ثبات قدم و گزینش راه صحیح، مهمترین ثمره غدیر است
کد خبر: 4153116
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷

ثبات قدم و گزینش راه صحیح، مهمترین ثمره غدیر است

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی خراسان رضوی گفت: مهمترین ثمره غدیر ثبات قدم و گزینش راه صحیح است و کسی که به امامش اطمینان داشته باشد گمراه نخواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدرضا حسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی خراسان رضویحجت‌الاسلام سیدرضا حسینی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان در خصوص ثمرات غدیر اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در حکمت 157به اين نكته  اشاره مى‌كند كه خداوند اسباب هدايت را آماده كرده است و اگر از آن بهره نگيريد كوتاهى از شماست، ایشان مى‌فرمايد: قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ، وَقَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ، وَأُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ؛ «حقيقت به شما نشان داده شده است اگر چشم بينا داشته باشيد، وسایل هدايت در اختيار شماست اگر هدايت‌پذير باشيد و صداى حق در گوش شماست اگر گوش شنوا داشته باشيد».

حسینی بیان کرد: هدف امام علی(ع) از بيان اين سخن آن است كه خداوند تمام وسايل هدايت، نجات و سعادت را در اختيار انسان قرار داده است، آيات قدرتش را در پهنه آفرينش نشان داده، درس‌هاى عبرتش را درباره اقوام پيشين در برابر دیدگان انسان قرار داده است، چشم باز كنيد و آثار او را در عالم و سرنوشت اقوام گذشته با چشم خود ببينيد.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی خراسان رضوی افزود: از سوی ديگر پيامبرانش به‌خصوص رسول گرامى اسلام(ص)را با كتب آسمانى ارسال داشته و پيام حق در گوش بشر خوانده شده، پيامى كه هم مشتمل بر معارف و عقايد است و هم راه و رسم عبوديت و طريق تهذيب اخلاق و همچنين راه بهتر زيستن و سعادتمند شدن را به گوش بشر خوانده است.

وی گفت: سعى بشر باید در آن باشد که این پیام‌ها را بشنود، چرا که در سايه آن ديدنى‌ها و اين شنيدنى‌ها راه هدايت را در برابر انسان گشوده است و اگر تصميم بر هدايت يافتن باشد باید شتاب صورت گیرد، در اين راه گام بردارد و به‌سوى سرمنزل مقصود حركت کند. امام(ع) مى‌فرمايد: خداوند به همه شما اتمام حجت كرده، اگر راه خطا رفتيد و گرفتار مجازات الهى در دنيا و آخرت شديد بدانيد بر اثر كوتاهى خودتان بوده است.

وی ادامه داد: مهمترین ثمره غدیر ثبات قدم و گزینش راه صحیح است، در پایان خطبه چهار نهج‌البلاغه حضرت فرمودند: مَنْ وَثِقَ بِمَاءٍ لَمْ يَظْمَأْ؛ کسی که مطمئن باشد به آب دست پیدا می‌کند تشنه نخواهد ماند(به هدف خواهد رسید) و سپس حضرت فرمودند: منظورم از ماء، امام است... کسی که به امامش اطمینان داشته باشد گمراه نخواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی خراسان رضوی افزود: تربیت افرادی همچون عمار نیز یکی از درس‌های مهم غدیر است که می‌تواند به‌عنوان  الگوهای اجتماعی جامعه امروز مطرح باشد. امام علی(ع) در انتهای خطبه 182 که آخرین خطبه عمر مبارک  ایشان است می‌فرماید: أین عمار...  و سپس 6 ویژگی عمار را می‌شمارند، یعنی هان ای مردم زمانه‌های بعد، اگر خواستید یار امام زمانتان باشید چنین ویژگی‌هایی را در خودتان توسعه دهید.

وی یکی از مهمترین شبهات غدیر را مسأله اصل امامت برشمرد و گفت: این مسئله مورد سوء ظن قرار گرفته است، اما ما باید هوشیار باشیم، چنانچه در خطبه 97 حضرت فرمودند: اُنْظُرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ وَ اِتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى وَ لَنْ يُعِيدُوكُمْ فِي رَدًى فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا ، وَ إِنْ نَهَضُوا فَانْهَضُوا وَ لاَ تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا وَ لاَ تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا؛ به خاندان پيامبرتان بنگريد و همراه آنان باشيد به هر سمتى كه گام بر مى‌دارند، شما هم به همان سمت گام برداريد، زيرا آن‌ها هرگز شما را از راه راست خارج نمى‌كنند و به سستى باز نمى‌گردانند، پس اگر سكوت كردند شما هم سكوت كنيد و اگر قيام كردند شما هم قيام كنيد و از آن‌ها پيشى نگيريد كه گمراه خواهيد شد و از آنان عقب نمانيد كه هلاک خواهيد شد.

انتهای پیام
captcha