چین: آزادی بیان نباید دستاویز حمله به تمدن اسلامی شود
کد خبر: 4152757
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴

چین: آزادی بیان نباید دستاویز حمله به تمدن اسلامی شود

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به قرآن‌سوزی در سوئد با اعلام اینکه تمدن اسلامی سهم مهمی در جهان داشته است اعلام کرد این کشور مخالف با هر نوع اسلام‌هراسی است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسوشیتدپرس پاکستان، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری در واکنش به حادثه هتک حرمت قرآن کریم در سوئد که انتقاد شدید کشورهای عربی و مسلمان را برانگیخت گفت: چین اقدام هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم و اعلام می‌کند با هر شکلی از اسلام‌هراسی مخالف است. او بر سهم مهم تمدن اسلامی برای جهان تأکید کرد.
 
وی افزود: باید به اعتقادات و احساسات مذهبی مسلمانان احترام گذاشته شود و به اصطلاح آزادی بیان نباید دلیلی برای تحریک درگیری تمدنی و ایجاد تقابل باشد.
 
او گفت که چین همیشه از احترام متقابل، فراگیری و تفاهم میان تمدن‌های مختلف حمایت می‌کند و قاطعانه با اقدامات افراطی که به باورهای مذهبی مختلف حمله می‌کنند و برخورد تمدن‌ها را تحریک می‌کنند، مخالفت کرده است.
 
 مائو خاطرنشان کرد: ابتکار تمدن جهانی پیشنهاد شده توسط چین خواستار رعایت اصول برابری، یادگیری متقابل، گفت‌وگو و فراگیر بودن میان تمدن‌ها و افزایش مبادلات فرهنگی، یادگیری متقابل به دور از درگیری‌ و پذیرش یکدیگر بدون حس برتری است. مائو گفت که چین آماده همکاری با جامعه بین‌المللی برای تقویت ابتکار تمدن جهانی و انجام اقدامات ملموس برای ترویج گفتگو میان تمدن‌ها و حفاظت مشترک از تنوع تمدن‌های جهانی است.

چهارشنبه گذشته، هفتم تیرماه یک سوئدی عراقی الاصل به نام سلوان مومیکا ۳۷ ساله پس از آن که پلیس این کشور مجوزی برای برگزاری مراسم قرآن سوزی صادر کرد، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و در مسجد مرکزی استکهلم به آتش کشید. این اقدام اهانت‌آمیز با واکنش گسترده کشورهای اسلامی، نهادهای بین‌المللی و مسلمانان جهان روبرو شد. 

انتهای پیام
captcha