درخواست سازمان دولتی سوئد برای ممنوعیت قانونی هتک حرمت قرآن
کد خبر: 4152880
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

درخواست سازمان دولتی سوئد برای ممنوعیت قانونی هتک حرمت قرآن

مرکز سوئدی ضد افراط‌گرایی خشونت‌آمیز از دولت این کشور خواست تا قانون نظم عمومی را اصلاح کند تا اطمینان حاصل شود که رویدادهایی مانند سوزاندن قرآن در صورت تهدید امنیت ملی، ممنوع شوند.

 به گزارش ایکنا به نقل از یوراکتیو، مرکز سوئدی ضد افراط‌گرایی خشونت‌آمیز (CVE) از دولت این کشور خواسته است تا قانون نظم عمومی خود را به نحوی اصلاح کند تا اطمینان حاصل شود که رویدادهایی مانند سوزاندن قرآن در صورت تهدید امنیت ملی  ممنوع شوند.
  پس از آن که هفته گذشته یک سیاستمدار عراقی‌تبار در سوئد  قرآنی را در مقابل مسجدی در جنوب استکهلم سوزاند، غوغایی در جهان اسلام برپا شد.

وزارت خارجه سوئد یکشنبه این هفته بیانیه‌ای صادر کرد و سوزاندن قرآن را به شدت محکوم کرد و آن را «اسلام‌هراسی» و «نمود نژادپرستی و بیگانه‌هراسی» خواند. با این حال، چنین اقداماتی در سوئد قانونی باقی می‌مانند، زیرا زیر چتر آزادی بیان قرار می‌گیرند و جلوگیری از آن را برای پلیس غیرممکن می‌سازد.

در حکمی در ماه ژوئن، دادگاه تجدیدنظر اداری اعلام کرد که اطمینان از خطر ملموس مربوط به سوزاندن قرآن برای پلیس لازم است تا بتواند درخواست را رد کند. اما اکنون درخواست‌های فزاینده‌ای برای تغییر قانون و اجازه دادن به پلیس سوئد برای ممنوع کردن چنین رویدادهای عمومی وجود دارد، زیرا سوئد با واکنش شدید دیپلماتیک و افزایش تهدیدات در پی دو آتش‌سوزی قرآن در سال 2023 مواجه شد.

یکی از این نهادها، مرکز سوئد علیه افراط‌گرایی (CVE)، یک ابتکار دولتی برای مقابله با افراط‌گرایی در کشور است که رئیس آن اکنون خواستار تغییر قانون است. جوناس ترول، رئیس CVE گفت: قانون نظم عمومی را تغییر دهید و آن را به سرعت انجام دهید.

در سوئد، قانون نظم برای حفظ نظم عمومی، امنیت و آرامش در جامعه است. این قانون به مقامات، از جمله پلیس، قدرت می‌دهد تا در موقعیت‌هایی که امنیت عمومی را تهدید یا نظم عمومی را مختل می‌کند، مداخله کند و در تجمعات عمومی، اعتراضات، پیشگیری از خشونت و رسیدگی به اغتشاشات در مکان‌های عمومی را تضمین کند.

به گفته ترول، قانون اساسی سوئد محدودیت‌هایی را برای حقوق و آزادی‌های اساسی در راستای منافع امنیت ملی مجاز می‌داند. اما قانون نظم عمومی اینطور نیست. او گفت: قانون اساسی در مورد تهدیدات علیه امنیت ملی اجازه ممنوعیت برخی اعمال را می‌دهد و بدیهی است که آنچه در حال حاضر در رابطه با خطرات برای سوئد اتفاق می‌افتد، واقعا خوب نیست.

وی همچنین تاکید کرد که در کشورهایی مانند بریتانیا، آلمان، فرانسه و فنلاند، سوزاندن قرآن امکان پذیر نیست، اگرچه همه از درجات نسبتاً بالایی از آزادی بیان برخوردار هستند.

انتهای پیام
captcha