشده را در مقابل یک میلیارد و 800 میلیون مسلمانِ عالم سوزانده‌اند اما غافلند از اینکه آیه هشتم از سوره صف «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» و یا آیه‌ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» ( توبه/33) تأکید دارند که خداوند نور خود را در یک مصداق اتم و اکمل که کتاب مقدس قرآن است، بر جمیع کتب بشری و کتب آسمانی تحریف‌شده، مسلط و مُسَیطر قرار داده و دل‌ها را از این پس به سمت قرآن کریم که کتاب هدایت، رحمت، نور و بصیرت است، می‌کشاند و اهل باطل نیز به خاک مذلت خواهند نشست.

این مدرس دانشگاه تهران با بازخوانی روایتی از معصوم(ع)، تأکید کرد: خداوند را باید سپاس گوییم که دشمنان ما را از بی‌خردان قرار داد و اینان تردید نکنند با این اقدام نابخردانه‌ای که احساسات مسلمانانِ اقصی نقاط جهان را جریحه‌دار کردند، خداوند شرایطی را مهیا خواهد کرد که اسلام واقعی و ناب بیش از پیش در سرتاسر کره خاکی بدرخشد و دل‌های پاک حقیقت‌طلب را که تشنه معارف ناب هستند، بیش از پیش مجذوب خود سازد. به امید روزی که اسلام واقعی و معارفش، آن چنان که هست شناسانده شود و بتواند دل‌های اَفواج امت‌ها و ملت‌های ستم‌دیده در ساحت‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی را به خودش جلب و جذب کند.

وی با تبیین این مطلب که آزادی بیان نزد غرب به‌ویژه صهیونیسم جهانی ابزاری برای تحقیر فرهنگ‌های ملل شرقی است، توضیح داد: هدف اصلی از آزادی‌ بیان، لطمه زدن به آرمان‌های مقدس و متعالی بوده و نگاه آن‌ها به آزادی بیان، ابزاری است؛ باید گفت که ابزارانگاری آزادی بیان از سوی غرب برای همه مردم آزادی‌خواه و هوشیار جهان آشکار و مسلم است و غربی‌ها از این حربه به نحو گزینشی در مواقع مختلف و از جمله در راستای توهین و بی‌حرمتی به مقدسات صدها میلیون مسلمان، بهره کافی می‌برند.

آزادی بیان؛ حربه غرب برای مقابله با اسلام

فقهی‌زاده با اشاره به هدف و برنامه پشت‌پرده سیاسی افسانه هولوکاست در غرب، گفت: غربی‌ها افسانه سیاسی برساخته خودشان را در هاله‌ای از تقدس قرار می‌دهند و با ابزار‌های قدرت به مقابله با کسانی که رو در روی خود ببینند، می‌پردازند؛ امروزه در مغرب‌زمین، بررسی صحت و سقم اصل واقعه هولوکاست جُرم‌انگاری شده اما بی‌حرمتی و توهین به مقدسات متکی بر مبانی انسانی، عقلی و دینی صدها میلیون مسلمان را روا می‌دانند.

وی در ادامه بیان کرد: البته غرب گاه در مواجهه با احساسات و عواطف صدها میلیون مسلمان ناچار به عقب‌نشینی بوده و ممکن است به عذرخواهی متوسل شود بی‌آنکه اقدامی عملی برای جلوگیری از تکرار این دست فجایع فرهنگی داشته باشد. 

این مدرس علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه مقابله با توهین به مقدسات ادیان الهی، باید یک قانون لازم‌الاجرا شود، توضیح داد: این قانون جلوی امکان سوءاستفاده از آزادی بیان در این زمینه‌ها را می‌گیرد؛ در این صورت، مسلمانان جهان به اظهار ندامت ظاهری و عذرخواهی‌های ساده‌ حکومت‌های غربی و اینکه به بیان برخی مطالب شفاهی و غیرتضمینی بسنده کنند، رضایت نخواهند داد.

وی توهین به قرآن کریم و قرآن‌سوزی غربیان را حاکی از دست‌های پشت پرده در برهه‌های گوناگون دانست و بیان کرد: یکی از اقداماتی که در راستای اسلام‌هراسی و قرآن‌هراسی می‌شود بررسی کرد این است که غربیان وقتی مشاهده کردند اسلام واقعی اگر تبلیغ و شناسانده شود، می‌تواند به مقابله با ایسم‌ها برخیزد و پایگاه فکری و اجتماعی مبلغان مکتب غربی را به چالش‌های اساسی و جدی بکشاند، از ابزار احساسات استفاده کرده و حربه قرآن‌سوزی را در پیش گرفتند.

فقهی‌زاده تأکید کرد: شاید به این دلیل که رشد اسلام واقعی در غرب رو به جلو است و هزاران مسلمان پاک‌دین از مکتب الهی دفاع و قرآن کریم را تبلیغ و ترویج می‌کنند و این مکتب طرفداران فراوانی پیدا می‌کند، این اقدام مخرب فرهنگی را در دستور کار خود قرار دادند. ما سایر کتب آسمانی را به دلالت قرآن کریم، احترام می‌کنیم و بر الهی بودن آن‌ها مُهر تأیید و تأکید می‌زنیم اما همان‌طور که قبلاً اشاره شد، قرآن را مهیمن و مسیطر بر سایر کتب می‌دانیم.

گفتمان وحدت پیروان ادیان الهی 

این مدرس علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با ابراز امیدواری از تداوم گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی میان پیروان ادیان الهی، تصریح کرد: مراکز گفت‌وگو باید خالی از هرگونه تنش باشد و باید اشاره کرد که مسلمانان دامان علمای راستین مسیحیت و یهودیت و دیگر ادیان الهی را از این عمل نابخردانه مبرا می‌دانند و اقدامات احساسیِ مقابله‌جویانه را با سایر ادیان الهی در پیش نخواهند گرفت.

وی تأکيد کرد: به حول و قوه الهی، توسعه دایره گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی میان علمای ادیان با تأکید بر توحید و آموزه‌های یگانه‌پرستانه‌ الهی، دوری از شرک و خدمت به انسانیت در راستای تأمین مقاصد و آرمان‌‌های مشترک الهی در میان همه ادیان الهی روزافزون خواهد بود.

فقهی‌زاده در پایان گفت: صهیونیسم جهانی از این توطئه‌ ادامه‌داری که در پیش‌گرفته و این اولین و آخرین قرآن‌سوزی نخواهد بود، سودی نخواهند برد بلکه بر اتحاد واقعی و نیز هوشیاری و بصیرت مسلمانان در پایداری بر عمل به احکام اسلام و شناخت هرچه بیش‌تر معارف تابناک الهی افزوده می‌شود که بیش از همه در قرآن کریم و سنت معصومان(ع) متجلی و مندرج است.

انتهای پیام
captcha