قرآن‌سوزی نتیجه مشکل بنیانی غرب با اسلام اجتماعی است + صوت
کد خبر: 4152689
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
عابد اکبری:

قرآن‌سوزی نتیجه مشکل بنیانی غرب با اسلام اجتماعی است + صوت

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به ریشه تاریخی نگرانی اروپایی‌ها از گسترش اسلام در غرب با ترجمه تحریف‌آمیز قرآن در 400 تا 500 سال پیش گفت: مشکل اصلی اروپایی‌ها با اسلام اجتماعی و سیاسی است و به همین دلیل قرآن‌سوزی اخیر در مقابل مسجد رخ می‌دهد یا در ماه‌های گذشته مراکز اسلامی متعددی در برخی کشورهای اروپایی تعطیل شده‌اند که بیانگر آن است که غربی‌ها با جنبه‌های اجتماعی اسلام که در آموزه‌های اسلامی پررنگ‌تر است، بیشتر مشکل و زاویه دارند.

عابد اکبری

عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا و مدیرعامل مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، در گفت‌وگو با ایکنا درباره موضوع تکرار قرآن‌سوزی و اهانت به مقدسات اسلامی در کشورهای اروپایی و این بار در سوئد، آن هم با مجوز مقام قضایی، گفت:  اروپا امروز با یک وضعیت متناقض روبرو است؛ از یک طرف برای تأمین نیروی انسانی نیاز به پذیرش مهاجر دارد و از طرف دیگر فرهنگ غالب در کشورهای اروپایی برتری نژادی آنها بر مهاجران است که ضدیت با پذیرش مهاجران را ترویج می‌کنند. این باعث شده جریان‌های راستگرای افراطی که مخالف شدید مهاجران و سیاست‌های مهاجرتی هستند، در چند سال اخیر در اروپا رشد پیدا کنند.

وی افزود: در این میان سوئد هم از جمله کشورهای اروپایی که در طی سال‌های گذشته مهاجرت‌های زیادی به آن صورت گرفته و بخش زیادی از این مهاجران، مسلمانانی هستند که از خاورمیانه در این کشور ساکن شده‌اند. از این منظر اتفاقاتی مانند قرآن‌سوزی با حمایت مقامات سوئدی، حکایت از یک رفتار یا اختلال دوگانه تصمیم‌گیری دارد که نمی‌داند باید چه رفتار و موضعی را اتخاذ کند.


بیشتر بخوانید:


اکبری اظهار کرد: در حقیقت باعث و بانی شکل‌گیری این نوع رفتارهای خشونت‌آمیز و نقض آشکار احترام به حقوق شهروندان، همین اختلال و سردرگمی در تصمیم‌گیری و نوع نگاه نسبت به این مسائل است، که امروز دولت سوئد با آن مواجه است.

ریشه تاریخی ضدیت اروپاییان با اسلام

این کارشناس مسائل اروپا این نوع رفتارهای افراطی در سوئد و سایر کشورهای اروپایی را به ویژه نسبت به مسلمانان و مقدسات آنان، ناشی از نگرانی غربی‌ها از تغییر بافت هویتی و فرهنگی این قاره دانست و گفت: براین اساس این رفتارها در غرب دربردارنده پیام‌هایی به مهاجران مسلمان هم هست. این نوع نگاه ریشه تاریخی نیز دارد. اولین اروپاییانی که حدود 4 و 5 قرن پیش به ایران آمدند وقتی با قرآن و آثار و پیام‌های اجتماعی قرآن آشنا شدند، شروع به ترجمه تحریف‌آمیز قرآن کردند و هدف آنها از این کار، وارونه‌نمایی محتوا و پیام‌های قرآن و فرهنگ اسلام بود تا اروپایی‌ها به سمت اسلام گرایش پیدا نکنند.

وی ادامه داد: آنها به خوبی می‌دانستند اگر اسلام با روایت صحیح در اروپا عرضه شود، گرایش به سمت اسلام و آموزه‌های اسلامی زیاد خواهد شد و لذا دست به چنین تحریفاتی در اسلام زدند. رفتارهای امروز غربی‌ها در ادامه همان رفتارهای 500 سال پیش است و اینها نوادگان همان اروپایی‌ها هستند که ترجمه وارونه‌ای از قرآن ارائه می‌دادند تا مانع از معرفی چهره واقعی اسلام در اروپا شوند.

اکبری با ‌بی‌نتیجه توصیف کردن این تلاش‌ها، گفت: امروز به واقع شاهد رشد اسلام‌گرایی در کشورهای اروپایی هستیم که موجب نگرانی جریان‌های متعصب ضد اسلامی و راست‌گرای افراطی شده و این رفتارهای پرخاشگرانه هر چند با دادن وعده و وعید و تطمیع افرادی که از کشورهای اسلامی به اروپا آمده‌اند، انجام می‌شود اما در حقیقت بانیان و حامیان این اتفاقات همان‌هایی هستند که نگران رشد و گسترش اسلام در اروپا هستند.

سنگین کردن فضا برای گرویدن به اسلام 

مدیرعامل مؤسسه ابرار معاصر تهران درباره تأثیر این اتفاقات بر سخت و سنگین کردن فضای روی آوردن به اسلام در اروپا گفت: قطعا این مسئله هم یکی از اهداف دولت‌های اروپایی از حمایت از توهین به مقدسات اسلامی است. اروپا با اسلام فردی یا سکولار مشکل چندانی ندارد و مشکل اصلی آنها با اسلام اجتماعی و سیاسی است و به همین دلیل اتفاق اخیر در مقابل مسجد رخ می‌دهد یا در ماه‌های گذشته مراکز اسلامی متعددی در برخی کشورهای اروپایی تعطیل شده‌اند. این بیانگر آن است که غربی‌ها با جنبه‌های اجتماعی اسلام که در آموزه‌های اسلامی پررنگ‌تر است، بیشتر مشکل و زاویه دارند. همچنین به طور خاص جنبه دیگر این قرآن‌سوزی در سوئد، ناامن کردن مسجد به منزله مکان تبلور رویداد اجتماعی اسلامی است تا با ایجاد حساسیت بر روی امنیت مساجد، مسلمانان نتوانند در آرامش در این مکان گرد هم جمع شوند.

ضرورت تلاش جهان اسلام بر بهبود فعالیت‌های ایجابی

اکبری درباره اینکه اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله جدی با اهانت‌های مکرر غربی‌ها به مقدسات اسلامی تا چه حد امکان‌پذیر است، گفت: نقطه هدف من واکنش‌های سلبی کشورهای مختلف اسلامی، مانند صدور بیانیه و احضار سفیر و ... و میزان اثربخشی آن نیست بلکه نقطه مهمتر، فعالیت‌های ایجابی کشورهای اسلامی است. جهان اسلام باید این سؤال را از خود بپرسد چگونه باید فعالیت‌های ایجابی خود را در راستای حقانیت و معرفی اسلام در جهان در حال گذار و نظم جدید بین‌المللی به مردم تشنه و در جستجوی حقیقت و عدالت عرضه و سامان دهد.

کد

وی بیان کرد: در واقع جهان اسلام باید یک بررسی انجام دهد که این آموزه‌های متعالی چگونه، با چه ساز و کارهایی و توسط چه نهادهایی عرضه می‌شود. لذا باید روی این مسائل تمرکز و تجدید نظر کرد و تلاش بیشتر و مضاعف‌تری روی فعالیت‌های ایجابی داشت تا بتوان فرهنگ اسلامی را به نحو بهتر و مطلوب‌تری معرفی کرد و یک تصویر اجتماعی و مثبت و روبه جلوی بیشتری را از اسلام در جهان به ویژه در غرب عرضه کرد.

ضعف شدید مراکز فرهنگی و اسلامی ایران در خارج از کشور 

اکبری درباره دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این رابطه و برخی انتقادات به محافظه‌کاری دولت در این موضوع گفت: به نظر من به لحاظ اقدامات سلبی واکنش‌های ایران درست و منطقی بود و ایران واکنش رسمی نسبتا مناسبی انجام داد اما در زمینه فعالیت‌های ایجابی تبلیغی به شدت ضعف داریم. اگر فعالیت‌های مراکز فرهنگی ایران در آلمان، اتریش و انگلیس بررسی شود می‌بینیم به شدت ضعیف عمل کردیم و یک روند شدید نزولی از نظر فعالیت‌های ایجابی داریم و با تأسف باید گفت میزان ورود غیر مسلمانان به این مراکز و نوع فعالیت‌های تبلیغی صورت گرفته نشان از کم کاری‌های زیاد در این مراکز دارد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری                                              

انتهای پیام
captcha