ترکیه: تسلیم فشار برای عضویت سوئد در ناتو نمی‌شویم
کد خبر: 4152752
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
به دلیل اقدامات تحریک‌آمیز اعلام شد

ترکیه: تسلیم فشار برای عضویت سوئد در ناتو نمی‌شویم

ترکیه به دنبال قضیه قرآن‌سوزی در سوئد تأکید کرد که به دلیل اقدامات تحریک‌آمیز استکهلم تسلیم فشارها برای عضویت آن در ناتو نمی‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، وزیر خارجه ترکیه تأکید کرده که برای حمایت از پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

هاکان ویدان تأکید کرد: ما هنوز در حال انجام ارزیابی هستیم تا ببینیم که آیا الحاق این کشور اسکاندیناوی به نفع یا به ضرر این ائتلاف خواهد بود.

وی تأکید کرد: ما هرگز موافق استفاده ابزاری از زمان به عنوان فشاری برای الحاق سوئد به ناتو نیستیم.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره غیرمستقیم به قضیه اجازه دادن مقامات سوئدی به هتک حرمت قرآن کریم گفت: نظام امنیتی در سوئد قادر به توقف اقدامات تحریک‌آمیز نیست. این امر برای ناتو قدرت بیشتر به ارمغان نمی‌آورد، بلکه مشکلات بیشتری را به همراه دارد.

ویدان گفت: از نظر استراتژی و امنیت، وقتی درباره عضویت سوئد در ناتو بحث می‌کنیم،  موضوع این است که آیا این عضویت سودی به همراه خواهد داشت یا بار سنگینی خواهد داشت.

وی این اظهارات را دو روز بعد از دیدار با همتای سوئدی خود در بروکسل برای بررسی تلاش استکهلم در پیوستن به ناتو بیان داشت.

وزیر امور خارجه سوئد دیروز گفته است که کشورش شروط ترکیه را برای آنکه با پیوستنش به ائتلاف ناتو موافقت کند برآورده کرده است. 

در شرایطی که ترکیه به سوئد به دلیل پناه دادن به اعضای گروهک تروریستی(پ.ک.ک) اعتراض دارد، وزیر خارجه سوئد دیروز تأکید کرده قانون جدیدی اخیراً در این کشور اجرایی شد که شرکت در یک سازمان تروریستی به هر نحو را غیر قانونی می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز دیروز طی نطقی ضمن محکوم کردن قرآن‌سوزی در سوئد تأکید کرد که آزادی در قرآن‌سوزی و توهین به مقدسات دیگران نیست همان طور که به آتش کشیدن کنیسه، کلیسا و عبادتگاه دین دیگری آزادی تلقی نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha