غدیر مفهوم شایسته‌سالاری را به همراه دارد
کد خبر: 4152893
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۵
یادداشت

غدیر مفهوم شایسته‌سالاری را به همراه دارد

غدیر عیدالله اکبر شیعیان است و بزرگتر از این عید برای شیعیان وجود ندارد؛ غدیر مفهوم شایسته‌سالاری دارد و باید مفهوم شایسته‌سالاری را به نوجوان منتقل کنیم.

حجت‌الاسلام رضا بطویی، کارشناس مذهبی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است، به ضرورت و اهمیت تبیین غدیر به نوجوانان پرداخته است که متن آن را در ادامه می‌خوانیم:

«خداوند متعال در روز عید غدیر طبق آیه‌ای که بر پیامبر(ص) نازل شد «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» فرمود که اگر این کار را انجام ندهی با این همه زحمتی که کشیدی نگار اصلاً رسالت خود را انجام ندادی و زیرا هدف رسالت ابلاغ این موضوع بوده است.

غدیر عیدالله اکبر شیعیان است و بزرگتر از این عید برای شیعیان وجود ندارد. غدیر مفهوم شایسته‌سالاری دارد و باید مفهوم شایسته‌سالاری را به نوجوانان منتقل کنیم تا نوجوانان متوجه شوند که در زمان پیامبر اکرم(ص) شایسته‌تر از امیرالمؤمنین علی(ع) نبوده و خداوند هم به بهترین و اصلح‌ترین فرد بعد از پیامبر(ص) این مسئولیت سنگین را داده است.

ولایت‌پذیری یعنی اینکه وقتی که ولایت پیامبر اکرم(ص) را پذیرفتیم، گفتار و رفتار پیامبر(ص) را هم باید قبول کنیم و نمی‌شود حرف پیامبر(ص) را قبول نداشت. برای بسیاری پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بیت(ع) سنگین است اما بچه‌ها وقتی با مفهوم شایسته‌سالاری آشنا می‌شوند، مفاهیم آن را در زندگی خود جاری و ساری می‌کنند.

غدیر درس‌های فراوانی دارد که می‌توان از آن آموخت؛ یکی از درس‌ها این است که کسی که بهتر است باید کار را انجام دهد و این موضوع را در تمام زندگی باید به کار برد. همچنین غدیر باعث می‌شود تا بنیه و روحیه مسائل اعتقادی نیز حفظ شود. وقتی واقعه غدیر را برای بچه‌ها توضیح می‌دهیم در می‌یابیم که پذیرش ولایت برای دیگران سخت است، اما وقتی از سنین کودکی کار شود و او یاد می‌گیرد که در زندگی جاری و ساری کند، آسان‌تر می‌شود.

کودک در سنی است که یکسری چیزها را متوجه می‌شود و یکسری از مسائل را هم وقتی سن او بالاتر می‌رود بهتر متوجه می‌شود؛ روشی که برای القای مفهوم غدیر به کار می‌بریم بحث جشن است. کودک با رنگ، جشن و شادی مأنوس است و سعی کردیم در قالب غرفه‌هایی که در مساجد، پارک‌ها و نقاط مختلف ایجاد می‌کنیم از طریق نقاشی، رنگ‌آمیزی و بازی با مفهوم غدیر و بالا بردن دست امام علی(ع) توسط پیامبر اکرم(ص) آشنا شود.

کودکان با اینکار به مفهوم غدیر پی‌ می‌برند و می‌فهمند که در آن زمان فرد اصلح حضرت علی(ع) بوده است که پیامبر(ص) ایشان را معرفی می‌کنند. همچنین غرفه‌ای به اسم «مهر و کین» برگزار می‌کنیم که به بحث تولی و تبری می‌پردازد که از فروع دین محسوب می‌شود. در این غرفه یکسری داستان‌ها نقل می‌کنیم که روز غدیر را برای کودکان شرح می‌دهد.

توصیه‌ای که به خانواده‌ها می‌کنیم این است که پدران در روز عید غدیر به بچه‌های کوچکتر عیدی دهند؛ خانواده را به رستوران ببرند یا کار خوبی انجام دهند یا اگر امکان مالی وجود ندارد در آن روز شاد و خندان باشند و بر لب لبخند داشته باشند تا این روز برای بچه‌ها و خانواده ماندگار شود.

معصومین(ع) محبت اهل‌بیت(ع) را در دل داشتند، تأکید می‌کردند زیرا این محبت باعث می‌شود که یک وجه تمایزی بین شیعیان و سایر مذاهب دیگر وجود داشته باشد. محبت اهل‌بیت(ع) را در دل داشتن جزوی از دین ماست و همه این جشن‌ها، عزاداری‌ها، دورهمی‌ها و پیام‌هایی که منتقل می‌کنیم برای این است که به حب اهل‌بیت(ع) منجر شود.»

انتهای پیام
captcha